Niet alleen worden de akkers van Franse boeren ongegeneerd leeggehaald, ook hun machines en diesel blijken niet veilig voor dieven. De FNSEA, de Franse LTO, slaat alarm.
In heel Frankrijk worden diesel en tractoren gestolen. De schade per boer loopt op tot € 100.000. De gestolen waar wordt vermoedelijk verkocht in Roemenië. Dat meldt Le Figaro.
Dit artikel afdrukken
In heel Frankrijk worden diesel en tractoren gestolen. De schade per boer loopt op tot € 100.000. De gestolen waar wordt vermoedelijk verkocht in Roemenië. Dat meldt Le Figaro.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
@Hans ik denk dat het alleen voor gemeenten en transportbedrijven gelden, in de landbouw heb ik het nooit van gehoord . Rode Diesel is in NL wel toegestaan zolang je kan bewijzen dat je het in het buitenland hebt getankt.
Dat is al ene paar jaar aan de gang. Vorig jaar bij ons in Biervlietbron PZC. Het enige aanknopingspunt was vage interesse van een paar Oost Europeanen die ‘geïnteresseerd waren in aankoop enkele dagen voordien. Schade honderdduizenden euro’s. Juist in grenstreken ben je extra kwetsbaar.
Jordi Kolenbrander#
Wat rode diesel betreft. Het is een misverstand te denken dat die in België wel helemaal vrij gebruikt mag worden in de landbouwsector. De meeste landbouwvoertuigen in België hebben dubbele tanks; één met rode diesel voor arbeid op het land en één met normale diesel voor het verkeer op de openbare weg. Omzetten van tank kan niet vanuit de cockpit, maar moet van buitenaf gebeuren. Maar het is algemeen bekend dat de Belgische fiscus niet op overtreders jaagt, wat dus een Europese rechtsongelijkheid inhoud. Boeren die ik ken klagen over een strop die op kan lopen van duizenden tot meer dan tienduizend euro per jaar omdat de rode diesel verboden is in Nederland.
Bekijk ook deze droef stemmende reportage op L1
Diefstal van materieel en machines op het platteland viert hoogtij. Zaterdags even rondrijden om te zien wie op een zitmaaier z´n gras maait, en dan ´s nachts uit het schuurtje halen. Handel in Oost-Europa. Of uit de Randstad over de A28 en A1 naar gebieden waar men nog in vrijheid leeft en materiaal en machines buiten laat staan.
Voorbeelden te over, bv:
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article10404443.ece/Tweeduizend-liter-diesel-gestolen
Staat hierover ook iets in het dromenboek van de Koning?
Dat is ongetwijfeld een verklaring, Dick, maar moeilijk hard te maken, want de pakkans is vrijwel nul. Wat mij nog het meeste trof was het verhaal van een akkerbouwer die zei dat zijn vertrouwde gevoel van veiligheid op het platteland was verdwenen. 's Nachts ging hij met plezier zijn regeninstallatie controleren en genoot van de stilte. Dat is voorbij.
Wat de diesel betreft gaat het nu ook steeds vaker om kleinere hoeveelheden. Dan denk je aan de 'gewone' autobestuurder die wel wat brandstof kan gebruiken.