Gisteren werd bekend dat New York Pizza blote vrouwen inzet bij de verkoop van puur natuur pizza's. Ook FrieslandCampina blijkt sex in te zetten voor zijn jongste campagne.
In die jongste campagne van Royal FrieslandCampina (RFC) brengt een sexy boer vrouwen - zelfs getrouwde met een kinderzitje achterop hun fiets - het hoofd op hol.
Het is 'lekker geile' reclame om melk en yoghurt te verkopen en als zodanig een historische stap voor zuivelaar RFC. Reclame op basis van sex is uiteraard geen nieuws op bijvoorbeeld de terreinen van personal care (shampoo, deodorant en parfums), kleding en auto's.
Op boerennieuwssite Nieuwe Oogst wordt de nieuwe reclame voor de nieuwe Boer En Land lijn - de vernieuwde Boerenland producten - van een academisch commentaar voorzien:
'De reclame is een verwijzing naar de populaire Coca Cola-reclame van een aantal jaar geleden,' zegt hoogleraar marketing Rik Pieters van Universiteit Tilburg. 'Daar bracht een stoere werkman ook de hoofden op hol van kantoordames.'
Met de komst van het televisieprogramma Boer zoekt Vrouw is boer, vooral voor de stadse vrouw, een jonge, aantrekkelijke en interessante ondernemer geworden. Die ook nog eens vitaliteit en vruchtbaarheid uitstraalt.
Deze Campina-reclame maakt het imago van melk of zuivel niet direct meer sexy, vindt Pieters. 'Het gaat vooral om het merk.' Daarbij wordt met geen woord gerept over het vetgehalte, gezonde eigenschappen of de biologische oorsprong van Boer en Land-zuivel.
Het gaat om het imago, weet Pieters. 'De geur van varkensmest moet van het boerenproduct verdwijnen'.
Bekijk de nieuwe spot - Proef de liefde - zelf maar eens:
Wij moesten denken aan de spot van de Britse Yeo Valley melkboeren uit 2010. Die had minder expliciete verwijzingen naar sex, maar was minstens zo sexy:
De Britten lijken wat geraffineerder met sex en melk. Ze richten zich niet alleen op huisvrouwen en homo's, maar bieden ook de heteroman zijn kijkgenot. Yeo Valley slaagde erin om op een aangename manier niet-sexistisch te zijn en sterk de verbinding met land en moderne landbouwtechniek en stoere machines te leggen.
Proef de liefde is genomineerd voor de Gouden Loeki. Hieronder kun je alvast zeggen hoe je aankijkt tegen sex in reclame voor melk en yoghurt.
Fotocredits: still uit commercial, FrieslandCampina
--- POLL ---
Dit artikel afdrukken
Het is 'lekker geile' reclame om melk en yoghurt te verkopen en als zodanig een historische stap voor zuivelaar RFC. Reclame op basis van sex is uiteraard geen nieuws op bijvoorbeeld de terreinen van personal care (shampoo, deodorant en parfums), kleding en auto's.
Op boerennieuwssite Nieuwe Oogst wordt de nieuwe reclame voor de nieuwe Boer En Land lijn - de vernieuwde Boerenland producten - van een academisch commentaar voorzien:
'De reclame is een verwijzing naar de populaire Coca Cola-reclame van een aantal jaar geleden,' zegt hoogleraar marketing Rik Pieters van Universiteit Tilburg. 'Daar bracht een stoere werkman ook de hoofden op hol van kantoordames.'
Met de komst van het televisieprogramma Boer zoekt Vrouw is boer, vooral voor de stadse vrouw, een jonge, aantrekkelijke en interessante ondernemer geworden. Die ook nog eens vitaliteit en vruchtbaarheid uitstraalt.
Deze Campina-reclame maakt het imago van melk of zuivel niet direct meer sexy, vindt Pieters. 'Het gaat vooral om het merk.' Daarbij wordt met geen woord gerept over het vetgehalte, gezonde eigenschappen of de biologische oorsprong van Boer en Land-zuivel.
Het gaat om het imago, weet Pieters. 'De geur van varkensmest moet van het boerenproduct verdwijnen'.
Bekijk de nieuwe spot - Proef de liefde - zelf maar eens:
Wij moesten denken aan de spot van de Britse Yeo Valley melkboeren uit 2010. Die had minder expliciete verwijzingen naar sex, maar was minstens zo sexy:
De Britten lijken wat geraffineerder met sex en melk. Ze richten zich niet alleen op huisvrouwen en homo's, maar bieden ook de heteroman zijn kijkgenot. Yeo Valley slaagde erin om op een aangename manier niet-sexistisch te zijn en sterk de verbinding met land en moderne landbouwtechniek en stoere machines te leggen.
Proef de liefde is genomineerd voor de Gouden Loeki. Hieronder kun je alvast zeggen hoe je aankijkt tegen sex in reclame voor melk en yoghurt.
Fotocredits: still uit commercial, FrieslandCampina
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"Nee, ons budget is op. Maar jullie hebben een leuk ideetje op de plank? Nee sorry, we hebben echt heen geld meer. Jullie willen het gratis doen, wat is het dan? Een knipoog naar boer zoekt vrouw en Coca-Cola light tegelijk? Ja grappig, maar het slaat verder nergens op hè. Ja, wel lachen. En je denkt dat de boeren het wel leuk vinden. Gratis zei je, hè. Nou stuur maar op ik leg het hier intern wel even voor. Joh, je weet nooit hoe hun pet staat."
Ik vind het bijna komisch dat mensen hun stem hier tegen de borst houden. Inderdaad als ik denk vanuit 'Amstelveen' - van oudsher Neerlands reclamecentrum - vraag ik me inderdaad af hoe RFC deze spot in zijn merkpositionering gaat gebruiken. Krijg je straks net als bij Andrelon of Pantene mooiere vrienden van RFC melk? Of heeft zuivel nog iets eigens?
Kortom: is het een schot 'geile hagel' of is er over nagedacht? In het laatste geval ben ik zeer benieuwd naar het vervolg. Voedsel is dan definitief net als auto's en shampoo een imago-ding geworden. Dan dient het dus ook niet meer om te voeden.
Reclame doen me niks, vandaar mijn stem "niks bijzonders, geen aandacht aan schenken", ik vermijd de tv juist om al die onzinnige reclames vooral maar niet te hoeven zien. Maar als ik ze dan zie, dan erger ik me soms wel kapot over al die onzin die je over je heen krijgt, nep acteurs waarvan je gewoon ziet dat het opgelezen is en dan specifiek deze reclame van die boer? Het enige wat ik denk: als het nou nog een echte knappe boer was...............
Zouden vrouwen nu echt meer melk kopen als ze een knappe boer zien? Ik heb het zelf iig nog nooit gemerkt dat als ik naar mijn man kijk, bloot of niet, dat ik dan naar de chips of chocola moet grijpen, melk al helemaal niet, maar ja, mijn man is dan ook geen boer, dat is het hem misschien.
Gewoon wegwuiven al die onzinreclames en het over echte dingen hebben.
Deze reclame vond ik wel aardig (lijkt gericht op vrouwen, en ik ben er 1).
Decennia-lang heb ik mij geirriteerd aan 'sex' in reclame overall.
Deze heeft meer met 'mij' te maken, maar na 4x deze reclame zien slaat wel de verveling ook heel erg toe.
Assie #3. Reclames doen jou niks?
Ik denk dat de gemiddelde mens het idee heeft dat hij niet beïnvloed wordt door reclame. Want de gemiddelde mens is immers een zelfstandig denkend individu?
Net zoals de gemiddelde auotomobilist denkt dat hij een bovengemiddeld goede chauffeur is. En zoals de gemiddelde man denkt bovengemiddeld te zijn geschapen.
De waarheid is natuurlijk anders. Reclame werkt verbazend subtiel. Met diverse dubbele lagen. Boerenland (hun karnemelk is de smakelijkste in de supermarkt is mijn ervaring) lijkt aan te willen geven dat hun product sexy is. Maar veel meer nog: dat zuivel niet saai en kleurloos is. En tegelijk proberen ze hun naamsbekendheid te vergroten. Dat alles doen ze met een knipoog. Dat laatste is van groot belang.
Als bijv de overheid zegt dat roken of drinken slecht is dan is bij velen de mening: waar bemoiet die zich mee? Want dat bepaal ik zelf wel.
Reclame doet heel bewust het tegenover gestelde. Een boodschap zo brengen dat iedereen denkt dat hij/zij er niet door beïnvloed wordt.
Voor iedereen die denkt geheel zelfstandig te denken: waarom besteden al die bedrijven miljoenen/miljarden aan niet werkende reclame?