In die jongste campagne van Royal FrieslandCampina (RFC) brengt een sexy boer vrouwen - zelfs getrouwde met een kinderzitje achterop hun fiets - het hoofd op hol.

Het is 'lekker geile' reclame om melk en yoghurt te verkopen en als zodanig een historische stap voor zuivelaar RFC. Reclame op basis van sex is uiteraard geen nieuws op bijvoorbeeld de terreinen van personal care (shampoo, deodorant en parfums), kleding en auto's.

Op boerennieuwssite Nieuwe Oogst wordt de nieuwe reclame voor de nieuwe Boer En Land lijn - de vernieuwde Boerenland producten - van een academisch commentaar voorzien:

'De reclame is een verwijzing naar de populaire Coca Cola-reclame van een aantal jaar geleden,' zegt hoogleraar marketing Rik Pieters van Universiteit Tilburg. 'Daar bracht een stoere werkman ook de hoofden op hol van kantoordames.'

Met de komst van het televisieprogramma Boer zoekt Vrouw is boer, vooral voor de stadse vrouw, een jonge, aantrekkelijke en interessante ondernemer geworden. Die ook nog eens vitaliteit en vruchtbaarheid uitstraalt.

Deze Campina-reclame maakt het imago van melk of zuivel niet direct meer sexy, vindt Pieters. 'Het gaat vooral om het merk.' Daarbij wordt met geen woord gerept over het vetgehalte, gezonde eigenschappen of de biologische oorsprong van Boer en Land-zuivel.

Het gaat om het imago, weet Pieters. 'De geur van varkensmest moet van het boerenproduct verdwijnen'.


Bekijk de nieuwe spot - Proef de liefde - zelf maar eens:



Wij moesten denken aan de spot van de Britse Yeo Valley melkboeren uit 2010. Die had minder expliciete verwijzingen naar sex, maar was minstens zo sexy:



De Britten lijken wat geraffineerder met sex en melk. Ze richten zich niet alleen op huisvrouwen en homo's, maar bieden ook de heteroman zijn kijkgenot. Yeo Valley slaagde erin om op een aangename manier niet-sexistisch te zijn en sterk de verbinding met land en moderne landbouwtechniek en stoere machines te leggen.

Proef de liefde is genomineerd voor de Gouden Loeki. Hieronder kun je alvast zeggen hoe je aankijkt tegen sex in reclame voor melk en yoghurt.

Fotocredits: still uit commercial, FrieslandCampina

--- POLL ---


Ik vind sex in reclames voor melk en yoghurt

Dit artikel afdrukken