In een reportage van het FD over het Nederlandse onderzoeks- en ontwikkelingslaboratorium van Unilever geven de onderzoekers van het bedrijf niet alleen een kijkje in de keuken, maar ook in het veranderde denken achter productontwikkeling.
Vroeger draaide alles om gezondheid, zegt Geert van Poppel, die verantwoordelijk is voor de spreads van Unilever. Tegenwoordig gaat het om smaak en om 'clean label'. Ook al zijn e-nrs zo handig en veilig als je maar kunt bedenken, als consumenten ze niet willen, dan moeten ze eruit.
En dat doet Unilever dus, zegt Rob Hamer, directeur van het Nederlandse lab. Hij geeft aan te denken dat je niet de klant moet willen veranderen, maar je bedrijf moet aanpassen aan diens denk- en leefwereld.
"We moeten ons aanpassen aan de gewoonten van mensen", zegt Hamer dan ook.
Dit artikel afdrukken
Vroeger draaide alles om gezondheid, zegt Geert van Poppel, die verantwoordelijk is voor de spreads van Unilever. Tegenwoordig gaat het om smaak en om 'clean label'. Ook al zijn e-nrs zo handig en veilig als je maar kunt bedenken, als consumenten ze niet willen, dan moeten ze eruit.
En dat doet Unilever dus, zegt Rob Hamer, directeur van het Nederlandse lab. Hij geeft aan te denken dat je niet de klant moet willen veranderen, maar je bedrijf moet aanpassen aan diens denk- en leefwereld.
"We moeten ons aanpassen aan de gewoonten van mensen", zegt Hamer dan ook.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ben benieuwd of de E-nummers inderdaad gaan verdwijnen!
Is deze trend eigenlijk niet vreselijk verontrustend. We gaan maken wat mensen belangrijk vinden, maar als mensen zich nu eens vergissen?
Ik las een mooi commentaar van Cor Hospes:
een bewuste bovenlaag van de bevolking stuurt meer en meer een droomwereld aan.
Hartstikke goed dat de praatjes worden doorgeprikt.
Ik zit er niet zo mee, met zo'n geitje, maar in het algemeen: heel goed dat de producenten op hun tellen moeten passen.
In de denk- en leefwereld van het gros van de consumenten waar Unilever het van moet hebben komen E-nummers helemaal niet voor. Op de vraag in kwalitatief marktonderzoek "denkt u dat biologische producten lekkerder zijn" antwoordde een consument: "nee, want daar is niets aan toegevoegd", wat reden was om dat niet te kopen.
Niels, denk je dan dat dit interview niet de werkelijke denkwereld binnen het bedrijf weergeeft? Of onderstreep je juist mijn verontrusting in #2?