Terwijl de Nederlande legkippensector in een diepe crisis wegens overproductie en rammelende wetgeving is gedompeld, zet staatsscretaris Dijksma haar voornemen om per 2018 geen snavelkap meer toe te staan op scharrelkippen door. Dat meldt Boerderij.
De sector betoogt dat het voor dierenleed en uitval zal zorgen. Volgens de kippenvakbond NPV zal het tot toestanden leiden die lijken op die in de biologische sector waar volgens secretaris Jan Brok sprake zou zijn van 20% uitval, een vakterm voor het aantal dieren dat omkomt door zustermoord tussen hennen.
LTO-voorman Hubers legt zich er teleurgesteld bij neer en reageert "ik had ook niet verwacht dat ze op haar besluit zou terugkomen."
Niettemin mag het besluit opmerkelijk heten. In Denemarken kan een verbod op snavelkap worden doorgezet omdat in dat land gekozen is voor een minder risicovol houderijsysteem. Daar kan het. De Nederlandse wetgever heeft gekozen voor een risicovoller systeem dan de rest van Europa én wil daar bovenop nog een extra risico bij wet verankeren.
Een land dat een exportbelang heeft van 65% van zijn productie zou mogen verwachten dat het bestuurders heeft die mogelijkheden, belangen van mens en dier en kosten zorgvuldig weten te wegen.
Dit artikel afdrukken
De sector betoogt dat het voor dierenleed en uitval zal zorgen. Volgens de kippenvakbond NPV zal het tot toestanden leiden die lijken op die in de biologische sector waar volgens secretaris Jan Brok sprake zou zijn van 20% uitval, een vakterm voor het aantal dieren dat omkomt door zustermoord tussen hennen.
LTO-voorman Hubers legt zich er teleurgesteld bij neer en reageert "ik had ook niet verwacht dat ze op haar besluit zou terugkomen."
Niettemin mag het besluit opmerkelijk heten. In Denemarken kan een verbod op snavelkap worden doorgezet omdat in dat land gekozen is voor een minder risicovol houderijsysteem. Daar kan het. De Nederlandse wetgever heeft gekozen voor een risicovoller systeem dan de rest van Europa én wil daar bovenop nog een extra risico bij wet verankeren.
Een land dat een exportbelang heeft van 65% van zijn productie zou mogen verwachten dat het bestuurders heeft die mogelijkheden, belangen van mens en dier en kosten zorgvuldig weten te wegen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
We moeten ons als samenleving eens serieus gaan beramen op hoe we om moeten gaan met politiek die beslissingen (of juist soms geen beslissingen neemt) met grote gevolgen, maar zonder enige toekomstvisie er achter.
Niels, de autonomie van Nederland op landbouwgebied is gelijk aan de lengte van de leiband die de Europese Commissie toestaat. Het is niet voor niets dat wij geen Ministerie van Landbouw meer hebben. Als ik een pluimveehouder was, dan zou ik eisen dat de lobbyist die namens de sector aanwezig is in Brussel, wordt vervangen door eentje met klemkaken.
Jack, kun je je plastische taal iets duidelijker maken?
Dick, weinig plastisch IMHO, maar om het nog duidelijker te maken: alle regelgeving en alle wetten op landbouwgebied ontstaan in Brussel. De sector (onder meer via het politiek en ambtelijk apparaat, Produktschap, nationale en internationale belangenorganisaties) kan invloed op dat EU landbouwbeleid uitoefenen. Als Dijksma dat EU landbouwbeleid dan (verplicht !) uitvoert, dan is de strijd allang gestreden. En verloren.
Jack, dit gaat over iets dat 'beyond Brussel' nog verdergaand besluit. Of vergis ik me?