We ontvingen vanmorgen een persbericht. Het begint als volgt: "Just Eat wil ook kweekvleesburger gaan bezorgen."
Het bericht vervolgt:
Online maaltijdservice Just Eat onderzoekt mogelijkheden om ook de kweekvleesburger te gaan bezorgen. Afgelopen week werd de eerste gekweekte hamburger ter wereld gepresenteerd door de Universiteit van Maastricht. Just Eat heeft contact gezocht met de universiteit om de mogelijkheden te verkennen om de hamburger op termijn aan te bieden via de service. [...]
Wij volgen nieuwe ontwikkelingen en foodtrends in de markt altijd op de voet, vandaar dat we kijken of een eventuele samenwerking mogelijk is”, aldus Kristof Sals, Marketing Director Just Eat Benelux. “Bij Just Eat zien we dat er steeds meer vraag is naar exclusieve producten. Reden te meer om te onderzoeken hoe we deze nog zeer exclusieve vleessoort in de toekomst kunnen gaan bezorgen”, vervolgt Sals.
De kweekburger wordt door Just Eat als apart ('exclusief') en vermoedelijk 'hip' gezien. Je kunt je ermee onderscheiden. Dit staat in schril contrast tot het gevoel van 2 Franse filosofen die menen dat kweekvlees ons vervreemdt van ons bestaan. Ook twee Wageningse filosofen lieten zich in die zin uit.
De redactie noteerde verschillende reacties op de kweekvlees de afgelopen week van dierwelzijnsvechters. De Internationale dierwelzijnsorganisatie PETA is voor. Datzelfde geldt voor de Nederlandse Dierenbescherming. Ook Wakker Dier sprak zich pro kweekvlees uit. De Partij van de Dieren is tegen omdat de partij er geen oplossing van verwacht voor de planeet. Alle producten met een inefficiënte conversie van inputs (groeimedium) tot het eindproduct (vlees) behoren wat die partij betreft niet tot de oplossing. Daarmee toont de PvdD zich consistent als partij voor onze leefomgeving en méér dan een dierwelzijnspartij.
Er lijkt zich een scheidslijn af te tekenen tussen actievoerders voor hip en steeds exclusiever dierwelzijn en echte duurzaamheidszorgen. Handige marketeers spelen er alvast op in.
De filosofen lijken het even niet te begrijpen, want marketeers voelen doorgaans prima aan wat er in het trend zettende deel van een samenleving speelt: "vlees mag weer. Hoera!" En het is even hip als Google Glass.
Fotocredits: justeat.com, screenshot homepage
Dit artikel afdrukken
Online maaltijdservice Just Eat onderzoekt mogelijkheden om ook de kweekvleesburger te gaan bezorgen. Afgelopen week werd de eerste gekweekte hamburger ter wereld gepresenteerd door de Universiteit van Maastricht. Just Eat heeft contact gezocht met de universiteit om de mogelijkheden te verkennen om de hamburger op termijn aan te bieden via de service. [...]
Wij volgen nieuwe ontwikkelingen en foodtrends in de markt altijd op de voet, vandaar dat we kijken of een eventuele samenwerking mogelijk is”, aldus Kristof Sals, Marketing Director Just Eat Benelux. “Bij Just Eat zien we dat er steeds meer vraag is naar exclusieve producten. Reden te meer om te onderzoeken hoe we deze nog zeer exclusieve vleessoort in de toekomst kunnen gaan bezorgen”, vervolgt Sals.
De kweekburger wordt door Just Eat als apart ('exclusief') en vermoedelijk 'hip' gezien. Je kunt je ermee onderscheiden. Dit staat in schril contrast tot het gevoel van 2 Franse filosofen die menen dat kweekvlees ons vervreemdt van ons bestaan. Ook twee Wageningse filosofen lieten zich in die zin uit.
De redactie noteerde verschillende reacties op de kweekvlees de afgelopen week van dierwelzijnsvechters. De Internationale dierwelzijnsorganisatie PETA is voor. Datzelfde geldt voor de Nederlandse Dierenbescherming. Ook Wakker Dier sprak zich pro kweekvlees uit. De Partij van de Dieren is tegen omdat de partij er geen oplossing van verwacht voor de planeet. Alle producten met een inefficiënte conversie van inputs (groeimedium) tot het eindproduct (vlees) behoren wat die partij betreft niet tot de oplossing. Daarmee toont de PvdD zich consistent als partij voor onze leefomgeving en méér dan een dierwelzijnspartij.
Er lijkt zich een scheidslijn af te tekenen tussen actievoerders voor hip en steeds exclusiever dierwelzijn en echte duurzaamheidszorgen. Handige marketeers spelen er alvast op in.
De filosofen lijken het even niet te begrijpen, want marketeers voelen doorgaans prima aan wat er in het trend zettende deel van een samenleving speelt: "vlees mag weer. Hoera!" En het is even hip als Google Glass.
Fotocredits: justeat.com, screenshot homepage
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wat een fantastische stukje marketing van een organisatie die ik zelf niet ken(de). Heel slim om even een persbericht de deur uit te sturen.
Slim gedaan van Just Eat.
En slim gedaan van Ogilvy en Sergey Brin zullen jullie bedoelen! Ogilvy organiseerde de hamburgerproeverij van maandag jl. Dat deden ze zo goed dat we het er nu nog over hebben en in totaal andere gedaanten die zich in de komende weken vanzelf gaan vormen. Zonder dat het verder een cent kost.
Michael Pollan twit zojuist een artikel van John Vidal die zegt dat labtech burgers geen oplossing zijn de reconnectie met het land. Ze zouden dus verdere vervreemding in de hand werken.
Persoonlijk denk ik dat stamcelburgers agronomisch een denkfout zijn, maar dat mag de medicus Post en Google-man Brin niet al te zeer verweten worden. Maar daar gaat dit stukkie niet over.
Het gaat over vervreemding. Ik twitte er vanmorgen over met de als filosoof opgeleide eetjournalist Hiske Versprille. Vervreemding ontstaat als mensen geen relatie meer zien tussen zaken in onze technologische en anonieme wereld, zo besloten we. Kweekvlees is echter juist heel relatievol als het mogelijk is gemaakt door Googleman Sergey Brin en de betrokken medicus Post. Shops-out-of-Home schrijft zojuist dat we ons hier verwonderen over de woorden 'exclusieve vleessoort'. Nou, eh, we verwonderen ons over de filosofen die niet zien dat een Google Glass man net als Steve Jobs technology niet vervreemdend maar juist heel aaibaar en persoonlijk laat worden. Mijn iPhone is m'n relatie met de man in de zwarte coltrui en iedereen die ik ermee kan bereiken en alles wat ik ermee kan binnenhalen. Het ding is hyperintiem.
Dit alles als voer voor psychologen en filosofen van de koude grond.
For immediate release: Van Messel Meat, grassfed beef importers, based in Rotterdam, the Netherlands announces the sale of 1 fcl containing 11.000 kgs of beef trimmings, 90/10 visual lean, derived from non-slaughtered beef protein, at a price of USD 263,000 per ton FOT Rotterdam. Buyers wish to remain anonymous until further notice. Contract to be delivered on or before August 8th, 2053.