Recht voor zijn raap. Nooit te beroerd voor een paar scherpe one liners. Dat is het handelsmerk van Gerard Rutte.
Hij is supermarktwatcher van beroep. Hij onderhoudt de dagelijkse supermarkt-nieuwssite www.uwsupermarkt.nl en werkt als adviseur en applicatie-bouwer voor supermarkten. Hij was mijn derde gesprekspartner in de serie Waait of stormt het die ik begin 2010 voor het Agrarisch Dagblad deed. Volgens Rutte waren boeren op hun kont blijven zitten. Is dat sinds 2010 veranderd?
Waait of stormt het in boerenland?
Het stormt en het zal nog veel harder gaan loeien.
Waarom?
Boeren hebben geen contact met de consument. Het interesseert ze niet. Ze vinden dat ze producent zijn en daarvoor betaald moeten worden. Als Unilever of Albert Heijn zo zouden denken was het gauw met ze gebeurd. Zo werkt het niet.
Wat stel jij je voor bij een boer?
Mensen die op hun kont blijven zitten en die door subsidies en andere hulpmaatregelen zijn gaan denken dat als je maar produceert en nog eens allemaal hetzelfde ook je als ondernemer geld kunt verdienen. Ze hebben zichzelf in de positie van domme kracht gemanoeuvreerd en zijn dan nog boos ook als er ‘misbruik’ van hen gemaakt wordt. Dat hebben ze over zichzelf afgeroepen door niet net als iedere ondernemer te innoveren en een product te maken waar iedereen voor uit zijn stoel komt. En door niet met een nieuw product te komen als de magie van het vorige product is uitgewerkt.
Ik kan heel boos worden om al dat geklaag. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, zoals de tomaten van Ton Jansen, de teler van de Tasty Tom. Maar ook hij zal door moeten. De copycats liggen op de loer en zijn er al. Door, door, door, als je dat niet bij kunt houden, dan moet je geen ondernemer worden. Je moet er iets voor willen doen. Niet alleen je handen uit de mouwen steken, maar ook je hersens commercieel goed gebruiken.
Zijn boeren ondernemers?
Al die 70.000 boeren en nog een paar duizend tuinbouwers? Ik denk dat de ondernemers op een paar stel handen te tellen zijn. De rest bestaat uit noeste werkers waar ik als bank moeite mee zou hebben omdat het eigenlijk loonboeren zijn, die met een bar slecht salaris, geen winst maar wel het volle bedrijfsrisico zitten. Ik begrijp dus heel goed dat boerenkinderen zeggen ‘geef mijn portie maar aan fikkie’. De boeren die doorgaan moeten wel ergens aan verslaafd zijn, anders kijk je wel linker uit.
Overdrijf je niet? Coöperaties en handelshuizen zijn er toch om boerenproduct ter verkopen zodat de boer zijn werk kan doen?
De Greenery is met veel bombarie opgericht. Het is faliekant mislukt. Ze doen er alleen maar dingen fout. Je kunt hetzelfde product niet tegen verschillende prijzen aan verschillende partijen slijten. Dan stappen ze op. De grote jongens zoeken het dan zelf wel uit. Vion? Realiseer je dat ze maar een paar tientallen miljoenen winst maken op een omzet van 10 miljard en dat die – kijk maar eens goed naar het jaarverslag – niet uit het primaire product komt, maar uit de verwerking van het afval. Ik hoop dat ze het beter gaan doen nu ze met het boerengeld in kant-en-klaar gaan. Maar ik hou m’n hart vast: hun track record geeft me geen vertrouwen. Al snappen ze alles van verwaarding en efficiency, ze snappen niks van marketing. Friesland-Campina dan? Het is een groot blok, maar ze kunnen niks tegen de markt in en zijn nooit zelf met productinnovaties gekomen, zodat ze altijd in 2e of 3e posities komen na de partijen die het grote volume van die nieuwe producten pakken. Kopiëren kunnen ze. Initiëren niet. Toch ligt daar nog altijd het geld. Kijk naar Danone. In de internationale markt telt innovatievermogen en de kunst om steeds met het juiste nieuwe product op het juist moment te komen.
Je bent snoeihard.
Bewust. Je kunt er heel diplomatiek over zijn, maar dit is gewoon zo. Dat moet je niet onder het tapijt vegen.
Stel dat een groep boeren je na – of misschien wel ondanks - deze woorden om advies zouden vragen, wat zou je hen dan aanraden?
Ze zijn al 50 jaar aan het produceren en steeds meer produceren. Voor steeds minder. Want dat is de consequentie. Stop daarmee. Al helemaal als je het toch maar over de schutting flikkert bij iemand die ook al geen beste innovator of verkoper is. Het antwoord staat in alle boekjes: vernieuw. Daar komt vandaag de dag bij: wees duurzaam. Niet een beetje maar heel duurzaam zodat je er een echt verhaal van wonder en geweld over kunt vertellen. Doe dat bij een lage kostprijs, maar een uitstekend product. En – wat ze allemaal vergeten – maak je product of concept onuitwisselbaar. Zorg er minstens voor dat het optimaal gepresenteerd wordt in de winkel zodat het eruit vliegt. Dan is de super blij, want hij verdient geld door jou en jij erbij.
De boer moet zichzelf en zijn product sterk maken, dat lukt je nooit als je allemaal dezelfde tomaten maakt die er allemaal precies eender bij liggen. Ik begrijp niet dat de boeren en tuinders en al helemaal niet de Greeneries en Vions daar nooit iets noemenswaardigs aan gedaan hebben. Er is gewoon geen enkele regie. Het product verlaat de poort en dan is het ‘tabee klant, geluk ermee’. Terwijl het heel makkelijk is om regie te nemen: de boeren en hun Greeneries, Vions en Campina’s zijn verdorie de bron van het product!
O, hebben ze geen onderscheidend product? Nee, dat zei ik al. Zorg daar dan voor en neem de regie!
Makkelijk gezegd, zullen ze tegen hun nieuwbakken adviseur zeggen.
Ja, en ook ‘hebben we al geprobeerd’. Maar hebben ze het ook goed gedaan? Jijzelf noemt Volwaard weleens als een mislukking en je hebt gelijk. Ze waren een merk aan maken en hebben het nu weggegeven onder huismerk van Albert Heijn. Iedere kip met een ster is vanaf nu ‘Volwaard’ en Volwaard zelf is morsdood. Ook bij de Jumbo ligt die kip inmiddels als Jumbo Bewust. Gefeliciteerd, want zo vermoord je goeie initiatieven. Het moet weer allemaal snel en makkelijk. Kwak het maar weer over de schutting. De lieden die er verantwoordelijk voor zijn, moeten zich realiseren dat Coca-Cola ook echt niet in 1 jaar is geworden wat het nu is. En niet in 3, niet in 5 en zelfs niet in 15 jaar. Ze houden hun concepten niet vast, terwijl er geld zat is om wat op te bouwen. Ook Rabo moet daar op zitten te wachten, want die bank zal niet blij zijn met klanten die hun rente en aflossingen niet eens meer kunnen betalen, laat staan met hun tijd mee kunnen. Door, door, door moet je. Ondernemen.
Uit de eerdere interviews komt naar voren dat boeren misschien maar eens wat minder moesten gaan maken, waar ze meer voor krijgen. Wat vind jij daarvan?
Veel maken heeft geen zin als je het niet aan zoveel mensen kunt verkopen dat het niet opvalt en ze nog steeds niet genoeg hebben. Zo simpel is dat nou eenmaal.
Een prima idee dus, want het huidige meer, meer en nog meer van hetzelfde leidt tot prijsbederf en verlies. Minder, maar betere spul waar je geld aan kunt verdienen, waar klanten graag voor willen betalen en waar supers goed aan kunnen verdienen is uiteraard het recept.
Gaat het nou om minder of gedifferentieerder?
Om het laatste natuurlijk, maar hoe wil jij verse komkommers of eieren verkopen tot in Guan Zou of Beijing? En als je in Parijs of Lyon woont, kun je een prima dagvers eitje van om jouw hoek krijgen en komt die Spaanse komkommer of aardbei waarschijnlijk nog sneller aan dan die Hollandse. Daar hebben ze sowieso betere en vrolijker levende kippen dan wij hier. Waarom zou bijv. een Fransman die dus hier halen?
De markt voor vers zal alleen maar groeien, maar hij is nou eenmaal gebonden aan een actieradius en dus aan het aantal en soort mensen dat daarbinnen woont.
Waar zitten de kansen voor Nederlandse boeren?
Ik zei het al zo’n beetje. Op voorwaarde dat ze weten te innoveren en differentiëren moeten ze een geweldig product maken dat een koper er geen genoeg van laat krijgen. Niet het zoveelste product van dertien in een dozijn, maar een beter. In iedere prijs- en kwaliteitsklasse. Als dat nou weer eens het kenmerk van een ‘Holland-merk’ zou worden zaten we goed. Als we dat ‘merk’ dan ook nog eens vast wisten te houden al helemaal.
Misschien is er ook wel ruimte voor een nieuw kanaal. Ik zie wat in een nieuw soort SRV-wagen met vers. Dat kan nl. met twee vingers in je neus echt veel beter dan zoals de super het nu aanpakt. Zorg dat het echt vers is en market het slim. Laat het mensen gratis proberen. Doe aan niet tevreden geld terug als je weet dat je beter bent. Verkoop ze een automatische incasso als je het systeem zo hebt ingericht dat je goedkoper bent dan de supers. Dan lopen ze ook nooit meer uit gemakzucht weg. Als je ze zo actief benadert, zie ik er zelfs nog wel boerenwinkels in de stad uit ontstaan. Die gaan het redden als ze beter en niet duur zijn, net als de Turk en de Marokkaan. Dat kan, als ze direct gaan, om de handel heen en er een centraal gestuurd volume in weten te maken.
Ik heb een tip. 'Veronica komt naar je toe van de zomer', zegt die omroep. Waarom zouden de boeren daar dit voorjaar niet eens mee beginnen? De mannen en vrouwen die wat willen tenminste. De anderen niet. Meedoen en ophouden met klagen of wegwezen. Er moet ondernomen worden!
Fotocredits: Gerard Rutte
Dit artikel afdrukken
Waait of stormt het in boerenland?
Het stormt en het zal nog veel harder gaan loeien.
Waarom?
Boeren hebben geen contact met de consument. Het interesseert ze niet. Ze vinden dat ze producent zijn en daarvoor betaald moeten worden. Als Unilever of Albert Heijn zo zouden denken was het gauw met ze gebeurd. Zo werkt het niet.
Wat stel jij je voor bij een boer?
Mensen die op hun kont blijven zitten en die door subsidies en andere hulpmaatregelen zijn gaan denken dat als je maar produceert en nog eens allemaal hetzelfde ook je als ondernemer geld kunt verdienen. Ze hebben zichzelf in de positie van domme kracht gemanoeuvreerd en zijn dan nog boos ook als er ‘misbruik’ van hen gemaakt wordt. Dat hebben ze over zichzelf afgeroepen door niet net als iedere ondernemer te innoveren en een product te maken waar iedereen voor uit zijn stoel komt. En door niet met een nieuw product te komen als de magie van het vorige product is uitgewerkt.
Ik kan heel boos worden om al dat geklaag. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, zoals de tomaten van Ton Jansen, de teler van de Tasty Tom. Maar ook hij zal door moeten. De copycats liggen op de loer en zijn er al. Door, door, door, als je dat niet bij kunt houden, dan moet je geen ondernemer worden. Je moet er iets voor willen doen. Niet alleen je handen uit de mouwen steken, maar ook je hersens commercieel goed gebruiken.
Zijn boeren ondernemers?
Al die 70.000 boeren en nog een paar duizend tuinbouwers? Ik denk dat de ondernemers op een paar stel handen te tellen zijn. De rest bestaat uit noeste werkers waar ik als bank moeite mee zou hebben omdat het eigenlijk loonboeren zijn, die met een bar slecht salaris, geen winst maar wel het volle bedrijfsrisico zitten. Ik begrijp dus heel goed dat boerenkinderen zeggen ‘geef mijn portie maar aan fikkie’. De boeren die doorgaan moeten wel ergens aan verslaafd zijn, anders kijk je wel linker uit.
Overdrijf je niet? Coöperaties en handelshuizen zijn er toch om boerenproduct ter verkopen zodat de boer zijn werk kan doen?
De Greenery is met veel bombarie opgericht. Het is faliekant mislukt. Ze doen er alleen maar dingen fout. Je kunt hetzelfde product niet tegen verschillende prijzen aan verschillende partijen slijten. Dan stappen ze op. De grote jongens zoeken het dan zelf wel uit. Vion? Realiseer je dat ze maar een paar tientallen miljoenen winst maken op een omzet van 10 miljard en dat die – kijk maar eens goed naar het jaarverslag – niet uit het primaire product komt, maar uit de verwerking van het afval. Ik hoop dat ze het beter gaan doen nu ze met het boerengeld in kant-en-klaar gaan. Maar ik hou m’n hart vast: hun track record geeft me geen vertrouwen. Al snappen ze alles van verwaarding en efficiency, ze snappen niks van marketing. Friesland-Campina dan? Het is een groot blok, maar ze kunnen niks tegen de markt in en zijn nooit zelf met productinnovaties gekomen, zodat ze altijd in 2e of 3e posities komen na de partijen die het grote volume van die nieuwe producten pakken. Kopiëren kunnen ze. Initiëren niet. Toch ligt daar nog altijd het geld. Kijk naar Danone. In de internationale markt telt innovatievermogen en de kunst om steeds met het juiste nieuwe product op het juist moment te komen.
Je bent snoeihard.
Bewust. Je kunt er heel diplomatiek over zijn, maar dit is gewoon zo. Dat moet je niet onder het tapijt vegen.
Stel dat een groep boeren je na – of misschien wel ondanks - deze woorden om advies zouden vragen, wat zou je hen dan aanraden?
Ze zijn al 50 jaar aan het produceren en steeds meer produceren. Voor steeds minder. Want dat is de consequentie. Stop daarmee. Al helemaal als je het toch maar over de schutting flikkert bij iemand die ook al geen beste innovator of verkoper is. Het antwoord staat in alle boekjes: vernieuw. Daar komt vandaag de dag bij: wees duurzaam. Niet een beetje maar heel duurzaam zodat je er een echt verhaal van wonder en geweld over kunt vertellen. Doe dat bij een lage kostprijs, maar een uitstekend product. En – wat ze allemaal vergeten – maak je product of concept onuitwisselbaar. Zorg er minstens voor dat het optimaal gepresenteerd wordt in de winkel zodat het eruit vliegt. Dan is de super blij, want hij verdient geld door jou en jij erbij.
De boer moet zichzelf en zijn product sterk maken, dat lukt je nooit als je allemaal dezelfde tomaten maakt die er allemaal precies eender bij liggen. Ik begrijp niet dat de boeren en tuinders en al helemaal niet de Greeneries en Vions daar nooit iets noemenswaardigs aan gedaan hebben. Er is gewoon geen enkele regie. Het product verlaat de poort en dan is het ‘tabee klant, geluk ermee’. Terwijl het heel makkelijk is om regie te nemen: de boeren en hun Greeneries, Vions en Campina’s zijn verdorie de bron van het product!
O, hebben ze geen onderscheidend product? Nee, dat zei ik al. Zorg daar dan voor en neem de regie!
Makkelijk gezegd, zullen ze tegen hun nieuwbakken adviseur zeggen.
Ja, en ook ‘hebben we al geprobeerd’. Maar hebben ze het ook goed gedaan? Jijzelf noemt Volwaard weleens als een mislukking en je hebt gelijk. Ze waren een merk aan maken en hebben het nu weggegeven onder huismerk van Albert Heijn. Iedere kip met een ster is vanaf nu ‘Volwaard’ en Volwaard zelf is morsdood. Ook bij de Jumbo ligt die kip inmiddels als Jumbo Bewust. Gefeliciteerd, want zo vermoord je goeie initiatieven. Het moet weer allemaal snel en makkelijk. Kwak het maar weer over de schutting. De lieden die er verantwoordelijk voor zijn, moeten zich realiseren dat Coca-Cola ook echt niet in 1 jaar is geworden wat het nu is. En niet in 3, niet in 5 en zelfs niet in 15 jaar. Ze houden hun concepten niet vast, terwijl er geld zat is om wat op te bouwen. Ook Rabo moet daar op zitten te wachten, want die bank zal niet blij zijn met klanten die hun rente en aflossingen niet eens meer kunnen betalen, laat staan met hun tijd mee kunnen. Door, door, door moet je. Ondernemen.
Uit de eerdere interviews komt naar voren dat boeren misschien maar eens wat minder moesten gaan maken, waar ze meer voor krijgen. Wat vind jij daarvan?
Veel maken heeft geen zin als je het niet aan zoveel mensen kunt verkopen dat het niet opvalt en ze nog steeds niet genoeg hebben. Zo simpel is dat nou eenmaal.
Een prima idee dus, want het huidige meer, meer en nog meer van hetzelfde leidt tot prijsbederf en verlies. Minder, maar betere spul waar je geld aan kunt verdienen, waar klanten graag voor willen betalen en waar supers goed aan kunnen verdienen is uiteraard het recept.
Gaat het nou om minder of gedifferentieerder?
Om het laatste natuurlijk, maar hoe wil jij verse komkommers of eieren verkopen tot in Guan Zou of Beijing? En als je in Parijs of Lyon woont, kun je een prima dagvers eitje van om jouw hoek krijgen en komt die Spaanse komkommer of aardbei waarschijnlijk nog sneller aan dan die Hollandse. Daar hebben ze sowieso betere en vrolijker levende kippen dan wij hier. Waarom zou bijv. een Fransman die dus hier halen?
De markt voor vers zal alleen maar groeien, maar hij is nou eenmaal gebonden aan een actieradius en dus aan het aantal en soort mensen dat daarbinnen woont.
Waar zitten de kansen voor Nederlandse boeren?
Ik zei het al zo’n beetje. Op voorwaarde dat ze weten te innoveren en differentiëren moeten ze een geweldig product maken dat een koper er geen genoeg van laat krijgen. Niet het zoveelste product van dertien in een dozijn, maar een beter. In iedere prijs- en kwaliteitsklasse. Als dat nou weer eens het kenmerk van een ‘Holland-merk’ zou worden zaten we goed. Als we dat ‘merk’ dan ook nog eens vast wisten te houden al helemaal.
Misschien is er ook wel ruimte voor een nieuw kanaal. Ik zie wat in een nieuw soort SRV-wagen met vers. Dat kan nl. met twee vingers in je neus echt veel beter dan zoals de super het nu aanpakt. Zorg dat het echt vers is en market het slim. Laat het mensen gratis proberen. Doe aan niet tevreden geld terug als je weet dat je beter bent. Verkoop ze een automatische incasso als je het systeem zo hebt ingericht dat je goedkoper bent dan de supers. Dan lopen ze ook nooit meer uit gemakzucht weg. Als je ze zo actief benadert, zie ik er zelfs nog wel boerenwinkels in de stad uit ontstaan. Die gaan het redden als ze beter en niet duur zijn, net als de Turk en de Marokkaan. Dat kan, als ze direct gaan, om de handel heen en er een centraal gestuurd volume in weten te maken.
Ik heb een tip. 'Veronica komt naar je toe van de zomer', zegt die omroep. Waarom zouden de boeren daar dit voorjaar niet eens mee beginnen? De mannen en vrouwen die wat willen tenminste. De anderen niet. Meedoen en ophouden met klagen of wegwezen. Er moet ondernomen worden!
Fotocredits: Gerard Rutte
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Rob Baan had een leuke column in 'Het Hele Westland' vorige week, waarbij hij het Westland vergeleek met het dorp van Asterix en Obelix, ingeklemd in de driehoek Rotterdam, Den Haag, Delft, maar geen enkele connectie met de stad. Terwijl daar steeds meer gebeurt op voedselgebied. Ze organiseren zelfs 5 weken een World Food Festival.
Rob deed een oproep om vanuit het Westland meer te focussen op de eigen stedelijke omgeving, in plaats van export naar Rusland. Om te beginnen om een groot diner te organiseren tijdens het World Food Festival in hartje Rotterdam "rond een kampvuur met Sjakerix, Theolix, Margarix, Bramerix, Morix, Maartenrix onder bezielende zang van de huisband Annemoetnietzingennix."
Hij eindigde met een oproep aan bedrijven om mee te doen. Ik vroeg aan Rob hoeveel reactie hij had gehad vanuit tuinders. Zijn korte antwoord: "Te weinig".
En dat terwijl er 5.000 mensen op zo'n feestje afkomen in hartje Amsterdam. Maar het is toch ook geen wonder? Nederland is geen afzetgebied voor de Nederlandse boer en tuinder. Dus waarom zou'ie?
((Quote: De boer moet zichzelf en zijn product sterk maken, dat lukt je nooit als je allemaal dezelfde tomaten maakt die er allemaal precies eender bij liggen.))
Wat dit betreft: de consument weet niet beter of er zijn alleen maar rode tomaten, soms ovaal(de roma)en heel soms zie je met kersentomaatjes gele ertussen, samen met gewone en ovale in 1 bakje. Biologische groene, bruine en paarsachtigen zie je niet of nauwelijks in de gewone supers, Aldi had toevallig een tijdje geleden bakjes biologische tomaatjes in allerlei kleuren. Aangezien ik er bekend mee ben door Odin kocht ik ze gewoon, maar wie er niet bekend mee is zal zeggen: "nou die groene zijn nog niet rijp, laat maar liggen", of " wat een rare dingen, hebben ze geen gewone?"
In dit geval ben ik zeker voor variatie in productie maar het meer promoten naar de klant toe. Maak reclame voor je speciale tomaat(of ander gewas), desnoods via de supermarkt die het afneemt en probeert voor jou als boer. Als die het leuk promoten met direct een aanbieding, een volgende keer nog eens en dan ziet of het loopt, zo ja dan heb je een afzetmarkt, zo nee, dan probeer je het anders. Het is een spel van vraag en aanbod, weet de consument niet wat er te krijgen is, dan verkoop je het ook niet.
Waar ik ook voor ben en heel erg mis is meer lokale boerenmarkten. Ik weet dat er in mijn dorp Poortugaal elke weet een markt schijnt te zijn, maar dat is een gewone, ik zou liever zien dat er wekelijks of 2-wekelijks een echte boerenmarkt zou zijn van de tuinders/boeren in de omliggende landerijen. Er schijnen wel van die markten te zijn in de regio, maar vaak is dat weer te ver, moet je weer met de auto. Ik zou het leuk vinden als in meer dorpen dat soort markten komen. Als je daar als boer/tuinder je speciale tomaat, komkommer, of wat dan ook kan verkopen, de soorten die de supermarkten niet willen hebben, dan krijg je toch klanten, want je laat het zien wat je verkoopt, klanten zouden kunnen proeven enz. Gewoon weer als enkele eeuwen geleden, dat de boeren elke week naar de markt in de stad of dorp trokken met hun waar en het daar verkochten.
Nu moeten we zelf de boeren langs, moet je eerst iedereen afrijden, kijken of zij hun eigen waar langs de weg verkopen, wat ze hebben, weer terug want die had ook tomaten en goedkoper, enz, dat kost teveel tijd. Als je het niet toevallig weet bij welke boer je moet zijn ga je gewoon niet als consument. Breng de boer vaker en op meer plekken naar een centraal punt terug waar de consument ze allemaal bij elkaar heeft en moet je eens zien wat het voor effect ozu hebben.
Deze man kakelt als een kip zonder kop!
Hendrik, houd toch eens op met al die woeste uithalen zonder 1 argument.