De rechtbank in New York heeft de aanklacht van een aantal consumenten tegen Coca-Cola's Vitaminwater ontvankelijk verklaard. De klagers zeggen dat Coca-Cola hen misleid heeft door de gezondheidsvoordelen van Vitaminwater te overdrijven.
Al vier en een half jaar, sinds de introductie van Vitaminwater, zijn consumenten in de VS bezig met gerechtelijke procedures tegen moederbedrijf Coca-Cola. De federale rechter Robert Levy oordeelde vorige week dat de in een 'class action' verzamelde klagers hun case voor de rechter mogen brengen, maar dat ze niet voor geldelijke genoegdoening kunnen procederen - daarvoor lopen de schadegevallen te zeer uiteen. Ze kunnen wel proberen met hun proces Coca-Cola zover te krijgen dat het bedrijf zijn etiketten en marketingstrategie verandert.
De klagers beschuldigen Coca-Cola van oneerlijke marketing door Vitaminwater in de markt te zetten als een beter alternatief voor water en suikerhoudende frisdranken. Vitaminwater zou onder andere goed zijn voor je gewrichten, het immuunsysteem versterken en het helpen tegen oogklachten. De rechter oordeelde dat er voldoende grond voor de misleidingsclaim was. Nu moet een districtsrechter als volgende bepalen of het proces doorgang kan vinden. Het is gebruikelijk dat die de beslissing van de federale rechter overneemt.
Zowel Coca-Cola als de klagers zien uit naar de rechtszaak, volgens Reuters. Coca-Cola is tevreden dat het schadevergoedingsdeel uit het groepsproces is gehaald en zegt dat de aantijgingen in het algemeen "ongegrond zijn en afgewezen zullen worden". Het Center for Science in the Public Interest, dat de klagers ondersteunt, zei dat Coca-Cola in de rechtszaak de "misleidende claims die het gemaakt heeft en nog steeds maakt" zal moeten verdedigen.
Op Foodlog werd al diverse keren aandacht besteed aan het in Nederland door Vrumona gevoerde merk Vitaminwater. In 2009 kwam het tot een zaak voor de Reclamecode Commissie, die - conform Foodlog's voorspelling - werd afgewezen. In 2010 kandideerde Vitaminwater in de Gouden Windei-verkiezing van Foodwatch. In 2012 trok men in Engeland aan de bel. Tot een verdere rechtsgang is het bij ons niet gekomen. In België is Vitaminwater begin van dit jaar stilletjes van de markt verdwenen.
In Nederland draagt Vitaminwater nog altijd het Vinkje, ons nationale teken voor de gezondheid van voedsel.
Fotocredits: Jeremy Brooks
Dit artikel afdrukken
De klagers beschuldigen Coca-Cola van oneerlijke marketing door Vitaminwater in de markt te zetten als een beter alternatief voor water en suikerhoudende frisdranken. Vitaminwater zou onder andere goed zijn voor je gewrichten, het immuunsysteem versterken en het helpen tegen oogklachten. De rechter oordeelde dat er voldoende grond voor de misleidingsclaim was. Nu moet een districtsrechter als volgende bepalen of het proces doorgang kan vinden. Het is gebruikelijk dat die de beslissing van de federale rechter overneemt.
Zowel Coca-Cola als de klagers zien uit naar de rechtszaak, volgens Reuters. Coca-Cola is tevreden dat het schadevergoedingsdeel uit het groepsproces is gehaald en zegt dat de aantijgingen in het algemeen "ongegrond zijn en afgewezen zullen worden". Het Center for Science in the Public Interest, dat de klagers ondersteunt, zei dat Coca-Cola in de rechtszaak de "misleidende claims die het gemaakt heeft en nog steeds maakt" zal moeten verdedigen.
Op Foodlog werd al diverse keren aandacht besteed aan het in Nederland door Vrumona gevoerde merk Vitaminwater. In 2009 kwam het tot een zaak voor de Reclamecode Commissie, die - conform Foodlog's voorspelling - werd afgewezen. In 2010 kandideerde Vitaminwater in de Gouden Windei-verkiezing van Foodwatch. In 2012 trok men in Engeland aan de bel. Tot een verdere rechtsgang is het bij ons niet gekomen. In België is Vitaminwater begin van dit jaar stilletjes van de markt verdwenen.
In Nederland draagt Vitaminwater nog altijd het Vinkje, ons nationale teken voor de gezondheid van voedsel.
Fotocredits: Jeremy Brooks
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De maatschappij is inmiddels geobsedeerd door gezonde keuzes, en de slimme bedrijven weten hoe ze een beroep doen op die menigte. Dat is toch niks nieuws? Een glas wijn is beter want daar zitten tenminste nog druiven in, althans, dat mag ik hopen.
Vinkje vroeg ons vanmorgen waar onze informatie op gebaseerd is dat Vitaminwater een Vinkje heeft gekregen. Coca Cola doet namelijk niet mee aan Vinkje. Dat is juist. In Nederland voert Vrumona (Heineken) het merk Vitaminwater.
Mmmm, Dick: uit jouw reactie maak ik op dat de mensen van het Vinkje zelf niet eens weten op welke producten het zit?
Ik vind de flesjes overigens wel heel kleurig, zag bij de Plus een vrachtwagen met dat spul op alle kanten beplakt, maar dat is ook het enige wat ik eraan vindt, mooie kleurtjes...............voor de rest is het gewoon onzinnige troep, LOL!
Ik vind dat Vinkje hier zelf maar moet komen uitleggen waarom hun V-tje op het Vrumonaproduct op zijn plek is.
Wanneer er geen suiker en fosforzuur in zit en uitsluitend vitaminen, waar zeuren we dan over. Als er zeer weinig vitaminen, en natuurlijk geen ander onnodig spul, inzitten moeten we gewoon veel van dat spul drinken. Nog steeds gezond, tenzij je van te veel water ook nog eens dronken kunt worden. Hoewel Katan zal zeker beweren dat het niet wetenschappelijk bewezen is dat je veel water moet drinken om gezond te blijven. En daar heeft hij dan weer gelijk in.
Wel goed voor onze economie zou Rutten beweren. Ik ga nu direct eens zo'n flesje proberen.