En dat is heel wat anders dan in Amsterdam of Rotterdam. Het gemiddelde gebouw in NY City zit al gauw boven de 40 verdiepingen. Daarom gaat dat niet zomaar.
Burgmeester Michael Bloomberg vecht voor een gezonde stad New York. Hij verbood het roken in openbare gelegenheden. Heeft het transvet uit restaurants verdreven. Ook wilde hij de frisdrankconsumptie flink terugdringen. Dat mislukte.
Nu, aan het einde van zijn ambtstermijn, komt Bloomberg met een nieuw initiatief: richt gebouwen en de stad zo in dat mensen gaan bewegen. Daar is het Center for Active Design voor. Het laat mensen bijvoorbeeld weer de trap nemen.
Geweldig? De New York Times tekent een reactie op: “het is een prima idee, maar hij moet zijn ideeen niet opleggen, toch doet hij dat juist wel", zegt de 24-jarige Shawn McCray, terwijl hij een sigaret rookt buiten zijn kantoor in Midtown. McCray zegt dat hij allang meestal de trap neemt, maar dat iedereen ook de verkeerde keuze moet mogen maken. "We leven in een vrij land. Ik rook. Dat is fout. Ik weet het, maar dat wil ik nou eenmaal."
Geconfronteerd met die uitspraak antwoordde Bloomberg, volgens de New York Times, eenvoudigweg: "Beweging is juist goed voor mensen".
Fotocredits: Michael Bloomberg, midden, Center for active design
Dit artikel afdrukken
Nu, aan het einde van zijn ambtstermijn, komt Bloomberg met een nieuw initiatief: richt gebouwen en de stad zo in dat mensen gaan bewegen. Daar is het Center for Active Design voor. Het laat mensen bijvoorbeeld weer de trap nemen.
Geweldig? De New York Times tekent een reactie op: “het is een prima idee, maar hij moet zijn ideeen niet opleggen, toch doet hij dat juist wel", zegt de 24-jarige Shawn McCray, terwijl hij een sigaret rookt buiten zijn kantoor in Midtown. McCray zegt dat hij allang meestal de trap neemt, maar dat iedereen ook de verkeerde keuze moet mogen maken. "We leven in een vrij land. Ik rook. Dat is fout. Ik weet het, maar dat wil ik nou eenmaal."
Geconfronteerd met die uitspraak antwoordde Bloomberg, volgens de New York Times, eenvoudigweg: "Beweging is juist goed voor mensen".
Fotocredits: Michael Bloomberg, midden, Center for active design
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Goed idee. Denk eens na bij de inrichting vd omgeving. Niet verbieden maar ontmoedigen.
Wat mij altijd opvalt: als er een lift is, neemt men de lift.
En kijkt men raar aan tegen iemand zoals ik die de trap neemt.
Dan zeg ik: het bespaart me een bezoek aan de sportschool en het is gratis.
Tel uit je winst.
Aan de gezichten zie ik dan dat het niet doordringt.
Als je de mogelijkheid hebt om de trap te kunnen nemen en niet moeizaam loopt of met een volle boodschappenkar aan de hand, ja dan neem ik ook de trap, tenzij die verder lopen ligt dan de lift, want ik ga niet als ik naar links moet eerst helemaal naar rechts om de trap te nemen en dan vervolgens alsnog naar links te moeten gaan(in gebouwen dus) dan pak ik gewoon de lift. Maar ontmoedigen is ook weer niet handig ,want veel mensen die slecht ter been zijn komen al niet vaak ergens, juist vanwege obstakels, als de lift dan niet te vinden is of ze moeten met hun rollator eerst ellenlange stukken lopen om een lift te vinden komen ze helemaal nergens meer.
Artikel gaat precies over waar we in het andere draadje over hebben: overheidsbemoeienis. Is best een goed initiatief van die burgemeester om mensen gezonder te krijgen, maar je moet niet gaan pushen en verplichten, dan vertikt de bevolking het juist.
Precies wat ik ook bedoel Assie:
de mogelijkheid moet blijven bestaan voor als je slecht ter been bent, of zware bagage bij je hebt, of kinderen, kinderwagen, of je hebt haast, enz
Je moet zelf de keuze kunnen maken.
Maar zet de trap in het zicht, en de lift iets verder, bijvoorbeeld, in plaats van andersom zoals nu vaak het geval is.
Met wat brainstormen zijn er nog wel meer zaken te bedenken om mensen te verleiden wat meer te gaan bewegen in het verkeer van alledag.
En wat minder de lift en auto te gebruiken.
Ivan Wolffers zegt altijd:
Onze omgeving is niet aangepast aan wat ons lijf nodig heeft. Onze omgeving maakt ons lui. Dat moeten we veranderen.
Ik ben het met hem eens.
Of alleen een brandweerpaal.
Zoiets als een kattenkrabpaal?