Consumenten nemen hun brood steeds vaker bij de supermarkt mee. Nog maar 21 procent van de broodaankopen vindt bij de bakker plaats. Bakkers hebben daarmee de trieste koppositie van speciaalzaken (bakkers, slijters, slagers) met teruglopende omzetten. Volgens onderzoek door het CBL en kennisinstituut EFMI kwam in 2009 nog 42 procent van de consumenten de warme bakker binnenlopen, in 2012 was dat teruggelopen tot 29 procent. Dat schrijft de Levensmiddelenkrant.
Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Tweet: " mijn bakker gaat pas open om 8.30 u, heeft schraal assortiment en heeft om 14 uur bijna niks meer. #dusnee"
Een perfecte analyse, lijkt me.
De speciaalzaak heeft afgedaan. Behalve de slijterij, maar dat is wetgeving. Nieuwe retailconcepten ontstaan op basis van een consumentenbehoefte/interesse/saamhorigheid) (health/gourmet/prijs/gemak/lokaal) en niet meer vanuit een enkel product.
De croissants van Albert Heijn worden zo veel gekocht, dat er "altijd" verse croissants klaar liggen. Daar kan een bakker niet tegen op. Vaak liggen ze bij de bakker uren te wachten in een vitrine, tot ze gekocht worden. Oud en uitgedroogd. In het weekend koop ik nog wel eens een biologisch spelt brood bij de bagelzaak in de stad.
Op twitter een aantal opvallende reacties: 'elke zaterdag' , 'elke week'. Niet alle dagen dus. Mogelijk voor het speciale brood voor het weekend dus.
Klootwijk is niet echt een plaatselijke bakker, maar is de enige waar ik kom om brood te halen, voor mijn man dan nog wel ,want ikzelf eet geen brood. Mocht ik eens brood eten, dan is het speltbrood van de biowinkel waar ik het eens in het half jaar eens haal. En hoe vaak kom ik bij Klootwijk? Ik denk 1 keer per week hooguit, minder zelfs vanwege de vele salades die we 's middags eten, dan blijft het brood langer liggen.