Coca-Cola gaat voor 2 miljard dollar sinaasappelplantages aanleggen in Florida. We schetsen de achtergronden en uitdagingen.
Coca-Cola investeert in de verticale keten voor zijn sap Minute Maid. Zo noemt AFN dat. Het bedrijf gaat zelf zijn sinaasappelen telen, zegt een gewoon mens. Door de productie van grondstoffen zelf in de de hand te nemen stellen meer en meer foodmultinationals hun aanvoerketen veilig.
Dit soort stappen wordt door de FAO, de Wereld Voedselorganisatie van de VN, voorzichtig aangemoedigd. De FAO becijferde in 2012 dat meer particuliere investeringen in landbouw van vitaal belang zijn om in de voedselzekerheid van de wereld en wereldbevolking in 2050 te kunnen voorzien.
De investering van Coca-Cola past in zulk denken. Met het genoemde bedrag van 2 miljard dollar kunnen ruim 10.000 hectares nieuwe sinaasappelplantages aangeplant worden en zullen duizenden banen gecreëerd worden. Dat is niet onbelangrijk voor Florida, waar de sinaasappelteelt al 15 jaar met problemen worstelt. Florida is, na Brazilië, de tweede producent van sinaasappelsap ter wereld. De New York Times schrijft dat het gaat om een industrie met 9 miljard dollar omzet en 76.000 banen.
Maar Florida heeft een groot probleem. Sinds 2005 rukt een plaag op waar letterlijk (nog) geen kruid tegen gewassen is: 'citrus greening'. Het wordt veroorzaakt door een minuscuul vliegje, de Asian citrus psyllid. Dit vliegje snackt van citrusbomen, laat er wat bacteriën achter die zich vervolgens zodanig te buiten gaan aan de nutriëntenstroom in de boom, dat die verhongert en zelfs kan afsterven. Aangetaste bomen leveren bittere, onregelmatige sinaasappels op.
Sinds het vliegje voor het eerst in Florida werd waargenomen is er voor 4,5 miljard dollar schade geleden en zijn er al 8000 banen verloren gegaan. De afgelopen (droge) winter heeft er toe geleid dat de verwachtingen ten aanzien van de aankomende oogst binnen één maand door het Department of Agriculture al vijf keer bijgesteld zijn - naar beneden.
Boeren, overheid en bedrijven hebben al miljoenen beschikbaar gesteld aan wetenschappers voor onderzoek naar een mogelijke bestrijding, tot nu toe zonder resultaat. De ziekte kan 3 tot 5 jaar onopgemerkt blijven. Tot op heden zijn de enige aanpakken die nog vrucht afwerpen het kweken van jonge boompjes in kassen en vaker gericht sproeien met een cocktail van nutriënten en insecticide. Pogingen de vliegjes te vermijden door hele boomgaarden te verplanten bleken niet effectief. Vliegjes vliegen nu eenmaal.
Het nieuws van Coca-Cola's investeringen was dan ook een welkome opsteker. Het versterkt het geloof dat er een oplossing gevonden gaat worden. “We denken dat we het kunnen; we weten dat we het kunnen", zegt Vic Story, een doorgewinterde kweker in de NYT, "We hebben alleen iemand nodig die uitzoekt hoe we deze bacterie in deze bomen om zeep kunnen helpen."
Wageningen: iemand een idee?
Fotocredits: Citrus Greening and Asian Citrus Psyllid (ACP), U.S. Department of Agriculture
Dit artikel afdrukken
Dit soort stappen wordt door de FAO, de Wereld Voedselorganisatie van de VN, voorzichtig aangemoedigd. De FAO becijferde in 2012 dat meer particuliere investeringen in landbouw van vitaal belang zijn om in de voedselzekerheid van de wereld en wereldbevolking in 2050 te kunnen voorzien.
De investering van Coca-Cola past in zulk denken. Met het genoemde bedrag van 2 miljard dollar kunnen ruim 10.000 hectares nieuwe sinaasappelplantages aangeplant worden en zullen duizenden banen gecreëerd worden. Dat is niet onbelangrijk voor Florida, waar de sinaasappelteelt al 15 jaar met problemen worstelt. Florida is, na Brazilië, de tweede producent van sinaasappelsap ter wereld. De New York Times schrijft dat het gaat om een industrie met 9 miljard dollar omzet en 76.000 banen.
Maar Florida heeft een groot probleem. Sinds 2005 rukt een plaag op waar letterlijk (nog) geen kruid tegen gewassen is: 'citrus greening'. Het wordt veroorzaakt door een minuscuul vliegje, de Asian citrus psyllid. Dit vliegje snackt van citrusbomen, laat er wat bacteriën achter die zich vervolgens zodanig te buiten gaan aan de nutriëntenstroom in de boom, dat die verhongert en zelfs kan afsterven. Aangetaste bomen leveren bittere, onregelmatige sinaasappels op.
Sinds het vliegje voor het eerst in Florida werd waargenomen is er voor 4,5 miljard dollar schade geleden en zijn er al 8000 banen verloren gegaan. De afgelopen (droge) winter heeft er toe geleid dat de verwachtingen ten aanzien van de aankomende oogst binnen één maand door het Department of Agriculture al vijf keer bijgesteld zijn - naar beneden.
Boeren, overheid en bedrijven hebben al miljoenen beschikbaar gesteld aan wetenschappers voor onderzoek naar een mogelijke bestrijding, tot nu toe zonder resultaat. De ziekte kan 3 tot 5 jaar onopgemerkt blijven. Tot op heden zijn de enige aanpakken die nog vrucht afwerpen het kweken van jonge boompjes in kassen en vaker gericht sproeien met een cocktail van nutriënten en insecticide. Pogingen de vliegjes te vermijden door hele boomgaarden te verplanten bleken niet effectief. Vliegjes vliegen nu eenmaal.
Het nieuws van Coca-Cola's investeringen was dan ook een welkome opsteker. Het versterkt het geloof dat er een oplossing gevonden gaat worden. “We denken dat we het kunnen; we weten dat we het kunnen", zegt Vic Story, een doorgewinterde kweker in de NYT, "We hebben alleen iemand nodig die uitzoekt hoe we deze bacterie in deze bomen om zeep kunnen helpen."
Wageningen: iemand een idee?
Fotocredits: Citrus Greening and Asian Citrus Psyllid (ACP), U.S. Department of Agriculture
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wageningen only? Berkel (en Rodenrijs) too!
We hebben in de gerberateelt al jaren te maken met suikerrot. Dat lijkt sterk op wat hier beschreven wordt. Ik snap overigens de connectie niet tussen de stap van Coca-cola en de vliegjes, maar dat kan aan mij liggen.
Hier Wageningen calling -het kleine TOP- van vliegjes weet ik niks. Van sap maken des te meer. En houdbaarheid. En trends. Om met dit laatste te beginnen. Dit past helemaal in de grote trend van dedicated supply chains. Grote #bigfood companies zijn bezig om de hele keten in handen te gaan nemen en zodoende (a) minder last te hebben van prijs-volatilitieit, en (b) van een krappere aanbodsmarkt met meer wereldburgers in de komende 30 jaar. De open markt wordt daardoor nog kleiner, of te wel nog volatieler. Vanmiddag een presentatie aangehoord van de Rabobank hierover. De tweede slag gaat over mild conserveren. Bij de bron gaan verwerken en dan de gehele wereld 'vers' over. Echt. het gaat gebeuren.
Twee vragen bij het artikel:
Wat gebeurt er met de (voormalige) leveranciers van Coca-Cola, gaan daar niet die duizenden banen verloren?
Kost het aanleggen van een citrusplantage echt 200 000 dollar per ha?
Als de grote bedrijven zelf gaan boeren, kunnen ze de boeren in ieder geval niet meer uitkleden.