Tomaten in allerlei vormen, kleuren en smaaknuances doen mee aan de verkiezing van 'beste rauw te eten tomaat'. Enkele rassen (Roterno, Dunne, Sweetelle) zitten dubbel in de race, vertegenwoordigd door verschillende telers die voor de specifieke smaak vielen. Smaken ze verschillend als ze uit verschillende kassen komen? Dat gaan we ontdekken tijdens de finale van de Beste Tomaat van Nederland op 22 mei aanstaande in Tomatoworld in Honselersdijk. Als je erbij wilt zijn en mee wilt proeven, mail me dan op dorine.ruter@urgenda.nl.

Wíe er door mag naar de finale bepaalt hier de vierkoppige vakjury bestaande uit Rob Baan (Koppert Cress), Laurens Vlaar (CLM), Maren Schoormans (Priva) en Peter Klapwijk (GreenQ). Alleen de echte koplopers die de 10 doelprincipes van NieuwVers het beste weten te benaderen gaan door.

Liefst zouden de deelnemende telers ons allen een doosje tomaten hebben toegezonden. Eet het, en je weet het, zeggen ze. Maar we willen eerst weten hoe ze werken. De 'beste tomaat' is namelijk niet alleen lekker, maar ook een koploper qua werkwijze. Kan dat dan nog, in een sector waar de lat al zo hoog ligt? 'Op zich doen bijna telers hetzelfde', stelt een van de kandidaten. Aan de beschrijvingen die telers geven over de werkwijze in de kas, is dat te zien. De aanmeldingen van de kandidaten zijn hier te vinden. Toch zijn er ook opvallende verschillen. Combinaties van groeibelichting en geforceerde luchtkoeling, teelt zonder lozing van meststoffen, ontsmetting van water met UV, 100% composteerbare teeltresten (geen substraatafval). Het evenwicht in de bodem wordt door sommigen benadrukt, met pesticide vrije teelt als resultaat. Opvallend detail, slechts één vollegrondsteler schreef zich in! Een kandidaat bouwde een semi-gesloten kassysteem als energiebron, waarbij in de winter wordt verwarmd met de opgeslagen warmte uit de zomer, en nog voldoende over is om een woonwijk aan energie te helpen. Een andere teler werkt met aardwarmte.

Vrijwel alle kandidaten geven aan in te zetten op samenwerking in de keten. Wie gericht op smaak teelt, kijkt bij zijn keuze voor een ras al naar kleur en vorm. Da's logisch, want als de consument het onderscheidende uiterlijk gaat associëren met een goeie smaak, heb je iets te pakken. Er zijn concepten met een mix van soorten. Duurzaam verpakkingsmateriaal, levering binnen een dag, voorlichting aan verkopers op de winkelvloer, traceerbaarheid van tomaten van kas tot consument én weer terug, consumentenmarketing en feedback via sociale media, beurzen en markten.

Zitten die verschillen alleen in de tekst of zijn ze significant? Wat zijn de verhalen erachter? Vergaten anderen hun bijzonderheden op te schrijven? In gesprek met de vakjury en kandidaten diepen we de verhalen hier verder uit. Vrijdagmiddag a.s. hakt de vakjury hier voor onze ogen de knoop door en weten we wie doorgaan naar de finale van #bestetomaatnl.

Fotocredits: NieuwVers
Dit artikel afdrukken