Unilever ligt inmiddels duurzaam op koers. Nu de consument nog. Het concern deelde onlangs zijn zorgen over ons gedrag met zijn afnemers.
Frank Weijers hanteert de voorzittershamer van de directie van Unilever in de Benelux. Vorige week dinsdag presenteerde hij de voortgang van Unilever op het duurzame pad aan supers en andere wederverkopers. Het bedrijf wil uiteindelijk tweemaal zoveel produceren met de helft van de inputs. Het ligt ruim op schema. De CO2 uitstoot is verminderd met 44 procent. Het waterverbruik tijdens de productie ging omlaag met 25%. Achttien Unileverfabrikanten brengen geen restafval meer naar naar de stort. Alles wordt zinvol verwerkt.
Er is één groot maar. Wij, consumenten. Wij zijn onduurzaam.
"Consumenten zijn zelf de grootste verspillers en milieuvervuilers", zei Weijers. Thuis maken we er een potje van en doen we alle duurzame winst weer teniet. Daarom zoekt Unilever de samenwerking met retailers om ons minder onduurzaam te leren leven. Met Walmart en Tesco's pakte het bedrijf dat al eerder op. Nu zoekt het in Nederland een geschikte partner om thematische campagnes mee te starten. Weijers wil er nog niet teveel over zeggen, maar al wel dit: "op 5 juni trappen we een nieuwe campagne af, getiteld Waterspaarders."
Wie denkt dat we schamperen, vergist zich. NGO's - van Greenpeace, Havelaar en Milieudefensie tot WakkerDier - gaan last krijgen van dit bedrijf. Unilever wil, zo zegt het, niet volgen maar voorop lopen. En het heeft het prima door: het is loei makkelijk om zelf een NGO-achtige campagne te starten, het waar te maken én er de credits en sympathie voor te oogsten. Ze hebben goed geleerd van het oogsten van de shit van zulke partijen.
Bron: printeditie Levensmiddelenkrant, nr. 8, p. 16.
Fotocredits: The Unilever Series: Ai Weiwei (at Tate Modern London), appelogen.be uitsnede
Dit artikel afdrukken
Er is één groot maar. Wij, consumenten. Wij zijn onduurzaam.
"Consumenten zijn zelf de grootste verspillers en milieuvervuilers", zei Weijers. Thuis maken we er een potje van en doen we alle duurzame winst weer teniet. Daarom zoekt Unilever de samenwerking met retailers om ons minder onduurzaam te leren leven. Met Walmart en Tesco's pakte het bedrijf dat al eerder op. Nu zoekt het in Nederland een geschikte partner om thematische campagnes mee te starten. Weijers wil er nog niet teveel over zeggen, maar al wel dit: "op 5 juni trappen we een nieuwe campagne af, getiteld Waterspaarders."
Wie denkt dat we schamperen, vergist zich. NGO's - van Greenpeace, Havelaar en Milieudefensie tot WakkerDier - gaan last krijgen van dit bedrijf. Unilever wil, zo zegt het, niet volgen maar voorop lopen. En het heeft het prima door: het is loei makkelijk om zelf een NGO-achtige campagne te starten, het waar te maken én er de credits en sympathie voor te oogsten. Ze hebben goed geleerd van het oogsten van de shit van zulke partijen.
Bron: printeditie Levensmiddelenkrant, nr. 8, p. 16.
Fotocredits: The Unilever Series: Ai Weiwei (at Tate Modern London), appelogen.be uitsnede
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Unilever is toch een trots marketingbedrijf: alles draait om de consument. Kan iemand mij uitleggen waarom men rond het thema duurzaamheid het zo lastig vindt huishoudens te beraken? Het duurt althans al, best lang met die plannen.
Wat denk je er zelf van?
@Dick, in z'n algemeenheid kan ik wel dit erover zeggen. MVO en Marketing zijn bij bedrijven organisatorisch gescheiden business processen. Het thema 'hoe duurzaamheid te vermarkten' is zo complex (hoewel) dat functionarissen op inhoud lastig tot elkaar komen en dus in hun eigen vertrouwde machtsbasis blijven zitten doen wat vanuit de codes van hun discipline gebeuren moet.
Volgens mij gaat het erom dat we wel duurzame producten (gaan) kopen maar dat we er dan thuis een potje van maken. Dat komt omdat we volgens mij moeten leren dat het om een complex concept gaat: vrijheid door verantwoordelijkheid te nemen, terwijl we net zo genieten van vrijheid. We kunnen steeds beter duurzaam kopen, maar nog niet zelf 'doen'. Dat worden intelligente campagnes.
Ik vind het nogal stoer van Unilever om te roepen dat ze zo duurzaam zijn. Het feit dat ze de milieubelasting verminderen maakt niet alles duurzaam. Ze blijven natuurlijk allerlei onzinnige (in mijn ogen dan) en overbodige producten op de markt brengen. Dus bij die boodschap om duurzamer te leven hoort ook minder onnodige (Unilever)-producten te kopen.....