De PvdA bepleit boetes voor supermarkten als blijkt dat hun leveranciers zich schuldig maken aan voedselfraude. Volgens directeur Marc Jansen van het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL) speelt zij daarmee de supers in de kaart en jaagt ze de A-merken het land uit.
De PvdA zet de wereld op zijn kop. Kamerlid Sjoera Dikkers pleit in de media voor boetes voor supermarkten als hun leveranciers frauderen en haalt daar oneigenlijke argumenten voor aan. Wij kunnen het niet vaak genoeg herhalen: er is geen enkel excuus te bedenken voor fraude. Scherp onderhandelen en lage prijzen zijn het eerste excuus dat eraan moet geloven. Iedereen die dat excuus aanvoert, vergoelijkt de fraudeur. Terwijl juist de fraudeur keihard moet worden aangepakt. Als je de redenering van de PvdA doortrekt moet als eerste de consument een boete krijgen omdat hij producten koopt waarmee is gefraudeerd. Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop.
Als oplossing zegt het Kamerlid Dikkers dat supermarkten openheid moeten eisen van producenten over de samenstelling van hun producten. Voor huismerken is dat geen enkel probleem. Sterker nog, supermarkten stellen de specificaties op en stemmen af hoe producten worden geproduceerd met welke ingrediënten. A-merken zullen deze informatie nooit delen met hun afnemers (en ook niet met hun concurrenten trouwens). Dikkers wil dat supermarkten de recepten van CocaCola, Heineken, Lays, Becel en alle andere A-merken gaan kennen. Het vermoeden is toch heel sterk dat A-merk fabrikanten deze informatie niet gaan prijsgeven. En als ze daartoe gedwongen worden is het niet uitgesloten dat ze Nederland de rug toekeren. Dat zal even slikken zijn voor de consument, maar het biedt volop kansen voor de huismerken van de supermarkten.
Fotocredits: Rotterdam, uitsnede, Meritis
Dit artikel afdrukken
Als oplossing zegt het Kamerlid Dikkers dat supermarkten openheid moeten eisen van producenten over de samenstelling van hun producten. Voor huismerken is dat geen enkel probleem. Sterker nog, supermarkten stellen de specificaties op en stemmen af hoe producten worden geproduceerd met welke ingrediënten. A-merken zullen deze informatie nooit delen met hun afnemers (en ook niet met hun concurrenten trouwens). Dikkers wil dat supermarkten de recepten van CocaCola, Heineken, Lays, Becel en alle andere A-merken gaan kennen. Het vermoeden is toch heel sterk dat A-merk fabrikanten deze informatie niet gaan prijsgeven. En als ze daartoe gedwongen worden is het niet uitgesloten dat ze Nederland de rug toekeren. Dat zal even slikken zijn voor de consument, maar het biedt volop kansen voor de huismerken van de supermarkten.
Fotocredits: Rotterdam, uitsnede, Meritis
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Als ik de reisverzekeraar belazer, kom ik op een zwarte lijst en kan ik het vergeten nog ergens een verzekering af te sluiten. Waarom hebben supersmarkten niet zoiets voor voedselfraudeurs?
Ik heb niet de indruk dat er zo enorm door A merken wordt gefraudeerd.
Wat een rare redenering van heer Marc Jansen naar aanleiding van een - zoals Jansen het doorgeeft - helemaal niet zo'n raar verlangen van een kamerlid.
Je moet weten wat je inkoopt en je leverancier moet je dat tot in de puntjes kunnen vertellen. Ik lach me een kriek als Coca Cola daarom ons land verlaat.
Sterker: Heijn weet precies wat in Cola zit.
Andere kant van het verhaal van oplichterij. Sjoemelaars moeten aan de hoogste boom. Maar wie uitnodigde tot sjoemelen?
Ik sprak iemand die uitstekende maaltijden maakte. Mie en dingetjes er door. Hij verkocht ze aan verschillende supermarktketens. Ze wilden het goedkoper. Hij probeerde het, maar kon ze niet goedkoper maken zonder aan kwaliteit af te doen. Een supermarktinkopers suggereerde hem om van de duurste ingredienten dan maar minder te gebruiken. Dat zouden de klanten van de super toch niet merken.
De maaltijdenmaker is failliet.
Wat heer Mark Jansen eens zou moeten doen (wordt hij onmiddellijk ontslagen) is eisen dat supermarktinkopers in het openbaar en volkomen transparant hun werk doen. De schellen zullen ons, argeloze burgers, van de ogen vallen.
De supermarkten lokken fraude uit, omdat ze het spotgoedkoop inkopen bij de verwerkers maar de verwerkers moeten ook alle kosten zien te betalen en als je onder kostprijs moet leveren een lange tijd wordt fraude heel aantrekkelijk. Overigens gaat er een gerucht rond dat Albert Heijn pas de geleverde waren pas na een termijn van 3 maanden betaalt terwijl het wettelijk binnen 31 dagen moet.
"Scherp onderhandelen en lage prijzen zijn het eerste excuus dat eraan moet geloven. Iedereen die dat excuus aanvoert, vergoelijkt de fraudeur. Terwijl juist de fraudeur keihard moet worden aangepakt".
Best wel een merkwaardig zinnetje.
"Als je de redenering van de PvdA doortrekt moet als eerste de consument een boete krijgen omdat hij producten koopt waarmee is gefraudeerd. Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop".
De wereld staat op z'n kop. Laten we eens echt gaan kijken waarom.
Trouwens die consument heeft de boete al betaald, hij heeft ongewild en ongemerkt producten gekocht waarmee is gefraudeerd.