Op 10 april 1913 opende in Essen Karl Albrecht een bakkerij, een jaar later maakte zijn vrouw Anna er een levensmiddelenwinkel van, schrijft RetailDetail. Reden te over om bij de top van Aldi Nord en Aldi Sud te informeren welke feestelijkheden op het programma staan. Geen, zo lijkt het. Totdat er "op de sites van zowel Aldi Nord als Aldi Süd opeens meldingen [verschijnen] van de 100e verjaardag. Bij Aldi Nord staat zelfs een online brochure met informatie over het jubileum klaar."

Het is mogelijk dat de vele media-aandacht tot deze meldingen geleid heeft. Ook in Nederland zou overigens een feestje gevierd kunnen worden, het is dit jaar veertig jaar geleden dat in Nederland het eerste Aldi-filiaal geopend werd. Maar de officiële reactie naar het Duitse persbureau DPA is dat er geen festiviteiten gepland staan.

Aldi viert zijn feestje in stilte, door zich voor te bereiden op nieuwe tijden. De Duitse Lebensmittel Zeitung interpreteert op die wijze de 'ontwikkelingen als nieuwe bedrijfskleding voor de medewerkers, de renovatie van filialen, installatie van broodafbakmachines in de winkels en toevoeging van meer merkartikelen' waarmee Aldi Nord dezelfde weg inslaat als Aldi Süd, dat al eerder aan een moderniseringsslag is begonnen. Een succesvolle strategie: de omzet over 2012 groeide met 2,2 procent en voor dit jaar wordt een nog hogere groei verwacht.

De groei van Aldi zal ook uit non-food moeten komen. Het omzetaandeel daarvan zal groeien van 20 tot 30 procent. Nu functioneert non-food vooral als lokassortiment. Aantrekkelijke prijzen voor artikelen als printers, boormachines, hometrainers en motorzagen trekken nieuwe en meer klanten. Voor de toekomst werkt Aldi tevens aan een (beperkte) webshop die via 'trial and error' vorm moet gaan krijgen. Mogelijk zullen de in de winkels niet verkochte non-foodartikelen via het internetkanaal afgezet worden. Retailkenners houden het niet voor onmogelijk dat Aldi tevens uit is op extra online omzet omdat non-food veel extra marge kan generen. Zoveel zelfs dat het familiebedrijf de negatieve invloed op de winkelomzet voor lief neemt. Op het gebied van zagen, bladblazers, betonmolens en elektronica zal in dat geval discount zich in een nieuwe gedaante doen voelen. De Mediamarkt krijgt er alvast een forse concurrent bij.

Fotocredits: voorkant Aldi jubileumbrochure
Dit artikel afdrukken