De grootste supermarktketen van Frankrijk gaat weer een stapje verder in de voortdurende verbeteringsslag voor klant, milieu en planeet. Topman Michel-Edouard Leclerc vroeg zich af wat mensen deden met hun kassabonnen. Uit gesprekken met klanten en cassières bleek dat verreweg de meeste mensen het papier dat zij bij de kassa krijgen gauw ergens wegfrommelen. In Frankrijk krijg je overigens vaak meer dan alleen een kassabon. Klantkaarthouders krijgen bij de kassa ook kortingscoupons en actiebonnen. Je moet iets met al die bonnen. Resultaat: ze verdwijnen in jas- of broekzakken, onder in de boodschappentas, opgefrommeld in de dichtstbijzijnde vuilnisbak of ze blijven bij de kassa liggen.

Dat zijn alles bij elkaar snel oplopende kostenposten aan papier (misschien zelfs wel van een bisfenol-A laagje voorzien), drukinkt, afval, transport, om het over de milieudruk en netheid van het kassagebied maar niet te hebben.

Leclerc probeert een vele-vliegen-in-een-klap-slag te maken. In een aantal proefvestigingen in Zuid-Frankrijk kunnen klanten vanaf vorige week hun bon digitaal op hun smartphone gemaild krijgen. In de printversie van de Levensmiddelenkrant zegt Leclerc: "Met alle boodschappen keurig op een rijtje, aangevuld met een actie of boodschap, denken we dat veel meer consumenten hun bon zullen nalopen. Daarbij is de digitale bon duidelijker én milieuvriendelijk."

Digitale kassabonnen bestaan nog maar nauwelijks. In zijn blog, waar hij de innovatie aankondigt, zegt Leclerc met de nodige trots: "Ok, het bestaat bij Apple en Sephora in New York experimenteert er mee. Maar dat neemt niet weg dat E.Leclerc de eerste supermarkt in Frankrijk (of zelfs ter wereld?) is die met deze innovatie komt."

Waar het vooral makkelijk en zinvol voor is: een digitale kassabon kan je veel meer vertellen over de producten die je in huis hebt gehaald.

Fotocredits: kassabonnen en mobiel, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken