Topman Philip Clarke deed zijn uitspraken tijdens een conferentie in Singapore. Hij zei onder andere: “Vorig jaar zei ik de oude 'space race' de wacht aan - ik zei dat we in de toekomst niet meer simpelweg zouden groeien door meer en meer vastgoed te kopen, maar dat we de manier waarop wij onze klanten binnenhalen zouden veranderen en digitaal verkopen zouden omarmen'. Met een investering van 750 miljoen dollar in 2013, een bedrag dat binnen drie jaar moet verdrievoudigen, zet Tesco een grote stap richting technologie-bedrijf. In Groot-Brittannië wil het de strijd met gevestigde internetbedrijven als Amazon en Netflix aan, meldt Bloomberg. Ook in Azië, waar Tesco fysieke winkels heeft, wil het bedrijf meer digitaal gaan doen.

Wereldwijd kiezen consumenten steeds vaker voor online-shoppen via hun computer, smartphone en tables. De verkopen van fysieke boeken DVD's en CD's daalden het afgelopen jaar met 25 procent in Groot-Britannië. Daar staat tegenover dat de online verkopen juist met 150 procent groeiden. "Om te concurreren in het nieuwe retailtijdperk geloof ik dat Tesco meer moet zijn dan een detailhandelsbedrijf", zei Clarke volgens FD.nl.

De eerste stap richting digitaal zette Tesco vorig jaar met het nemen van een meerderheidsbelang in het video-on-demand bedrijf Blinkbox. Sinds vorige maand kunnen de 16 miljoen Clubcard-houders van Tesco daar gratis tv-programma's en films bekijken die speciaal op gezinnen en kinderen zijn toegesneden. Tesco's Clubcard TV wordt betaald uit 'targeted advertising'. Onder de bedrijven die daarop ingetekend hebben zijn Kellogg's, Johnson & Johnson, Colgate-Palmolive en Danone.

De internetinspanningen van Nederlands grootste kruidenier, Albert Heijn, steken nog wat bleekjes af tegen het Tesco-internetoffensief. Zelfs de inlijving van Bol.com vorig jaar (350 miljoen euro) en het drastisch uitbreiden van het internet-assortiment maken van AH nog geen 'technologie-bedrijf'. Een super als Jumbo moet kennelijk helemaal uitkijken. Het bedrijf heeft zwaar geïnvesteerd in stenen en vierkante meters, maar nog niet in online.

Fotocredits: Tesco Homeplus Subway Virtual Store in South Korea, uitsnede, marcoderksen, bron: littledoremi.com
Dit artikel afdrukken