Familiebedrijf Van der Meulen, dat de melbatoast maakt, wil een dagelijks Melbamoment. Daarom stort de honderdjarige zich helemaal op de social media.
Van der Meulen is de bakker van Melba Toast. Een niche-product dat mensen een paar keer per jaar eten: 'Met zijn verjaardag, met haar verjaardag, met Kerst en met Pasen. En dan houdt het wel op', zegt commercieel directeur Johan Bruinsma in de printversie van de Levensmiddelenkrant. Daar wil het familiebedrijf verandering in brengen, op een slimme manier.
Van der Meulen is internationaal in meer dan veertig landen actief en mag zich rustig marktleider in melbatoast noemen. Daarmee heeft het nog geen miljoenen beschikbaar voor een grote mediacampagne. Dus kiest het bedrijf voor een 'list' om zijn groeistrategie te ondersteunen. Met de simpele vraag 'En, hoe was jouw dag?' nodigt het consumenten uit om iedere dag een persoonlijk Melbamoment te creëren. Bruinsma: 'We willen met de campagne 'En, hoe was jouw dag?' een extra moment creëren. [..] Je vraagt immers wat iemand er op wil en besmeert het toastje vervolgens ook nog. Allemaal extra handelingen met persoonlijke aandacht.'
Die persoonlijke aandacht zet Van der Meulen vervolgens door op de Melba facebookpagina. Consumenten kunnen hier rechstreeks laten weten wat ze vinden. De pagina heeft in drie maanden al 3500 likes opgeleverd. Campagnebedenker Jeroen Boschma zegt dat iedere dag vijf fans van Melba alle reacties beantwoorden. Hiermee ontstaat een heel gericht communicatietraject, met precies de juiste doelgroep: vrouwen tussen de dertig en vijftig jaar oud. Dat zijn de meest actieve gebruikers van Facebook. En de meest actieve Melba-klanten.
Fotocredits: omslagfoto Facebook En, hoe was jouw dag
Dit artikel afdrukken
Van der Meulen is internationaal in meer dan veertig landen actief en mag zich rustig marktleider in melbatoast noemen. Daarmee heeft het nog geen miljoenen beschikbaar voor een grote mediacampagne. Dus kiest het bedrijf voor een 'list' om zijn groeistrategie te ondersteunen. Met de simpele vraag 'En, hoe was jouw dag?' nodigt het consumenten uit om iedere dag een persoonlijk Melbamoment te creëren. Bruinsma: 'We willen met de campagne 'En, hoe was jouw dag?' een extra moment creëren. [..] Je vraagt immers wat iemand er op wil en besmeert het toastje vervolgens ook nog. Allemaal extra handelingen met persoonlijke aandacht.'
Die persoonlijke aandacht zet Van der Meulen vervolgens door op de Melba facebookpagina. Consumenten kunnen hier rechstreeks laten weten wat ze vinden. De pagina heeft in drie maanden al 3500 likes opgeleverd. Campagnebedenker Jeroen Boschma zegt dat iedere dag vijf fans van Melba alle reacties beantwoorden. Hiermee ontstaat een heel gericht communicatietraject, met precies de juiste doelgroep: vrouwen tussen de dertig en vijftig jaar oud. Dat zijn de meest actieve gebruikers van Facebook. En de meest actieve Melba-klanten.
Fotocredits: omslagfoto Facebook En, hoe was jouw dag
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Vanwaar deze reclame-actie op Foodlog? Mijn dag is trouwens heerlijk met een lekker worteltje als tussendoortje.
Sander, het is nieuws. Een fabrikant geeft aan voor 100% social te gaan en de rest van zijn reclame te stoppen. Wij vinden dat nieuws. Waarom vind jij het reclame?
Excuus Dick, uit de zin 'stort zich helemaal op de social media.' maakte ik niet op de zij hun reclame-uitingen 100% online gingen doen. Achteraf gaf de titel ook wel wat duiding, maar blijkbaar kwam de boodschap niet goed over. Want het is inderdaad noemenswaardig als een bedrijf volledig stopt met andere reclame uitingen. Ik zit nu even te bedenken of ik überhaupt een reclame van Melba ken. Ik vind trouwens het productieproces achterop het pakje wel een leuke vondst.
Maar dan nog zou ik een stuk verwachten wat iets afstandelijker is. Het lijkt nu wel een advertorial.
Zo vind ik 3500 likes in 3 maanden geen woordje 'al' waard. Dan heb je m.i. een slechte online marketeer aangenomen. (die marketeer heeft zelf bijvoorbeeld 300 vrienden, met een kettingeffect zou je zo op 3500 zitten, nog even los van de werknemers)
En zou er ook wat kunnen staan over hoe andere bedrijven werken. Is het de eerste (in Food) die volledig social gaat? Wat zijn de verhoudingen bij concurrenten.
Wat deden ze hiervoor aan communicatie.. en als het niet om miljoenen gaat. Hoeveel dan ongeveer wel?
Foodlog lees ik met plezier vanwege de goede inhoudelijke duiding, natuurlijk ook in de commentaarbereiken, maar zeker ook in de artikelen zelf. Dit artikel lijkt meer op het doorplaatsen van een persbericht. Dus vandaar.
Ik wist niet eens dat het spul (dat nooit iemand nodig had) nog bestond?!
Het lag alleen in de kast omdat iemand het in een vlaag van gezinsverbijstering (sic) had gekocht. Jaren later lag het er nog.
Waarom oude draken wakker maken?
Een klein berichtje op AGF vandaag: Rijk Zwaan's social-media initiatief 'Love my salad' heeft inmiddels 50.000 fans op Facebook. Op Lovemysalad.com "...[kunnen] professionals en consumenten een dialoog aangaan over onderwerpen zoals groentevariaties, smaken en gebruiksvormen, elkaar inspireren en zo op ultieme wijze de wereldwijde consumptie van groente stimuleren".