Volgens Jan-Willem Grievink hebben de supermarkt en horeca hun hoogtijdagen wel gezien. Ze behoren bij een oude wereld en sluiten niet meer aan bij de behoeften van consumenten.
De Levensmiddelenproducenten van de FNLI en onderzoeksbureau GfK hebben hun jaarlijkse Top Topics rapport uitgebracht. Het rapport geeft de visie en beoordeling door 128 directieleden uit retail en industrie weer op de volgende topics: de relatie tussen industrie en distributie, product-, merk- en formule-aanbod, consumentenmarketing, gezondheid en voeding. Het rapport is bedoeld als input voor top-to-top meetings tussen handel en industrie en geeft inzicht in waar volgens de geïnterviewden prioriteiten en kansen voor samenwerking liggen.
FoodHolland laat weten hoe Jan-Willem Grievink, voorzitter van het Food Services Instituut Nederland (FSIN), de toekomst ziet. Hij denkt dat de supermarkt en horeca zowel we die kennen het einde van hun levenscyclus aan het bereiken zijn: "Ze zijn nu te eendimensionaal, een soort kanaal op zich. Maar consumenten denken niet in kanalen, ze denken in termen van het vervullen van behoeftes en het oplossen van problemen "
Grievink legt verder uit: "De supermarkt ziet zichzelf nog veel teveel als de plek waar je boodschappen doet en de horeca voelt zich te elitair als een gastheer als je uit eten gaat en waar je best het nodige mag betalen. Maar de snelst stijgende groep consumenten is de groep die steeds vaker 'in' is om voor de korte termijn iets zoekt voor consumptie".
Die consumenten bedenken afhankelijk van het moment en de omstandigheden hoe ze hun consumptiebehoefte gaan invullen. Wat willen ze eten, waar gaan ze dat kopen, nuttigen ze dat ter plekke, onderweg of thuis, hoeveel willen ze ervoor betalen, hoeveel tijd willen ze eraan besteden, het zijn allemaal aspecten die de consument in zijn afweging meeneemt.
Grievink noemt als voorbeeld de ontwikkelingen in de Verenigde Staten: "Ik zie in de Verenigde Staten, waar deze foodshoppertrend al eerder is begonnen, intussen allerlei hybride vormen ontstaan die iets in zich hebben van de foodretail, de horeca en de speciaalzaak. Ik noem ze 'food & meal shops'. Een klein deel van de supermarkten in de Verenigde Staten is intussen meer een soort voedingsverkooppunt dan een verkooppunt van kruidenierswaren. Daarnaast komen er nieuwe concepten als FoodEase. In Nederland staat het nog in de kinderschoenen en zijn het vooral La Place en Albert Heijn die vinden dat zij klaar moeten zijn voor dit hybride type foodshoppergedrag."
Veranderend consumentengedrag brengt niet alleen nieuwe concepten, maar ook nieuwe verdienmodellen met zich mee. De huidige supermarkt en horeca zullen zich dus stevig moeten bezinnen. Het gaat echt niet langer over grote volumes, lage prijzen of obers die van links afruimen. De 'shopperrelevantie' moet voorop staan. Kennis van foodservice en inzicht in consumentenwensen en gedrag bepalen straks het concept. Volgens Grievink "biedt deze trend ook weer kansen voor kleine leveranciers, terwijl A-merk fabrikanten nog meer moeten focussen op innovatie en onderscheidend vermogen."
Jumbo kiest in ieder geval nog voor de winkel, weliswaar met een eetfunctie. In de nog voor Pasen te openen mega-Jumbo bij Breda komen volgens RetailDetail zowel de (s)hopper als de super aan hun trekken: 'een groot aantal vernieuwende afdelingen worden toegevoegd, waaronder een sushi-afdeling waar de Japanse gerechten vers worden bereid' voor de een, het paradepaardje vol droge kruidenierswaren voor de ander. Jumbo heeft zich voor de inrichting van de winkel op diverse plaatsen in het buitenland georienteerd.
Fotocredits: 21st Century, a shop for the future! (currently empty...), Pete Ashton
Dit artikel afdrukken
FoodHolland laat weten hoe Jan-Willem Grievink, voorzitter van het Food Services Instituut Nederland (FSIN), de toekomst ziet. Hij denkt dat de supermarkt en horeca zowel we die kennen het einde van hun levenscyclus aan het bereiken zijn: "Ze zijn nu te eendimensionaal, een soort kanaal op zich. Maar consumenten denken niet in kanalen, ze denken in termen van het vervullen van behoeftes en het oplossen van problemen "
Grievink legt verder uit: "De supermarkt ziet zichzelf nog veel teveel als de plek waar je boodschappen doet en de horeca voelt zich te elitair als een gastheer als je uit eten gaat en waar je best het nodige mag betalen. Maar de snelst stijgende groep consumenten is de groep die steeds vaker 'in' is om voor de korte termijn iets zoekt voor consumptie".
Die consumenten bedenken afhankelijk van het moment en de omstandigheden hoe ze hun consumptiebehoefte gaan invullen. Wat willen ze eten, waar gaan ze dat kopen, nuttigen ze dat ter plekke, onderweg of thuis, hoeveel willen ze ervoor betalen, hoeveel tijd willen ze eraan besteden, het zijn allemaal aspecten die de consument in zijn afweging meeneemt.
Grievink noemt als voorbeeld de ontwikkelingen in de Verenigde Staten: "Ik zie in de Verenigde Staten, waar deze foodshoppertrend al eerder is begonnen, intussen allerlei hybride vormen ontstaan die iets in zich hebben van de foodretail, de horeca en de speciaalzaak. Ik noem ze 'food & meal shops'. Een klein deel van de supermarkten in de Verenigde Staten is intussen meer een soort voedingsverkooppunt dan een verkooppunt van kruidenierswaren. Daarnaast komen er nieuwe concepten als FoodEase. In Nederland staat het nog in de kinderschoenen en zijn het vooral La Place en Albert Heijn die vinden dat zij klaar moeten zijn voor dit hybride type foodshoppergedrag."
Veranderend consumentengedrag brengt niet alleen nieuwe concepten, maar ook nieuwe verdienmodellen met zich mee. De huidige supermarkt en horeca zullen zich dus stevig moeten bezinnen. Het gaat echt niet langer over grote volumes, lage prijzen of obers die van links afruimen. De 'shopperrelevantie' moet voorop staan. Kennis van foodservice en inzicht in consumentenwensen en gedrag bepalen straks het concept. Volgens Grievink "biedt deze trend ook weer kansen voor kleine leveranciers, terwijl A-merk fabrikanten nog meer moeten focussen op innovatie en onderscheidend vermogen."
Jumbo kiest in ieder geval nog voor de winkel, weliswaar met een eetfunctie. In de nog voor Pasen te openen mega-Jumbo bij Breda komen volgens RetailDetail zowel de (s)hopper als de super aan hun trekken: 'een groot aantal vernieuwende afdelingen worden toegevoegd, waaronder een sushi-afdeling waar de Japanse gerechten vers worden bereid' voor de een, het paradepaardje vol droge kruidenierswaren voor de ander. Jumbo heeft zich voor de inrichting van de winkel op diverse plaatsen in het buitenland georienteerd.
Fotocredits: 21st Century, a shop for the future! (currently empty...), Pete Ashton
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dit bestaat toch ook al in Parijs als bijvoorbeeld LaFayette Gourmet
Gisteren de discussie. Vandaag is de toekomstwinkel geopend in Amsterdam Bilder & de Clerq. Kennelijk kan het zo snel gaan. Website werkt nog niet, maar de facebookpagina wel. http://www.facebook.com/BilderDeClercq. Ga er morgen kijken.
Ik ben een trendsetter (een early adopter in ieder geval) en ik wil echt niet in een supermarkt eten, of in een IKEA of in een intratuin. Volgens mij gaan we juist terug naar eenvoud en huiselijk. En verder volgen wij de VS (makkelijk beroep trendwatcher).
Professionele trendwatchers, waarzeggers die geld vragen voor handlezen, voorspellen in het algemeen recent verleden en in het bijzonder aanstaande veranderingen in Amsterdam Zuid.
Ik zie hieronder dat de zitkuil terug komt als middelpunt van ‘het voedselgebeuren’.
Nee hoor.
Supermarkten blijven. Grote schrale efficiente opslag en distributie van voorraden noodzakelijk goed. Goedkoop. Ongeveer 400 verschillende producten. Vrijwel alles geconserveerd. De naam Albert Heijn leeft nog slechts voort als die van een hoofdpersoon in een sprookje.
Talloze kleine winkeltjes worden overal, in stad en dorp, geopend. Schraal assortiment, maar altijd wat vers spul van dichtbij, morgen wat anders dan gisteren. Geen personeel. Eenmanszaak. En nog iets warms te koop ook, meteen opeten.
Enorme eethuizen komen op, in steden, ook langs de weg en op grotere spoorstations. Goed voedsel voor relatief weinig geld.
En weet je waarom?
Omdat, als de machtige, financieel de dienst uit makende, bijna grootste groep burgers van Nederland, hard gewerkt en goed gespaard, de mensen die ouderen worden genoemd, als die groep er niet meer is, en daar is de groep aan bezig, met wegwezen, dan heb je bijna geen rijken meer en is vrijwel iedereen weer gewoon arm.
Demografie, dat is t m, trendwatchers van beroep. Niet een winkel in Turijn waar je ondergoed kan kopen en gelijkertijd iets lekkers eten, gaat als formule de wereld veroveren. De Hema, tot minstens 2053: ondergoed en warme worst.
Nu is de horeca of de supermarkt nog het middelpunt in het voedselgebeuren. Maar erg push gedreven: van product of dienst naar consument. De toekomst is aan concepten die dat omdraaien: van consument naar product of dienst.
Het nieuwe middelpunt is straks niet meer de supermarkt of de horeca, maar het huis.