Volgens Jan-Willem Grievink hebben de supermarkt en horeca hun hoogtijdagen wel gezien. Ze behoren bij een oude wereld en sluiten niet meer aan bij de behoeften van consumenten.
De Levensmiddelenproducenten van de FNLI en onderzoeksbureau GfK hebben hun jaarlijkse Top Topics rapport uitgebracht. Het rapport geeft de visie en beoordeling door 128 directieleden uit retail en industrie weer op de volgende topics: de relatie tussen industrie en distributie, product-, merk- en formule-aanbod, consumentenmarketing, gezondheid en voeding. Het rapport is bedoeld als input voor top-to-top meetings tussen handel en industrie en geeft inzicht in waar volgens de geïnterviewden prioriteiten en kansen voor samenwerking liggen.
FoodHolland laat weten hoe Jan-Willem Grievink, voorzitter van het Food Services Instituut Nederland (FSIN), de toekomst ziet. Hij denkt dat de supermarkt en horeca zowel we die kennen het einde van hun levenscyclus aan het bereiken zijn: "Ze zijn nu te eendimensionaal, een soort kanaal op zich. Maar consumenten denken niet in kanalen, ze denken in termen van het vervullen van behoeftes en het oplossen van problemen "
Grievink legt verder uit: "De supermarkt ziet zichzelf nog veel teveel als de plek waar je boodschappen doet en de horeca voelt zich te elitair als een gastheer als je uit eten gaat en waar je best het nodige mag betalen. Maar de snelst stijgende groep consumenten is de groep die steeds vaker 'in' is om voor de korte termijn iets zoekt voor consumptie".
Die consumenten bedenken afhankelijk van het moment en de omstandigheden hoe ze hun consumptiebehoefte gaan invullen. Wat willen ze eten, waar gaan ze dat kopen, nuttigen ze dat ter plekke, onderweg of thuis, hoeveel willen ze ervoor betalen, hoeveel tijd willen ze eraan besteden, het zijn allemaal aspecten die de consument in zijn afweging meeneemt.
Grievink noemt als voorbeeld de ontwikkelingen in de Verenigde Staten: "Ik zie in de Verenigde Staten, waar deze foodshoppertrend al eerder is begonnen, intussen allerlei hybride vormen ontstaan die iets in zich hebben van de foodretail, de horeca en de speciaalzaak. Ik noem ze 'food & meal shops'. Een klein deel van de supermarkten in de Verenigde Staten is intussen meer een soort voedingsverkooppunt dan een verkooppunt van kruidenierswaren. Daarnaast komen er nieuwe concepten als FoodEase. In Nederland staat het nog in de kinderschoenen en zijn het vooral La Place en Albert Heijn die vinden dat zij klaar moeten zijn voor dit hybride type foodshoppergedrag."
Veranderend consumentengedrag brengt niet alleen nieuwe concepten, maar ook nieuwe verdienmodellen met zich mee. De huidige supermarkt en horeca zullen zich dus stevig moeten bezinnen. Het gaat echt niet langer over grote volumes, lage prijzen of obers die van links afruimen. De 'shopperrelevantie' moet voorop staan. Kennis van foodservice en inzicht in consumentenwensen en gedrag bepalen straks het concept. Volgens Grievink "biedt deze trend ook weer kansen voor kleine leveranciers, terwijl A-merk fabrikanten nog meer moeten focussen op innovatie en onderscheidend vermogen."
Jumbo kiest in ieder geval nog voor de winkel, weliswaar met een eetfunctie. In de nog voor Pasen te openen mega-Jumbo bij Breda komen volgens RetailDetail zowel de (s)hopper als de super aan hun trekken: 'een groot aantal vernieuwende afdelingen worden toegevoegd, waaronder een sushi-afdeling waar de Japanse gerechten vers worden bereid' voor de een, het paradepaardje vol droge kruidenierswaren voor de ander. Jumbo heeft zich voor de inrichting van de winkel op diverse plaatsen in het buitenland georienteerd.
Fotocredits: 21st Century, a shop for the future! (currently empty...), Pete Ashton
Dit artikel afdrukken
FoodHolland laat weten hoe Jan-Willem Grievink, voorzitter van het Food Services Instituut Nederland (FSIN), de toekomst ziet. Hij denkt dat de supermarkt en horeca zowel we die kennen het einde van hun levenscyclus aan het bereiken zijn: "Ze zijn nu te eendimensionaal, een soort kanaal op zich. Maar consumenten denken niet in kanalen, ze denken in termen van het vervullen van behoeftes en het oplossen van problemen "
Grievink legt verder uit: "De supermarkt ziet zichzelf nog veel teveel als de plek waar je boodschappen doet en de horeca voelt zich te elitair als een gastheer als je uit eten gaat en waar je best het nodige mag betalen. Maar de snelst stijgende groep consumenten is de groep die steeds vaker 'in' is om voor de korte termijn iets zoekt voor consumptie".
Die consumenten bedenken afhankelijk van het moment en de omstandigheden hoe ze hun consumptiebehoefte gaan invullen. Wat willen ze eten, waar gaan ze dat kopen, nuttigen ze dat ter plekke, onderweg of thuis, hoeveel willen ze ervoor betalen, hoeveel tijd willen ze eraan besteden, het zijn allemaal aspecten die de consument in zijn afweging meeneemt.
Grievink noemt als voorbeeld de ontwikkelingen in de Verenigde Staten: "Ik zie in de Verenigde Staten, waar deze foodshoppertrend al eerder is begonnen, intussen allerlei hybride vormen ontstaan die iets in zich hebben van de foodretail, de horeca en de speciaalzaak. Ik noem ze 'food & meal shops'. Een klein deel van de supermarkten in de Verenigde Staten is intussen meer een soort voedingsverkooppunt dan een verkooppunt van kruidenierswaren. Daarnaast komen er nieuwe concepten als FoodEase. In Nederland staat het nog in de kinderschoenen en zijn het vooral La Place en Albert Heijn die vinden dat zij klaar moeten zijn voor dit hybride type foodshoppergedrag."
Veranderend consumentengedrag brengt niet alleen nieuwe concepten, maar ook nieuwe verdienmodellen met zich mee. De huidige supermarkt en horeca zullen zich dus stevig moeten bezinnen. Het gaat echt niet langer over grote volumes, lage prijzen of obers die van links afruimen. De 'shopperrelevantie' moet voorop staan. Kennis van foodservice en inzicht in consumentenwensen en gedrag bepalen straks het concept. Volgens Grievink "biedt deze trend ook weer kansen voor kleine leveranciers, terwijl A-merk fabrikanten nog meer moeten focussen op innovatie en onderscheidend vermogen."
Jumbo kiest in ieder geval nog voor de winkel, weliswaar met een eetfunctie. In de nog voor Pasen te openen mega-Jumbo bij Breda komen volgens RetailDetail zowel de (s)hopper als de super aan hun trekken: 'een groot aantal vernieuwende afdelingen worden toegevoegd, waaronder een sushi-afdeling waar de Japanse gerechten vers worden bereid' voor de een, het paradepaardje vol droge kruidenierswaren voor de ander. Jumbo heeft zich voor de inrichting van de winkel op diverse plaatsen in het buitenland georienteerd.
Fotocredits: 21st Century, a shop for the future! (currently empty...), Pete Ashton
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Maar blijft een super-annex-eetcafé dan ook non-food verkopen? Of springen de Blokkers van deze wereld in dit gat. Er zou dan min of meer gelijktijdig een verschuiving in consumentengedrag moeten komen op het gebied van het vervullen van de behoefte van wasmiddel, wc-papier en tandenstokers.
Er zijn natuurlijk wel voorbeelden als Landmarkt met een restaurant in de supermarkt.
Daarbij vraag ik me af of de Nederlandse supermarkt-cultuur niet heel anders is dan bijvoorbeeld de Amerikaanse, of dichterbij de Franse met de Supermaché die tegelijkertijd een soort hardware-store is.
Als dit soort instituten over deze ontwikkelingen gaan schrijven durft de supermarktwereld pas echt naar veranderingen te kijken. Met een beetje lef (van de supermarktkant) en ook wat geduld (van beide kanten) gaan we de komende jaren interessante veranderingen zien.
Wat zie jij komen Anneke?
Inderdaad de hybride en dat kan in duurzaamheid ook aantrekkelijk zijn. Wat dreigt over de datum te gaan kun je mooi verwerken. Wat op dit moment opvalt is dat de hybride met 'Eataly' in Turijn als topvoorbeeld in de nieuwe outlets steeds meer neigt naar de horecakant. Zit toch meer marge denk ik. Marks & Spencer gaat (nog) niet direct voor het horecastuk, maar voelen wat ik noem de 'thuishoreca' feilloos aan. En laten we eerlijk zijn: het is voorlopig de bovenkant van de markt. Als supermarkten in Nederland het 'maaltijddenken' zouden loslaten en durven denken in een culinaire strategie, dan ontvouwen de nieuwe mogelijkheden zich vrijwel als vanzelfsprekend.
Nu is de horeca of de supermarkt nog het middelpunt in het voedselgebeuren. Maar erg push gedreven: van product of dienst naar consument. De toekomst is aan concepten die dat omdraaien: van consument naar product of dienst.
Het nieuwe middelpunt is straks niet meer de supermarkt of de horeca, maar het huis.