Mensen houden van zoet. Daar blijkt de voedingsmiddelenindustrie handig op in te spelen. In maar liefst driekwart van alle verpakte voedingsmiddelen zit een (toegevoegd) 'zoetje'.
Onderzoekers van de University of North Carolina onderzochten ruim 85.000 verpakte voedingsmiddelen. Ze constateerden dat 75 procent daarvan 'zoet' bevat: 68 procent bevat calorierijke zoetstoffen, 1 procent caloriearme, en 6 procent allebei. Dat is een zodanig hoog percentage dat het bij de onderzoekers gezondheidstwijfels oproept. Het onderzoek is verschenen in The Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics.
De calorierijke zoetstoffen (suikers) zaten, niet verrassend, in meer dan 95 procent van de cakes, koekjes, taart, cruesli, repen, ontbijtgranen, snoep en suikerhoudende frisdranken. De calorie-arme zoetstoffen zaten in meer dan 33 procent van de yoghurts en energiedranken, maar ook in 42 van de watertjes, al dan niet met een smaakje en uiteraard in bijna alle light dranken. De meest genoemde zoetstoffen waren corn syrup, sorghum, rietsuiker, high-fructose corn syrup (HFCS), en fruitsapconcentraat.
De activistische onderzoeksleider Barry Popkin zegt op AFN dat er momenteel meer en meer vraagtekens gezet worden bij het gebrek aan voedingswaarde van zoetstoffen. Het overal maar aan toegevoegde 'zoetje' leidt tot “changing taste preferences, energy intake, and dietary patterns.”
In Food, Nutrition & Science zegt Popkin bovendien: “Vanuit een evolutionair perspectief is zoet eten altijd veilig en goed geweest. We moesten bessen en ander zoet voedsel eten wanneer het beschikbaar was. Een zoete smaak van voedingsmiddelen is een fantastische manier om ze aan de man te brengen.”
“Ik geloof dat de belangrijkste reden om calorierijke zoetstoffen toe te voegen is ons ertoe te brengen dit product te willen consumeren en er meer en meer van te willen. Omdat er geen voedingsstoffen inzitten, en calorierijke zoetstoffen 'lege calorieën' zijn, zouden ze tot een minimum teruggebracht moeten worden. Voor veel mensen, zoals diabetici en mensen met overgewicht, zouden labels een uitkomst zijn.”
Hoeveel suiker staat voor hoeveel energie, is een vraag die nog altijd niet beantwoord is. Volgens Popkin zou het al helpen als op de etiketten duidelijk gemaakt wordt hoeveel zoet er van nature in een product zit, en hoeveel er is toegevoegd. Dan kan de consument zelf nog wel kiezen of hij die lege extra's calorierijk of calorie-arm wil consumeren. Overigens wijst steeds meer onderzoek erop dat ook 'light'-producten, dus met calorie-arme zoetstoffen, niet leiden tot een vermindering in de energie-inname van consumenten.
Fotocredits: sweet rainbow, SusanBroman
Dit artikel afdrukken
De calorierijke zoetstoffen (suikers) zaten, niet verrassend, in meer dan 95 procent van de cakes, koekjes, taart, cruesli, repen, ontbijtgranen, snoep en suikerhoudende frisdranken. De calorie-arme zoetstoffen zaten in meer dan 33 procent van de yoghurts en energiedranken, maar ook in 42 van de watertjes, al dan niet met een smaakje en uiteraard in bijna alle light dranken. De meest genoemde zoetstoffen waren corn syrup, sorghum, rietsuiker, high-fructose corn syrup (HFCS), en fruitsapconcentraat.
De activistische onderzoeksleider Barry Popkin zegt op AFN dat er momenteel meer en meer vraagtekens gezet worden bij het gebrek aan voedingswaarde van zoetstoffen. Het overal maar aan toegevoegde 'zoetje' leidt tot “changing taste preferences, energy intake, and dietary patterns.”
In Food, Nutrition & Science zegt Popkin bovendien: “Vanuit een evolutionair perspectief is zoet eten altijd veilig en goed geweest. We moesten bessen en ander zoet voedsel eten wanneer het beschikbaar was. Een zoete smaak van voedingsmiddelen is een fantastische manier om ze aan de man te brengen.”
“Ik geloof dat de belangrijkste reden om calorierijke zoetstoffen toe te voegen is ons ertoe te brengen dit product te willen consumeren en er meer en meer van te willen. Omdat er geen voedingsstoffen inzitten, en calorierijke zoetstoffen 'lege calorieën' zijn, zouden ze tot een minimum teruggebracht moeten worden. Voor veel mensen, zoals diabetici en mensen met overgewicht, zouden labels een uitkomst zijn.”
Hoeveel suiker staat voor hoeveel energie, is een vraag die nog altijd niet beantwoord is. Volgens Popkin zou het al helpen als op de etiketten duidelijk gemaakt wordt hoeveel zoet er van nature in een product zit, en hoeveel er is toegevoegd. Dan kan de consument zelf nog wel kiezen of hij die lege extra's calorierijk of calorie-arm wil consumeren. Overigens wijst steeds meer onderzoek erop dat ook 'light'-producten, dus met calorie-arme zoetstoffen, niet leiden tot een vermindering in de energie-inname van consumenten.
Fotocredits: sweet rainbow, SusanBroman
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Tja, een smaak die iedereen (evolutionair) lekker vindt, van een goedkope grondstof met grote economische belangen en calorisch beter dan vet, zie die maar eens in te perken...
"DE" Nederlander houdt van zout en van zoet! En bij alle onderzoekjes naar een nieuwe (vaak geodkopere) versie voor de retail, kiest "het panel" (soms n=1) weer voor de zoutere of zoetere EN de inkoper voor de goedkoopste en zo zakt de nederlandse smaak en prodcut kwaliteit steeds verder onderuit.
Harold, het gaat hier toch niet over een Nederlands onderzoek?
Oh oeps, je hebt gelijk!
NNeferland is geen USA, maar ik vrees op dit gebied vergelijkbaar (niet in absolute getallen, maar trendmatig).