Iedereen kent wel een 'nepper' en 'misleider' waarmee reclame ons overspoelt. In de VS is een heus register ingesteld waar consumenten neppers kunnen melden en scoren. Dat levert uiteraard een top-vijf op.
De Amerikaanse Leanwashing Index bestaat sinds 2012 en is gebaseerd op input van een panel van adviseurs uit de publieke gezondheidszorg, wetenschap én de voedingsmiddelenmarketing. Consumenten kunnen hier advertenties en andere reclame-uitingen posten en de validiteit van de gezondheidsclaims beoordelen op een schaal van 'authentic' tot 'bogus'.
Voor 2013 komt de Leanwashing Index in AFN met de oproep aan voedingsmarketeers om de volgende vijf woorden niet meer te gebruiken.
Natural: “Dit woord heeft geen status met betrekking tot voedingswaarde of regelgeving maar staat op miljoenen verpakkingen, inclusief frisdranken boordevol suiker.”
Made With: “Voedingsmiddelen kunnen uitdragen dat ze 'gemaakt zijn met' het elixir van de eeuwige jeugd, zelfs als het elixir minder dan 1 procent van het eindproduct uitmaakt. Sla 'gemaakt met' maar over, tenzij je de hele ingrediëntenlijst wilt uitpluizen om zeker te weten dat het product niet ook 'gemaakt is met' bergen suiker en onuitsprekelijke chemicaliën.”
Whole Grains: “Pas op met “whole grains”, behalve als er expliciet bijstaat “100 procent”. Minieme hoeveelheden graan kunnen de tot de claim geleid hebben, en het is vooral opletten geblazen wanneer dit voorkomt in combinatie met die andere verboden woorden 'gemaakt met'.”
Light: “Consumers moeten besluiten of 24 gram suiker in een bakje yoghurt echt wel 'light' is. Laat adverteerders je niet hypnotiseren met dit woord. Lees het etiket, lees het etiket, lees het etiket.”
100 Calorie: “Chips, koekjes en andere snacks worden aan de man gebracht in 100-calorie-verpakkingen, waardoor consumenten denken dat wat erin zit een gezonde keus is. Veel van deze pakjes zouden het label 'lege calorieën' opgeplakt moeten krijgen.”
In de VS zijn de richtlijnen voor voedseletikettering en gezondheidsclaims wat losser dan in Europa en Nederland. Voedingsmiddelenproducenten en marketeers maken daar op grote schaal gebruik en misbruik van. Bij ons is zo'n lijstje als het bovenstaande niet meer zo eenvoudig op te stellen met waakhonden als de EFSA en Foodwatch die er bovenop zitten. Zoals Foodlog menigmaal liet zien gebeurt dat soms terecht en soms onterecht. Ziet u nog 'lege' reclame-uitingen die u het liefst meteen wilt verbannen?
Fotocredits: voorbeeld van www.leanwashingindex.com
Dit artikel afdrukken
Voor 2013 komt de Leanwashing Index in AFN met de oproep aan voedingsmarketeers om de volgende vijf woorden niet meer te gebruiken.
Natural: “Dit woord heeft geen status met betrekking tot voedingswaarde of regelgeving maar staat op miljoenen verpakkingen, inclusief frisdranken boordevol suiker.”
Made With: “Voedingsmiddelen kunnen uitdragen dat ze 'gemaakt zijn met' het elixir van de eeuwige jeugd, zelfs als het elixir minder dan 1 procent van het eindproduct uitmaakt. Sla 'gemaakt met' maar over, tenzij je de hele ingrediëntenlijst wilt uitpluizen om zeker te weten dat het product niet ook 'gemaakt is met' bergen suiker en onuitsprekelijke chemicaliën.”
Whole Grains: “Pas op met “whole grains”, behalve als er expliciet bijstaat “100 procent”. Minieme hoeveelheden graan kunnen de tot de claim geleid hebben, en het is vooral opletten geblazen wanneer dit voorkomt in combinatie met die andere verboden woorden 'gemaakt met'.”
Light: “Consumers moeten besluiten of 24 gram suiker in een bakje yoghurt echt wel 'light' is. Laat adverteerders je niet hypnotiseren met dit woord. Lees het etiket, lees het etiket, lees het etiket.”
100 Calorie: “Chips, koekjes en andere snacks worden aan de man gebracht in 100-calorie-verpakkingen, waardoor consumenten denken dat wat erin zit een gezonde keus is. Veel van deze pakjes zouden het label 'lege calorieën' opgeplakt moeten krijgen.”
In de VS zijn de richtlijnen voor voedseletikettering en gezondheidsclaims wat losser dan in Europa en Nederland. Voedingsmiddelenproducenten en marketeers maken daar op grote schaal gebruik en misbruik van. Bij ons is zo'n lijstje als het bovenstaande niet meer zo eenvoudig op te stellen met waakhonden als de EFSA en Foodwatch die er bovenop zitten. Zoals Foodlog menigmaal liet zien gebeurt dat soms terecht en soms onterecht. Ziet u nog 'lege' reclame-uitingen die u het liefst meteen wilt verbannen?
Fotocredits: voorbeeld van www.leanwashingindex.com
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het bewijst maar weer dat marketing vooral verleiding is en daarvoor voordurend creatief met de taal en haar betekenis bezig is. Ik zou ¨duurzaam¨ ook in dit rijtje zetten voor NL!
een paar om mee te beginnen (en even de nu verboden claims maar weg te laten)
- Getest door TNO (zegt niets over het resultaat)
- Met actieve bifidus (bifidus is een niet bestaand woord)
- Bevat xxx op het moment van verpakken
- Zonder E-nummers (moet zijn zonder additieven, natuurlijk aanwezige stoffen met een E-nummer zijn óók E-nummers volgens de wet)
- Zonder kleurstoffen in bijvoorbeeld paarse vruchtensnoepjes (zonder toegevoegde kleurstoffen, ze zijn paar dus zitten er kleurstoffen in)
AMBACHTELIJK!
Nog vergeten : Volgens Oma's recept.
Vers gevangen.
Met Omega 3.
Uit de houtoven.
Met zeezout.
Eerlijk.
Slagerskwaliteit.