De Engelse rund- en lamsvleesbelangenorganisatie EBLEX liet onderzoek doen naar wat consumenten beweegt om voor een bepaald stukje vlees te kiezen in de supermarkt. Ze ontdekte dat 31 procent van de kopers het vlees uitzoekt op hoe het eruit ziet. De prijs bleek voor 23 procent de doorslaggevende factor voor hun keuze te zijn.

koopmotieven vlees


Als deze bevindingen ook voor Nederlandse consumenten gelden, is er nog een wereld te winnen: vlees doodgewoon veel mooier presenteren. Iedere Nederlandse slager weet overigens dat vlees dat consumenten niet kunnen zien, niet verkoopt in Nederland. In Frankrijk verkoopt bijv. het merk Charral rundvlees in ondoorzichtige verpakkingen. Consumenten kopen het omdat het merk allang bestaat en bekend staat om zijn betrouwbare kwaliteit. In Nederland zouden de pakjes Charral onverkocht blijven liggen. Als dat zo is, is er dan geen ruimte voor een mooiere presentatie van vlees?

Daar willen we het hier graag met u over hebben? Waar koopt u het mooist gepresenteerde vlees in Nederland en wat zijn uw suggesties om het nog mooier te doen?

Het hele onderzoek is hier te vinden.

Fotocredits: vlees in de supermarkt, uitsnede, flako
Dit artikel afdrukken