Gezond is niet lekker. Restaurateurs die hun gerechten aanprijzen als vetarm of minder zout, kunnen beter zeggen dat het lokaal en biologisch is. Dan vinden in ieder geval Amerikanen het vanzelf al een stuk lekkerder.
Marktonderzoeksbureau Technomic publiceerde het "Healthy Eating Consumer Trend Report". Op basis van interviews met 1500 Amerikaanse consumenten concludeert het bureau dat er een verschuiving plaatsvindt in wat consumenten 'gezond' vinden. Vijftig procent zou kiezen voor de 'gezonde' gerechten als restaurants die zouden omschrijven als 'lokaal', 'natuurlijke ingrediënten, 'biologisch' of 'duurzaam'.
Consumenten, zeggen de onderzoekers, zijn duidelijk op zoek naar een 'uitgebalanceerde en persoonlijke benadering' van gezond eten, waarbij 'af en toe jezelf verwennen' ook mag. De traditionele gezondheidsindicatoren als 'minder zout', 'vetarm' en 'suikervrij' worden wel herkend, maar daarmee verwen je jezelf blijkbaar niet. Als er daarentegen op de menukaart staat dat ergens een portie groenten of fruit in zit, of dat het 100 procent volgraan is, duidt dat volgens de consumenten ook op gezond eten. Dan wordt de smaakperceptie juist positief beïnvloed.
Darren Tristano, Vice President van Technomic, zegt op AFN dat er een verschuiving plaatsvindt in wat consumenten onder gezondheid verstaan. 'We zien meer consumenten gevoelig zijn voor 'gezondheids-halo-effecten' - van claims zoals lokaal, natuurlijk en biologisch, of volgraan en vrije uitloop'.
Gezond en lekker komen blijkbaar niet vanzelfsprekend samen in je bord. Pas als het ook van dichtbij komt en verantwoord is, wordt het echt lekker. Dan wordt gezond eten jezelf verwennen.
Fotocredits: gumption
Dit artikel afdrukken
Consumenten, zeggen de onderzoekers, zijn duidelijk op zoek naar een 'uitgebalanceerde en persoonlijke benadering' van gezond eten, waarbij 'af en toe jezelf verwennen' ook mag. De traditionele gezondheidsindicatoren als 'minder zout', 'vetarm' en 'suikervrij' worden wel herkend, maar daarmee verwen je jezelf blijkbaar niet. Als er daarentegen op de menukaart staat dat ergens een portie groenten of fruit in zit, of dat het 100 procent volgraan is, duidt dat volgens de consumenten ook op gezond eten. Dan wordt de smaakperceptie juist positief beïnvloed.
Darren Tristano, Vice President van Technomic, zegt op AFN dat er een verschuiving plaatsvindt in wat consumenten onder gezondheid verstaan. 'We zien meer consumenten gevoelig zijn voor 'gezondheids-halo-effecten' - van claims zoals lokaal, natuurlijk en biologisch, of volgraan en vrije uitloop'.
Gezond en lekker komen blijkbaar niet vanzelfsprekend samen in je bord. Pas als het ook van dichtbij komt en verantwoord is, wordt het echt lekker. Dan wordt gezond eten jezelf verwennen.
Fotocredits: gumption
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Gezond zit dus tussen de oren...
"Gezond en lekker komen blijkbaar niet vanzelfsprekend samen in je bord. Pas als het ook van dichtbij komt en verantwoord is, wordt het echt lekker. Dan wordt gezond eten jezelf verwennen" = KUL!
Ik ga het rapport nog eens lezen, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat consumenten er achter komen dat alle labels omtrent vetarm, suikervrij, light, ik kies bewust, goede keuze etc..vooral mooie marketingtermen zijn die er echt niet toe geleid hebben dat we met z'n allen gezonder zijn geworden. Dit geldt voor Amerika maar ook NL.
Even terug naar de basis..gewoon groente, fruit en producten uit eigen omgeving, biologisch, transparant, geen toevoegingen is wellicht een antwoord op de afgelopen decennia waarin eten een industrie is geworden van pakjes, potjes, flesjes, toevoegingen, e-nummers, labels, reclame campagnes etc. Dit zul je bij lokale producten niet zo snel terugvinden.
Hoop alleen dat lokaal niet geassocieerd wordt met een prachtig Italiaans zonnetje waar kleine boeren onder de zon de mooiste, eerlijke producten verbouwen. Dan wordt je niet op het verkeerde spoor gezet, maar zet je jezelf op een verkeerd spoor.
Afgelopen weekend stond een artikel in het AD over Alain Ducasse. Met 19 Michelin sterren wordt hij gewaardeerd als een van de beste koks ter wereld.
Hij geeft zijn absolute voorkeur aan lokale producten. Toch een teken dat lokaal en lekker bij elkaar horen?
Nee, dat betekent het totaal niet Engelie! Dat betekent dat M. Ducasse een neus heeft voor kwaliteitsproducten van lokale producenten die op vaak nog heel traditionele wijze, duidelijk onderscheidende producten maken. Dnk in dat kader even aan de gevulde varkenssnuit van Dick. Vaak zo kleinschalig dat ze alleen maar verkocht worden aan restaurants en op lokale markten. Dat gebeurt hier in NL ook wel, maar op minuscule schaal, omdat het aanbod en de continuiteit daarvan vaak in het geding is.