NieuwVers, het initiatief van Foodlog en Urgenda om innovatie een slinger te geven, presenteert deze week op de Horecava zijn nieuwe Foodtruck én opgefriste logo. In het paviljoen PUUR kan het publiek kennismaken met ‘revolutionair eten’: lekkerder, beter en gezonder. Gemaakt met de beste zorg voor dier, milieu en mens.
Na zijn debuut zal de Foodtruck NieuwVers eten promoten op diverse plaatsen in het land.
NieuwVers zegt het zo in zijn door Urgenda opgestelde persbericht:
NieuwVers is de beweging voor het nieuwe eten. Ze verbindt producenten die voorop lopen met consumenten die het anders willen. Alleen als deze twee gaan samenwerken, kunnen er echt dingen veranderen, zo is de overtuiging van initiatiefnemers Urgenda en Foodlog. Vanuit de Foodtruck serveert chefkok Berdien Siere onder meer Pure Graze rundvlees van 100% grasgevoerde koeien, revolutionair brood van Zeeuwse tarwe en Oosterscheldewater, de Dutch Weed Burger, gemaakt van algen en zeewier, seizoensgroenten van Willem & Drees, de ‘beste appel van Nederland’ Dalinco, varken dat gevoerd is met het eiwitrijke gewas lupine en mr. Dip, een dipsaus uit een potje dat kan tippen aan vers.
Elke dag verzorgt NieuwVers van 13.30 – 14.30 uur speciale kookdemonstraties op het paviljoen PUUR. Ook kunnen Horecava-bezoekers kennis maken met de producenten van NieuwVers. Op maandag is dat appelteler Harrie van den Elzen (Dalinco), op dinsdag varkenshoudster Annechien ten Have (lupinevarken), op woensdag Marcel Spelt (bakker) en op donderdag Ado Bloemendal (Pure Graze). Zij gaan graag het gesprek aan met de Horecava-bezoekers over smaak, herkomst, productiewijze en consumentenbetrokkenheid
Op woensdag 9 januari organiseert NieuwVers bovendien om 13.30 uur de verkiezing van de ‘Beste belegen kaas van Nederland’. Uit zeventien inzendingen worden op discussiesite www.foodlog.nl vandaag vijf innovatieve en duurzame finalisten gekozen. Een professionele smaakjury met kaasexpert Betty Koster, journalisten Felix Wilbrink (Telegraaf) en Puck Kerkhoven (Red Fox) en de restaurateur met de beste kaaswagen kiest vervolgens op 9 januari uit de finalisten de lekkerste. Die krijgt het predicaat ‘beste kaas’ - lekker én innovatief - van Nederland. Het publiek proeft uiteraard mee.
Fotocredits: NieuwVers, Maria Kolossa
Dit artikel afdrukken
NieuwVers zegt het zo in zijn door Urgenda opgestelde persbericht:
NieuwVers is de beweging voor het nieuwe eten. Ze verbindt producenten die voorop lopen met consumenten die het anders willen. Alleen als deze twee gaan samenwerken, kunnen er echt dingen veranderen, zo is de overtuiging van initiatiefnemers Urgenda en Foodlog. Vanuit de Foodtruck serveert chefkok Berdien Siere onder meer Pure Graze rundvlees van 100% grasgevoerde koeien, revolutionair brood van Zeeuwse tarwe en Oosterscheldewater, de Dutch Weed Burger, gemaakt van algen en zeewier, seizoensgroenten van Willem & Drees, de ‘beste appel van Nederland’ Dalinco, varken dat gevoerd is met het eiwitrijke gewas lupine en mr. Dip, een dipsaus uit een potje dat kan tippen aan vers.
Elke dag verzorgt NieuwVers van 13.30 – 14.30 uur speciale kookdemonstraties op het paviljoen PUUR. Ook kunnen Horecava-bezoekers kennis maken met de producenten van NieuwVers. Op maandag is dat appelteler Harrie van den Elzen (Dalinco), op dinsdag varkenshoudster Annechien ten Have (lupinevarken), op woensdag Marcel Spelt (bakker) en op donderdag Ado Bloemendal (Pure Graze). Zij gaan graag het gesprek aan met de Horecava-bezoekers over smaak, herkomst, productiewijze en consumentenbetrokkenheid
Op woensdag 9 januari organiseert NieuwVers bovendien om 13.30 uur de verkiezing van de ‘Beste belegen kaas van Nederland’. Uit zeventien inzendingen worden op discussiesite www.foodlog.nl vandaag vijf innovatieve en duurzame finalisten gekozen. Een professionele smaakjury met kaasexpert Betty Koster, journalisten Felix Wilbrink (Telegraaf) en Puck Kerkhoven (Red Fox) en de restaurateur met de beste kaaswagen kiest vervolgens op 9 januari uit de finalisten de lekkerste. Die krijgt het predicaat ‘beste kaas’ - lekker én innovatief - van Nederland. Het publiek proeft uiteraard mee.
Fotocredits: NieuwVers, Maria Kolossa
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik word een ouderwetse zeikerd. Foodlog is een krant. Een krant moet niet met een oude Citroen op een handelsbeurs staan. Nou goed dan, met gratis exemplaren van Foodlog. O, dat kan niet, want het is een elektrische krant, geen papieren.
Maar Foodlog heeft er verder niks te zoeken, op die beurs, als krant dan.
Wil Foodlog in de radijsjeshandel, ga dan, maar doe dan niet meer of je een krant bent.
Wouter, Foodlog staat er ook niet. Urgenda wel. Foodlog neemt de verantwoordelijkheid voor goeie verkiezingen van producten die ergens over gaan. Van de gepresenteerde voldoet overigens alleen de appel daaraan, maar alles is wennen.
Goeie verkiezingen in plaats van onbegrijpelijke logo's - mag een krant anno 2013 daarvoor zorgen?
Hoofredacteur, in de eerste zin van het bericht hierboven staat Foodlog pontificaal als mede-initiatiefnemer. Voor wat? Voor radijsjes op een handelsbeurs.
Een krant en (fantastisch!) opinieblad dient zich altijd afzijdig te houden van bemoeienis met de praktijk, anders dan schelden, provoceren en waarderen in geschreven kolommen.
Stel je eens voor dat Kaput hier strokarton gaat liggen verkopen.
Wouter, je ziet een krant die zoals de Volkskrant of de NRC die zijn eigen wijn aanprijst en gaat verkopen. Ik schreef er ooit een pikant stukje over. En je ziet een krant die de wereld gaat verbeteren in plaats van hem te verslaan of er een opinie over te geven. En je vindt dat die twee dingen niet te verenigen zijn.
Dat zijn ze ook niet, al denkt een groot deel van het publiek inmiddels dat dat wel kan. Ik geloof dat net als jij niet, want je belangen raken verstrengeld.
NieuwVers noem ik dan ook weleens mijn hobby, het andere ding dat ik doe. En waarin ik me verantwoordelijk houd voor een net proces van informeren en kiezen en dat niet verzandt in vastgeroeste opvattingen over wat 'goed' is. Dat laatste is, naar mijn bescheiden mening, een rol die een blad waar velen samenkomen mag vervullen in een samenleving waar dat niet, nauwelijks en ieder geval veel te weinig gebeurt.
Leuren met spruitjes en radijsjes moet je aan anderen overlaten. Dat is dan ook de taak van Urgenda. Maar we doen het vanuit 1 merk omdat wat er hier open en controleerbaar - en vervolgens nog steeds vatbaar voor alle kritiek en opinie -uitkomt is wat Urgenda onder de aandacht wil brengen.
Daarom, als je me toestaat, graag terug naar die vraag: "goeie verkiezingen in plaats van onbegrijpelijke logo's - mag een krant anno 2013 daarvoor zorgen?"
Spannend die groene en rode duimen: zou degene die ze uitdeelt zijn of haar mening eens toe willen lichten? Daar leren we van, zoals het een krant betaamt.
En ook aan hem of haar die vraag: "goeie verkiezingen in plaats van onbegrijpelijke logo's - mag een krant anno 2013 daarvoor zorgen?"
Ik vind het een rol van een krant die een belangrijker onderdeel is van de democratie van de 21e eeuw dan in de oude 20e. Zeker als die krant zo openbaar en interactief is.