De Unileverbaas van Europa, Jan Zijderveld, voorziet net als zijn baas Paul Polman, moeilijke tijden voor Europa. Het oude continent hapert. Toch ziet hij wel degelijk groeimogelijkheden. Maak voor de velen die nog wél geld hebben kwaliteit en bijzonderheid makkelijk beschikbaar maken.
Jan Zijderveld werd geïnterviewd in de Belgische zakenkrant De Tijd. RetailDetail lichtte er een aantal uitspraken uit waarmee de beoogde groeistrategie vorm krijgt.
Volgens Zijderveld overheerst het sombere beeld teveel als gevolg van de voortdurende crisisberichtgeving: "Het is een continent van gigantische rijkdom in termen van kennis, kapitaal en infrastructuur. We zitten hier met de 500 miljoen best opgeleide en rijkste inwoners ter wereld. Iedereen wil zijn zoals wij. De economie is 13.000 miljard euro waard. Als je dan bedenkt dat Unilever vandaag 13 miljard euro omzet draait in Europa, dan is er echt nog ruimte voor groei."
Zijderveld realiseert zich dat er uiteraard heel veel Europeanen zijn die het echt moeilijk hebben en die ieder dubbeltje moeten omdraaien. Voor die mensen werkt Unilever aan lage prijzen en kleine verpakkingen, een strategie die in derdewereldlanden haar waarde heeft bewezen. Maar, zegt Zijderveld: "aan de andere kant heb je ook nog minstens evenveel mensen met een mooie baan, die best meer geld kunnen uitgeven. [...] we laten als sector kansen liggen bij de groep consumenten die wel nog meer geld kan en wil uitgeven."
Er is volgens hem dus nog steeds ruimte voor groei, maar dan moet je wel een product bieden waar die consument dan ook daadwerkelijk meer geld voor wil uitgeven. Zijderveld noemt Apple als voorbeeld, dat met een beperkt aantal producten tegen een forse prijs een ongeëvenaarde begerenswaardigheid en daarbij behorende omzet heeft weten te genereren. " Wij kunnen hetzelfde doen door bijvoorbeeld de groenten mooier te presenteren of stukjes kwaliteitsvlees aan te bieden."
Horen we dat goed? Unileverbedrijven die met echte en betrouwbare kwaliteitsmerken voor groenten en vlees gaan komen? Ook op Foodlog zeggen kritische marketeers vanaf de zijlijn al jaren dat in zulke richtingen grote mogelijkheden liggen om consumenten "gewoon zo ver [te] krijgen dat ze meer geld uitgeven aan dagelijkse zaken" en boerenproducten weer fatsoenlijk gaan waarderen. De Europese boeren lukt het al jaren niet hun producten als bijzondere merken te vermarkten. Gaat Unilever er nu met de bal vandoor?
Als het hen lukt, moet het Zijderveld en Polman gegund worden; ze verdienen zelfs aanmoediging. Ze zullen ruimte maken voor anderen, inclusief boeren die tot op heden niet in staat zijn gebleken om zich het idee eigen te maken en om te zetten in succesvol en daarom fair betaald aanbod.
Fotocredits: Lori Greig
Dit artikel afdrukken
Volgens Zijderveld overheerst het sombere beeld teveel als gevolg van de voortdurende crisisberichtgeving: "Het is een continent van gigantische rijkdom in termen van kennis, kapitaal en infrastructuur. We zitten hier met de 500 miljoen best opgeleide en rijkste inwoners ter wereld. Iedereen wil zijn zoals wij. De economie is 13.000 miljard euro waard. Als je dan bedenkt dat Unilever vandaag 13 miljard euro omzet draait in Europa, dan is er echt nog ruimte voor groei."
Zijderveld realiseert zich dat er uiteraard heel veel Europeanen zijn die het echt moeilijk hebben en die ieder dubbeltje moeten omdraaien. Voor die mensen werkt Unilever aan lage prijzen en kleine verpakkingen, een strategie die in derdewereldlanden haar waarde heeft bewezen. Maar, zegt Zijderveld: "aan de andere kant heb je ook nog minstens evenveel mensen met een mooie baan, die best meer geld kunnen uitgeven. [...] we laten als sector kansen liggen bij de groep consumenten die wel nog meer geld kan en wil uitgeven."
Er is volgens hem dus nog steeds ruimte voor groei, maar dan moet je wel een product bieden waar die consument dan ook daadwerkelijk meer geld voor wil uitgeven. Zijderveld noemt Apple als voorbeeld, dat met een beperkt aantal producten tegen een forse prijs een ongeëvenaarde begerenswaardigheid en daarbij behorende omzet heeft weten te genereren. " Wij kunnen hetzelfde doen door bijvoorbeeld de groenten mooier te presenteren of stukjes kwaliteitsvlees aan te bieden."
Horen we dat goed? Unileverbedrijven die met echte en betrouwbare kwaliteitsmerken voor groenten en vlees gaan komen? Ook op Foodlog zeggen kritische marketeers vanaf de zijlijn al jaren dat in zulke richtingen grote mogelijkheden liggen om consumenten "gewoon zo ver [te] krijgen dat ze meer geld uitgeven aan dagelijkse zaken" en boerenproducten weer fatsoenlijk gaan waarderen. De Europese boeren lukt het al jaren niet hun producten als bijzondere merken te vermarkten. Gaat Unilever er nu met de bal vandoor?
Als het hen lukt, moet het Zijderveld en Polman gegund worden; ze verdienen zelfs aanmoediging. Ze zullen ruimte maken voor anderen, inclusief boeren die tot op heden niet in staat zijn gebleken om zich het idee eigen te maken en om te zetten in succesvol en daarom fair betaald aanbod.
Fotocredits: Lori Greig
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Shell en ABN Amro hebben meeste postbusfirma's in belastingvrije landen
Niemand betaald graag teveel belasting...
Maar als onze 'Koninklijke Bedrijven" dit bewust niet doen en ook niet willen....
Zoals Koninklijke Shell en Koninklijke Unilever.
Wie betaald dan de kosten van scholing/onderwijs voor kinderen, geld voor onze ouderen in verzorging tehuizen, nieuwe wegen?
Weet iemand of Friesland Campina ook geen belasting betaald?
Of Vion?
80 tot 90% van de assortimenten van de grote multinationals bestaat uit producten die we nauwelijks nodig hebben (oke ze zijn soms leuk en gemakkelijk) en voor een groot gedeelte ook niet bijdragen aan een gezonde eetstijl.
Denk niet dat ze dat niet zelf ook in de gaten hebben, maar de turnaround kan weleens 10 jaar duren. Dit is een schot voor de boeg om tijd te winnen.
Marc, kritiekloze houding ten aanzien van Unilever? Ik denk dat je Rotterdam even moet bellen hoe ze daar over Foodlog denken. Ze beleven Foodlog daar iets anders dan jij.
Het feit dat de redactie hier positief is over Unilever of dat ik Polman afgelopen jaar een aantal malen - met een kritische noot daar achteraan over de groeiende obesitas in de wereld en onduurzame duurzame palmolie - heb genoemd doet niets af aan het feit dat Unilever hier mogelijk nóg een revolutie aftrapt. Ik ben op dit moment niet in Nederland maar ik geloof niet dat de kranten het hebben opgepikt, terwijl het op z'n minst Europees wereldnieuws is.
En kritische vragen: stel ze hier gerust! Er zijn genoeg mensen hier die er van links, rechts, onder of boven op in zullen willen gaan.
Dick, waarom geen antwoord op mijn vragen? De vergelijking met Apple is misplaatst; slaat kant noch wal. Heeft Unilever misschien een probleem met de toezeggingen uit het ambitieuze duurzaamheidsprogramma. Ziet Unilever wellicht kansen met 'vers' om (een gedeelte van) deze doelstellingen te halen? Waarom plotseling deze 'move'? Kom op Foodlog. Laat het me dan begrijpen! Stel vragen! Wees kritisch, zoals het een journalistiek medium betaamd. Juist in 2013 het zelfbenoemde jaar van de toekomst.
Ik lees (Vers(bewerkt) en daarom zullen ik en mijn familie als kritische consumenten die Vers(ONbewerkt) eten nog steeds met een grote boog om alle Unilever producten heen lopen. Het tegenwoordige normale stukje plastic (verpakkingsbelasting haha) om groenten gaat ons al veel te ver.
De poelier en groentenboer leveren 95% van wat we eten netjes thuis. In bulk veel goedkoper dan met de voedselconcern middelmannen ertussen en een qua kwaliteit velen malen beter.
Unilver maakt alles alleen maar duurder en ongezonder.