De Unileverbaas van Europa, Jan Zijderveld, voorziet net als zijn baas Paul Polman, moeilijke tijden voor Europa. Het oude continent hapert. Toch ziet hij wel degelijk groeimogelijkheden. Maak voor de velen die nog wél geld hebben kwaliteit en bijzonderheid makkelijk beschikbaar maken.
Jan Zijderveld werd geïnterviewd in de Belgische zakenkrant De Tijd. RetailDetail lichtte er een aantal uitspraken uit waarmee de beoogde groeistrategie vorm krijgt.
Volgens Zijderveld overheerst het sombere beeld teveel als gevolg van de voortdurende crisisberichtgeving: "Het is een continent van gigantische rijkdom in termen van kennis, kapitaal en infrastructuur. We zitten hier met de 500 miljoen best opgeleide en rijkste inwoners ter wereld. Iedereen wil zijn zoals wij. De economie is 13.000 miljard euro waard. Als je dan bedenkt dat Unilever vandaag 13 miljard euro omzet draait in Europa, dan is er echt nog ruimte voor groei."
Zijderveld realiseert zich dat er uiteraard heel veel Europeanen zijn die het echt moeilijk hebben en die ieder dubbeltje moeten omdraaien. Voor die mensen werkt Unilever aan lage prijzen en kleine verpakkingen, een strategie die in derdewereldlanden haar waarde heeft bewezen. Maar, zegt Zijderveld: "aan de andere kant heb je ook nog minstens evenveel mensen met een mooie baan, die best meer geld kunnen uitgeven. [...] we laten als sector kansen liggen bij de groep consumenten die wel nog meer geld kan en wil uitgeven."
Er is volgens hem dus nog steeds ruimte voor groei, maar dan moet je wel een product bieden waar die consument dan ook daadwerkelijk meer geld voor wil uitgeven. Zijderveld noemt Apple als voorbeeld, dat met een beperkt aantal producten tegen een forse prijs een ongeëvenaarde begerenswaardigheid en daarbij behorende omzet heeft weten te genereren. " Wij kunnen hetzelfde doen door bijvoorbeeld de groenten mooier te presenteren of stukjes kwaliteitsvlees aan te bieden."
Horen we dat goed? Unileverbedrijven die met echte en betrouwbare kwaliteitsmerken voor groenten en vlees gaan komen? Ook op Foodlog zeggen kritische marketeers vanaf de zijlijn al jaren dat in zulke richtingen grote mogelijkheden liggen om consumenten "gewoon zo ver [te] krijgen dat ze meer geld uitgeven aan dagelijkse zaken" en boerenproducten weer fatsoenlijk gaan waarderen. De Europese boeren lukt het al jaren niet hun producten als bijzondere merken te vermarkten. Gaat Unilever er nu met de bal vandoor?
Als het hen lukt, moet het Zijderveld en Polman gegund worden; ze verdienen zelfs aanmoediging. Ze zullen ruimte maken voor anderen, inclusief boeren die tot op heden niet in staat zijn gebleken om zich het idee eigen te maken en om te zetten in succesvol en daarom fair betaald aanbod.
Fotocredits: Lori Greig
Dit artikel afdrukken
Volgens Zijderveld overheerst het sombere beeld teveel als gevolg van de voortdurende crisisberichtgeving: "Het is een continent van gigantische rijkdom in termen van kennis, kapitaal en infrastructuur. We zitten hier met de 500 miljoen best opgeleide en rijkste inwoners ter wereld. Iedereen wil zijn zoals wij. De economie is 13.000 miljard euro waard. Als je dan bedenkt dat Unilever vandaag 13 miljard euro omzet draait in Europa, dan is er echt nog ruimte voor groei."
Zijderveld realiseert zich dat er uiteraard heel veel Europeanen zijn die het echt moeilijk hebben en die ieder dubbeltje moeten omdraaien. Voor die mensen werkt Unilever aan lage prijzen en kleine verpakkingen, een strategie die in derdewereldlanden haar waarde heeft bewezen. Maar, zegt Zijderveld: "aan de andere kant heb je ook nog minstens evenveel mensen met een mooie baan, die best meer geld kunnen uitgeven. [...] we laten als sector kansen liggen bij de groep consumenten die wel nog meer geld kan en wil uitgeven."
Er is volgens hem dus nog steeds ruimte voor groei, maar dan moet je wel een product bieden waar die consument dan ook daadwerkelijk meer geld voor wil uitgeven. Zijderveld noemt Apple als voorbeeld, dat met een beperkt aantal producten tegen een forse prijs een ongeëvenaarde begerenswaardigheid en daarbij behorende omzet heeft weten te genereren. " Wij kunnen hetzelfde doen door bijvoorbeeld de groenten mooier te presenteren of stukjes kwaliteitsvlees aan te bieden."
Horen we dat goed? Unileverbedrijven die met echte en betrouwbare kwaliteitsmerken voor groenten en vlees gaan komen? Ook op Foodlog zeggen kritische marketeers vanaf de zijlijn al jaren dat in zulke richtingen grote mogelijkheden liggen om consumenten "gewoon zo ver [te] krijgen dat ze meer geld uitgeven aan dagelijkse zaken" en boerenproducten weer fatsoenlijk gaan waarderen. De Europese boeren lukt het al jaren niet hun producten als bijzondere merken te vermarkten. Gaat Unilever er nu met de bal vandoor?
Als het hen lukt, moet het Zijderveld en Polman gegund worden; ze verdienen zelfs aanmoediging. Ze zullen ruimte maken voor anderen, inclusief boeren die tot op heden niet in staat zijn gebleken om zich het idee eigen te maken en om te zetten in succesvol en daarom fair betaald aanbod.
Fotocredits: Lori Greig
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik zie een beetje dezelfde beweging als in de koffiebranche. Tien jaar geleden zijn "we" begonnen met voorlichting, cursussen en baristakampioenschappen. Nu is zelfs DE bezig met het upgraden van haar merken en heeft Sarista (vlakke hap, maar dat terzijde) in de markt gezet waardoor de hele koffiewereld wordt geupgrade (incl duurzamer).
Ik werk mijn hele werkzame leven in de vers-(bewerkte) industrie. In de de laatste 10 jaar ben ik betrokken geweest bij 3 of 4 projecten rondom vers. De laatste keer ben ik zelf naar hen toegereden om hen te vertellen waarom de eerste projecten zijn mislukt, en dat het wellicht verstandig zou zijn om te leren van de eerdere ervaringen. In het kort komt het op het volgende neer: Vers(bewerkt) is vooral een logistieke (op dag of week niveau) spel, waarbij beschikbaarheid van verse grondstoffen, en het elke dag leveren bepaalt of je in business bent of niet. Een bedrijf als unilever, draait op zeer goedkope inkoop van hun grondstoffen door schaalvoordelen, en het effectief draaien van enkele grote fabrieken. Aangezien hun product lang houdbaar is, kan je het opslaan (stocken), transport is simpel (gewoon altijd volle vrachtwagens en niet gekoeld). Het DNA is dus gewoon anders; in deze youtube leg ik dat uit. Nu gaat dit veranderen. En ik denk dat nieuwe milde conserveertechnieken het spel in de komende 10 jaar gaat veranderen. Interessante tijden. Mocht Jaap Zijderveld een gesprek over vers wilt hebben: de nespresso staat bij ons in Wageningen altijd klaar.
Wat een inzicht! Unilever gaat Apple nadoen. " Wij kunnen hetzelfde doen door bijvoorbeeld de groenten mooier te presenteren of stukjes kwaliteitsvlees aan te bieden." Hoe komen ze er op! Geniaal. Het driesterren bifi-worstje komt eraan.
Marc, waarom zo laatdunkend? Unilever komt niet met een driesterren bifi, maar met kwaliteit die driesterren nooit kan bieden: de betrouwbaarheid van een merk. Merken kunnen met elkaar in concurrentie. Sterren niet. Als Unilever in versmerken gaat, dan ontstaat een nieuwe markt. Een markt die de huidige versspelers bewezen niet snel, cq. Niet snel genoeg te hebben kunnen openbreken. Dat geldt zelfs voor heel begaafde ex-Unilever jongens als Willem Treep en Drees-Peter van den Bosch. Reden: marketingbudget om de geest van het publiek op 'verse merken' te zetten.
Dick, ik stoor me aan de kritiekloze houding van Foodlog tov multinationals als Unilever. Als Unilever met een enorm marketingbudget verse produkten gaat verkopen, dan gaan ze iets doen wat ze nog nooit hebben gedaan. Dan gaan ze iets nieuws doen. Iets anders. Dan gaan ze eten verkopen. Verse voeding zelfs. Waarom wil Unilever dit nu ineens? Kan zo'n convenience-fabriek dat wel?Waarom verdient dat alleen maar aanmoediging en geen sceptische blik?