Vroeger had je Wasserbomben. Dat waren de goedkoopst mogelijke tomaten. Nu heb je ze in de vorm van paprika's. Bankiers en bestuurders maken zich zorgen: de Nederlandse kwaliteit holt terug, zodat kopers voor andere leveranciers gaan kiezen.
De Zeeuwse krant PZC brengt vanmorgen een reportage over de waterpaprika uit Nederlandse kassen. De waterpaprika is het logische gevolg van de al jaren durende slechte economische situatie in de glastuinbouw. Met name in paprikateelt is die nog scherper omdat er teveel paprikakassen zijn gebouwd. Telers zijn doorgeslagen in hun streven naar efficiëntie en lage kosten. Ze willen zoveel mogelijk kilo's paprika per meter produceren. Dat leidt zware paprika's, niet van de smaak maar van het water.
De tuinbouwcrisis zorgt ervoor dat smaak en kwaliteit er nauwelijks meer toe doen. Er wordt gekozen voor rassen die veel water bevatten. Met alle gevolgen van dien. "Een gemiddelde Nederlandse paprika is niet meer beter dan een Spaanse of een Marokkaanse", stelt Bernd Feenstra van ABN AMRO.
LTO Groeiservice maakt zich bij monde van Kees Zuidgeest ook zorgen. De vanzelfsprekendheid waarmee de Nederlandse paprika als kwaliteitsproduct gezien wordt, brokkelt af. "Het risico bestaat dat ze op een gegeven moment zeggen: het Hollandse product is niet goed genoeg meer". Volgens het LEI moeten de partijen zelf onderling afspraken maken om het tij nog te keren, nu de productschappen die dat hadden kunnen regisseren verdwijnen. Die afspraken zullen op zich op het aspect smaak en kwaliteit moeten richten: "We zijn nog steeds dé groentenboer van Europa en kunnen versere en smaakvollere paprika's leveren dan wie ook", stelt Feenstra, "Daar kun je ook een hogere prijs voor vragen."
LTO Groeiservice doet ook een duit in het zakje: "Misschien moeten de eisen aangescherpt worden. We zijn al bezig met onderzoek, en ook met voorlichting aan de tuinders. Dat doen we altijd wel, maar gezien de crisis nu extra intensief."
Dat klinkt een beetje als 'het huis staat in de fik, we gaan 'ns kijken we nog ergens een brandweerauto hebben.'
Jazeker, de titel klinkt niet leuk voor tuinders. Dat realiseren we ons. En jazeker, er zijn ook nog goede paprika's. We organiseerden zelf mee aan een proeverij waaruit de beste werden gekozen. Het is de hoogste tijd dat we die in winkels kunnen herkennen. Dan wordt die betere prijs waar Feenstra het over heeft er gegarandeerd voor betaald. De brandweer is op zoek naar de verkeerde spuit.
Toegevoegd 21/12/12, 17.00 uur, het verslag van een consumentenonderzoekje met paprika's dit najaar in Amersfoort (naar aanleiding van comment #20:
Fotocredits: verkiezing beste paprika van Nederland, Dorine Ruter
Dit artikel afdrukken
De tuinbouwcrisis zorgt ervoor dat smaak en kwaliteit er nauwelijks meer toe doen. Er wordt gekozen voor rassen die veel water bevatten. Met alle gevolgen van dien. "Een gemiddelde Nederlandse paprika is niet meer beter dan een Spaanse of een Marokkaanse", stelt Bernd Feenstra van ABN AMRO.
LTO Groeiservice maakt zich bij monde van Kees Zuidgeest ook zorgen. De vanzelfsprekendheid waarmee de Nederlandse paprika als kwaliteitsproduct gezien wordt, brokkelt af. "Het risico bestaat dat ze op een gegeven moment zeggen: het Hollandse product is niet goed genoeg meer". Volgens het LEI moeten de partijen zelf onderling afspraken maken om het tij nog te keren, nu de productschappen die dat hadden kunnen regisseren verdwijnen. Die afspraken zullen op zich op het aspect smaak en kwaliteit moeten richten: "We zijn nog steeds dé groentenboer van Europa en kunnen versere en smaakvollere paprika's leveren dan wie ook", stelt Feenstra, "Daar kun je ook een hogere prijs voor vragen."
LTO Groeiservice doet ook een duit in het zakje: "Misschien moeten de eisen aangescherpt worden. We zijn al bezig met onderzoek, en ook met voorlichting aan de tuinders. Dat doen we altijd wel, maar gezien de crisis nu extra intensief."
Dat klinkt een beetje als 'het huis staat in de fik, we gaan 'ns kijken we nog ergens een brandweerauto hebben.'
Jazeker, de titel klinkt niet leuk voor tuinders. Dat realiseren we ons. En jazeker, er zijn ook nog goede paprika's. We organiseerden zelf mee aan een proeverij waaruit de beste werden gekozen. Het is de hoogste tijd dat we die in winkels kunnen herkennen. Dan wordt die betere prijs waar Feenstra het over heeft er gegarandeerd voor betaald. De brandweer is op zoek naar de verkeerde spuit.
Toegevoegd 21/12/12, 17.00 uur, het verslag van een consumentenonderzoekje met paprika's dit najaar in Amersfoort (naar aanleiding van comment #20:
Fotocredits: verkiezing beste paprika van Nederland, Dorine Ruter
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De smaak is al jaren ondergeschikt aan productie, houdbaarheid, doorkleuring en visuele kwaliteit en is dat eigenlijk altijd al geweest. De smaak van alle kleuren, maar vooral de gele paprika's is gemiddeld zeer matig geworden. Reden: smaak wordt niet beloond binnen het huidige bestel met zijn ketenen (in tuinbouw zeg je niet ketens). De liefhebbers kopen puntpaprika, die zijn meestal het best.
Even zo zorgelijk is het fenomeen binnenrot. Als je een paar keer zo'n paprika hebt getroffen dan hoef je voorlopig niet meer. Er zijn aanwijzingen dat binnenrot is toegenomen als gevolg van steeds hogere producties en plantbelasting met minder energieverbruik. De onderzoekers zijn er nog druk mee doende en de sector neemt het probleem erg serieus. Je zou die vruchten kunnen uitsorteren met NIR/MIR machines maar dat is te duur. Het antwoord moet uit klimaat, teeltwijze en rassen komen.
Enne....Die lekkerste paprika van Nederland is nu ook behoorlijk waterig. Goede smaak kunnen ze niet het gehele seizoen voor mekaar krijgen. Zo krijg je nooit een sterk groeiende vaste fan-schare....Honingtomaatje doet dat anders: niet lekker genoeg, dan is het geen honingtomaatje en dan zijn ze dus even op.
Wat hebben LTO en de voormalige productschappen hiermee te maken? Het gaat toch tussen de producent en de afnemer?
En smaak is voor de bulk van de productie nooit een item geweest, paprika smaakt over het algemeen toch nergens naar. Als het maar goedkoop is.
Ha, ik moet bij het lezen van dit stuk vooral denken aan die geweldige quote van een westland paprika teler in De Slag om Brussel:
"Wij spelen in Champions League, en de rest dat is amateurvoetbal"
Klinkt als inleidende beschietingen van de ABN om de portemonnaie ook hier op de knip te houden / de stekker er uit te trekken.
#3
Die bewuste teler speelt inmiddels niet meer in de Champions League. Het bedrijf is verkocht ...