Ondanks de eerdere excuses voor de 'onhandige' 2% brief, zette AH toch de daarin aangekondigde inkoopkorting door. Volgens het FD op een onaangename manier.
De winsten van supers staan onder druk, en toch moet er geïnvesteerd worden om niet achterop te raken in de harde prijsstrijd die zij onderling voeren. Het ombouwen van de overgenomen C1000 winkels, uitbreiding van het aantal To-Go's, de voorgenomen groei in België zijn allemaal mooie ontwikkelingen, zegt AH, waar zijn leveranciers in principe van mee profiteren. Zij kunnen immers meer producten leveren; daardoor verdienen ze in volume terug wat ze in marge verliezen. Voor wat hoort wat in goede partnerships. Daarom zette AH de strategie van 'meebetalen' in de vorm van 2 procent korting door. Maar niet zonder overleg, beloofde AH.
In het FD van maandag worden voorbeelden aangedragen van leveranciers die ontdekken dat er gewoon 2 procent is ingehouden, van anderen met wie de onderhandelingen zijn opgeschort zolang ze de korting niet in overweging willen nemen of van leveranciers die onder dreiging van weglopen de korting van tafel zagen verdwijnen. ‘Leuk die publiekelijke excuses voor de brief, maar achter de schermen is de houding van AH nog arroganter en harder geworden’, zegt een fabrikant in het FD.
AH's directievoorzitter Sander van der Laan geeft desgevraagd aan zich niet in de kritiek te herkennen. ‘Ik vind het wel een beetje kinderachtig om te zeuren bij de media. Aan de andere kant zijn de inkoopprijsstijgingen die fabrikanten voorstellen niet in lijn met wat aan de verkoopkant reëel is.’ Ook de FNLI, de brancheorganisatie voor levensmiddelenfabrikanten geeft aan geen klachten te hebben ontvangen.
Moederconcern Ahold heeft inmiddels verdere kortingen aangekondigd om zijn leidende marktpositie te kunnen handhaven. De klagers in het FD zijn mogelijk een teken van fabrikanten die het in nabije toekomst moeilijk gaan krijgen en kopje ondergaan. De verscherpte concurrentie zal leiden tot minder aanbieders. De zwaksten zullen het snelste verdwijnen.
Fotocredits: arneheijenga
Dit artikel afdrukken
In het FD van maandag worden voorbeelden aangedragen van leveranciers die ontdekken dat er gewoon 2 procent is ingehouden, van anderen met wie de onderhandelingen zijn opgeschort zolang ze de korting niet in overweging willen nemen of van leveranciers die onder dreiging van weglopen de korting van tafel zagen verdwijnen. ‘Leuk die publiekelijke excuses voor de brief, maar achter de schermen is de houding van AH nog arroganter en harder geworden’, zegt een fabrikant in het FD.
AH's directievoorzitter Sander van der Laan geeft desgevraagd aan zich niet in de kritiek te herkennen. ‘Ik vind het wel een beetje kinderachtig om te zeuren bij de media. Aan de andere kant zijn de inkoopprijsstijgingen die fabrikanten voorstellen niet in lijn met wat aan de verkoopkant reëel is.’ Ook de FNLI, de brancheorganisatie voor levensmiddelenfabrikanten geeft aan geen klachten te hebben ontvangen.
Moederconcern Ahold heeft inmiddels verdere kortingen aangekondigd om zijn leidende marktpositie te kunnen handhaven. De klagers in het FD zijn mogelijk een teken van fabrikanten die het in nabije toekomst moeilijk gaan krijgen en kopje ondergaan. De verscherpte concurrentie zal leiden tot minder aanbieders. De zwaksten zullen het snelste verdwijnen.
Fotocredits: arneheijenga
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De initiatieven die dit hele retailmodel kunnen ontkrachten zijn geen van allen sterk genoeg. Met de mogelijke uitzondering van LIDL en in diens slipstream ALDI. Maar die hebben te maken met een prijsvechtersimago.
Mijn pogingen om potentiële instappers in 'boerensuper 3.0' te interesseren zijn vooralsnog gestrand. Venture capital is dun gezaaid. De kans ligt er. Met wat adem, weinig gebouwen, veel vers en een open calculatiemodel kun je de markt naar je hand zetten. Vergeet alleen de wensen van de consumenten niet: gemak en niet te duur.
Ik vind het zeer opvallend dat het FD positie lijkt te kiezen tegen AH. Het is immers geen Volkskrant of Telegraaf.
Dit is exact de reden waarom ik nauwelijks nog bij Albert Heijn kom de druk op het inkoopkanaal vertaald zich steeds vaker naar goedkopere en minder natuurlijke ingrediënten. Het moet bij de leveranciers uit de lengte uit of uit de breedte komen en zij willen ook niet minder verdienen! Als consument betaal je nog ongeveer hetzelfde voor een product maar het zit voller met vul-middelen en de beruchte glucose-fructose siroop. Het gevolg zwaardere en ongezondere Nederlanders en hogere zorgkosten, maar de marges van de supermarkten blijven goed.
@Mark rol die boerensuper 3.0 maar uit!?
Sander vd Laan herkend zichzelf misschien ook niet in de spiegel. Brilletje dan maar? Het zijn agressieve tactieken om meer winst te genereren. Ahold zou volgens mij liegen als ze zeggen dat dat niet de insteek zou zijn. Het is niet de eerste keer, niet de laatste keer en ze zijn niet alleen.
Maar wat ben ik ontzettend blij dat mensen dit soort gedrag aan de kaak gaan stellen.
Volgend jaar hebben ze hun aantal winkels vergroot dus zouden ze meer moeten gaan afnemen. Dat is dan het moment dat een producent eenzijdig 4% meer moet kunnen vragen omdat zij of hij het bedrijf wil uitbreiden?
NOT.....
We moeten elkaar volgens mij wat blijven gunnen anders eindigen we allemaal als verbitterde gierigaards. En ik denk dat we op deze manier moeten blijven reageren zodat het imago van verbitterde gierigaard duidelijk afstraalt op bedrijven die zich zo gedragen in de markt.
@Allard, mee eens! Maar op de een of andere manier accepteert de NL (AH) consument deze kwaliteits vermindering! (vergelijk bijvoorbeeld eens iets simpels als diepvries pizza's in NL vs Belgie of Frankrijk)