De winsten van supers staan onder druk, en toch moet er geïnvesteerd worden om niet achterop te raken in de harde prijsstrijd die zij onderling voeren. Het ombouwen van de overgenomen C1000 winkels, uitbreiding van het aantal To-Go's, de voorgenomen groei in België zijn allemaal mooie ontwikkelingen, zegt AH, waar zijn leveranciers in principe van mee profiteren. Zij kunnen immers meer producten leveren; daardoor verdienen ze in volume terug wat ze in marge verliezen. Voor wat hoort wat in goede partnerships. Daarom zette AH de strategie van 'meebetalen' in de vorm van 2 procent korting door. Maar niet zonder overleg, beloofde AH.

In het FD van maandag worden voorbeelden aangedragen van leveranciers die ontdekken dat er gewoon 2 procent is ingehouden, van anderen met wie de onderhandelingen zijn opgeschort zolang ze de korting niet in overweging willen nemen of van leveranciers die onder dreiging van weglopen de korting van tafel zagen verdwijnen. ‘Leuk die publiekelijke excuses voor de brief, maar achter de schermen is de houding van AH nog arroganter en harder geworden’, zegt een fabrikant in het FD.

AH's directievoorzitter Sander van der Laan geeft desgevraagd aan zich niet in de kritiek te herkennen. ‘Ik vind het wel een beetje kinderachtig om te zeuren bij de media. Aan de andere kant zijn de inkoopprijsstijgingen die fabrikanten voorstellen niet in lijn met wat aan de verkoopkant reëel is.’ Ook de FNLI, de brancheorganisatie voor levensmiddelenfabrikanten geeft aan geen klachten te hebben ontvangen.

Moederconcern Ahold heeft inmiddels verdere kortingen aangekondigd om zijn leidende marktpositie te kunnen handhaven. De klagers in het FD zijn mogelijk een teken van fabrikanten die het in nabije toekomst moeilijk gaan krijgen en kopje ondergaan. De verscherpte concurrentie zal leiden tot minder aanbieders. De zwaksten zullen het snelste verdwijnen.

Fotocredits: arneheijenga
Dit artikel afdrukken