Campofrio is een van oorsprong Spaanse vleeswarenfabrikant die inmiddels is uitgegroeid tot de Europese marktleider in vleeswaren. In Nederland is het bedrijf eigenaar van Stegeman. Over de eerste negen maanden van dit jaar boekte Campofrio bijna 60 procent minder winst (4,7 miljoen euro ten opzichte van 11,6 miljoen over dezelfde periode vorig jaar). De groep is daarom op zoek naar manieren om de kosten te drukken. Karl-Heinz Kiesel, vicepresident van Campofrio meldt in L'usine nouvelle dat het concern daarom overweegt in Brazilië varkens te gaan slachten en het vlees diepgevroren naar Europa te vervoeren voor verdere verwerking.

Een dergelijk beleid leidt ertoe dat Europese boeren hun kosten zien stijgen en hun dieren niet eens meer met verlies kunnen verkopen. Ze blijven ermee zitten, met als gevolg dat de varkensstapel wordt afgebouwd. De toenemende vraag naar Zuid-Amerikaans varken zal op enige termijn weer tot een prijsstijging leiden als deze trend doorzet. De vraag is slechts bij welk volume. Gezien de stijgende prijs van diervoeders is te verwachten dat de prijzen van vleeswaren sterk zullen stijgen bij een even sterk afnemend consumptievolume. Mogelijk laat de overweging van Campofrio alvast een preview van de toekomst zien: de vlees(waren)consumptie zal flink dalen omdat de prijzen zullen flink stijgen. Niet omdat Wakker Dier dat wil, maar omdat de markt dat dicteert.

Fotocredits: site Campofrio, our brands
Dit artikel afdrukken