In Australië heeft de melkprijsoorlog tussen twee supermarkten boeren doen besluiten te stoppen. De prijs van $1 per liter kan hun kosten niet dekken.
De Australische super Coles and Woolworths vechten in de Noord-Westelijke staat Queensland een altijd-lage-prijzenslag tegen elkaar. Dat heeft ertoe geleid dat de prijzen dalen, zonder zicht op verbetering. Volgens boerenbron AgTrends zouden inmiddels 50 boeren in Queensland hun bedrijf wegens uitzichtloze financiële perspectieven hebben gestaakt. Voor het einde van het jaar zullen vermoedelijk nog 40 boeren stoppen.
Door de stoppende boeren kan niet meer aan de vraag naar melk worden voldaan. Inmiddels moet dan ook melk worden geïmporteerd van elders op het grote Australische continent.
In Nederland kost een liter halfvolle melk €0,84. In Australië houden de boeren het definitief gezien bij de prijs van 1 Australische dollar, die op dit moment €0,81 waard is.
Nederlandse boeren kunnen hun lage prijzen realiseren omdat ze zich gespecialiseerd hebben in het produceren van veel melk, zodat de kostprijs daalt en Nederlandse consumenten het goedkoop kunnen kopen. Het overschot dat ontstaat, wordt geëxporteerd in de vorm van melkpoeder over de gehele wereld. Volgens berekeningen van adviesbureau Boerenverstand exporteert het kleine Nederland 89% van zijn melk. Niettemin morren Nederlandse boeren regelmatig dat de prijs die zij ontvangen te laag is.
De Australische situatie laat zien wat er kan gebeuren als boeren hun kostprijzen niet meer goed kunnen maken als gevolg van te lage prijzen. Dan valt productie weg. Als gevolg daarvan zullen de prijzen op termijn sterk stijgen.
Landbouwsociologen wijzen erop dat boeren die stoppen, nooit meer beginnen. Dat betekent dat de nieuwe landbouw die over het gat van de bestaande onrendabele boerenlandbouw naar de industriële toekomst heen zal springen, zal bestaan uit op handel gerichte bedrijven die beter zullen weten om te gaan met hun productie en prijsvorming. Het Australische melkvoorbeeld is mogelijk een interessante case om een idee te krijgen van de contouren van de toekomstige landbouw.
Fotocredits: Daily Telegraph
Dit artikel afdrukken
Door de stoppende boeren kan niet meer aan de vraag naar melk worden voldaan. Inmiddels moet dan ook melk worden geïmporteerd van elders op het grote Australische continent.
In Nederland kost een liter halfvolle melk €0,84. In Australië houden de boeren het definitief gezien bij de prijs van 1 Australische dollar, die op dit moment €0,81 waard is.
Nederlandse boeren kunnen hun lage prijzen realiseren omdat ze zich gespecialiseerd hebben in het produceren van veel melk, zodat de kostprijs daalt en Nederlandse consumenten het goedkoop kunnen kopen. Het overschot dat ontstaat, wordt geëxporteerd in de vorm van melkpoeder over de gehele wereld. Volgens berekeningen van adviesbureau Boerenverstand exporteert het kleine Nederland 89% van zijn melk. Niettemin morren Nederlandse boeren regelmatig dat de prijs die zij ontvangen te laag is.
De Australische situatie laat zien wat er kan gebeuren als boeren hun kostprijzen niet meer goed kunnen maken als gevolg van te lage prijzen. Dan valt productie weg. Als gevolg daarvan zullen de prijzen op termijn sterk stijgen.
Landbouwsociologen wijzen erop dat boeren die stoppen, nooit meer beginnen. Dat betekent dat de nieuwe landbouw die over het gat van de bestaande onrendabele boerenlandbouw naar de industriële toekomst heen zal springen, zal bestaan uit op handel gerichte bedrijven die beter zullen weten om te gaan met hun productie en prijsvorming. Het Australische melkvoorbeeld is mogelijk een interessante case om een idee te krijgen van de contouren van de toekomstige landbouw.
Fotocredits: Daily Telegraph
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nederland is exportland nummer 1 van tomaten omdat we een klimaat hebben waar die dingen helemaal niet vanzelf groeien willen; want dàt maakt al eeuwen Hollanders meesters in kunstmatig telen. Nu mijn vraag: zit daar ook een verklaring in dat wij zo'n zuivelland zijn; namelijk dat hier de intensivering tot kunst verheven is, juist omdat koeien hier natuurlijk (dwz 365 dagen buiten met vers gras) eigenlijk helemaal niet gedijen kunnen?
De enige die het grote supermarkt* spel nog kunnen meespelen zijn andere grote partijen. Maar zelfs Unilever en Proctor kunnen nauwelijks de balance of power (zoals zij dat midden jaren tachtig begonnen te noemen) realiseren. Vandaar hun focus op de ontwikkelingslanden. Daar is de retail nog niet zo geconcentreerd.
Het begint onvermijdelijk te worden dat de nieuwe landbouw uit grote multinationals gaat bestaan. Wat moet er gebeuren als we dat niet willen?
*inkoop laten opdraaien voor marketing
Foutje: 1,23 euro is 1 AUD; niet andersom. Een AUD is 81 eurocent.
Australische supermarkten zijn behoorlijk prijzig. Dit 'melk'gevecht is duidelijk kruissubsidie. Aldi is inmiddels ook bezig in Australia. Duidelijke prijsvechter met lage marges, maar in ieder geval geen kruissubsidie. Het Duitse discounter-model heeft grote kansen wereldwijd.
De melkprijs die een boer krijgt is toch rond de 42 eurocent?