In een interview met het FD van vandaag waarschuwt Philip Smits dat Nederland moet werken aan de kwaliteit van zijn basisproducten tomaat, paprika en komkommer. Als de Nederlandse producten er niet uitspringen door hun kwaliteit, dreigen ze namelijk uit de markt geduwd te worden door bulkstromen uit Spanje en Marokko. In Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland ondervinden de Nederlandse producten ook veel concurrentie van lokaal geteelde groenten. Ook daar is volgens Smits de enige manier je nog te onderscheiden door kwaliteit en nieuwe, innovatieve (niche) producten zoals Tommie-tomaten of minipaprikaatjes.

The Greenery erkent dat de afgelopen jaren zeer moeizaam zijn geweest voor de Nederlandse groententelers: paprikatelers draaien al drie jaar op rij verlies en veel bedrijven en handelshuizen vallen om. Toch voorziet The Greenery dit jaar het gebudgetteerde productievolume te halen. Het doel voor de komende jaren is weer een volumegroei van 3 tot 4 procent. Smits denkt de komende drie jaar op eigen kracht met 10 tot 15 procent te groeien.

Over de sector als geheel uit Smits zich minder optimistisch. Het FD schrijft: ‘We zijn gestopt met het bundelen van aanbod’, zegt Smits daarover. ‘Het is door de sector lang geprobeerd, maar wij gaan niet meer de boer op om partijen bij elkaar te brengen. We geloven niet meer dat je daardoor een betere prijs krijgt.’ Hij gelooft wel in het bundelen van de afzet om de verkoop en marketing te verbeteren. Smits denkt niet dat de marktsituatie structureel zal verbeteren. ‘De druk zal blijven’, zegt hij. ‘De retail houdt een dominante positie, het areaal slinkt en er zal een shake-out plaatsvinden. Dat kan niet anders.’

Fotocredits: The Greenery
Dit artikel afdrukken