De Nederlandse groenten- en fruittelers raken hun koppositie kwijt. Ze zijn 'afgegleden naar de zesjes en zeventjes' en daarmee staat de exportpositie onder druk. Toch voorziet The Greenery directeur Philip Smits lichtpuntjes aan de horizon.
In een interview met het FD van vandaag waarschuwt Philip Smits dat Nederland moet werken aan de kwaliteit van zijn basisproducten tomaat, paprika en komkommer. Als de Nederlandse producten er niet uitspringen door hun kwaliteit, dreigen ze namelijk uit de markt geduwd te worden door bulkstromen uit Spanje en Marokko. In Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland ondervinden de Nederlandse producten ook veel concurrentie van lokaal geteelde groenten. Ook daar is volgens Smits de enige manier je nog te onderscheiden door kwaliteit en nieuwe, innovatieve (niche) producten zoals Tommie-tomaten of minipaprikaatjes.
The Greenery erkent dat de afgelopen jaren zeer moeizaam zijn geweest voor de Nederlandse groententelers: paprikatelers draaien al drie jaar op rij verlies en veel bedrijven en handelshuizen vallen om. Toch voorziet The Greenery dit jaar het gebudgetteerde productievolume te halen. Het doel voor de komende jaren is weer een volumegroei van 3 tot 4 procent. Smits denkt de komende drie jaar op eigen kracht met 10 tot 15 procent te groeien.
Over de sector als geheel uit Smits zich minder optimistisch. Het FD schrijft: ‘We zijn gestopt met het bundelen van aanbod’, zegt Smits daarover. ‘Het is door de sector lang geprobeerd, maar wij gaan niet meer de boer op om partijen bij elkaar te brengen. We geloven niet meer dat je daardoor een betere prijs krijgt.’ Hij gelooft wel in het bundelen van de afzet om de verkoop en marketing te verbeteren. Smits denkt niet dat de marktsituatie structureel zal verbeteren. ‘De druk zal blijven’, zegt hij. ‘De retail houdt een dominante positie, het areaal slinkt en er zal een shake-out plaatsvinden. Dat kan niet anders.’
Fotocredits: The Greenery
Dit artikel afdrukken
The Greenery erkent dat de afgelopen jaren zeer moeizaam zijn geweest voor de Nederlandse groententelers: paprikatelers draaien al drie jaar op rij verlies en veel bedrijven en handelshuizen vallen om. Toch voorziet The Greenery dit jaar het gebudgetteerde productievolume te halen. Het doel voor de komende jaren is weer een volumegroei van 3 tot 4 procent. Smits denkt de komende drie jaar op eigen kracht met 10 tot 15 procent te groeien.
Over de sector als geheel uit Smits zich minder optimistisch. Het FD schrijft: ‘We zijn gestopt met het bundelen van aanbod’, zegt Smits daarover. ‘Het is door de sector lang geprobeerd, maar wij gaan niet meer de boer op om partijen bij elkaar te brengen. We geloven niet meer dat je daardoor een betere prijs krijgt.’ Hij gelooft wel in het bundelen van de afzet om de verkoop en marketing te verbeteren. Smits denkt niet dat de marktsituatie structureel zal verbeteren. ‘De druk zal blijven’, zegt hij. ‘De retail houdt een dominante positie, het areaal slinkt en er zal een shake-out plaatsvinden. Dat kan niet anders.’
Fotocredits: The Greenery
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik las laatst een column van Peter Klapwijk (en dochter) in Onder Glas (2012, nr 8 blz 11) over de beste AGF-afdeling van Nederland. Dat is namelijk de LIDL. De reden voor deze verrassende uitverkiezing (discounter ...) was volgens deze column de hoge doorloopsnelheid. Verse spullen. Volgens mij geeft in deze analyse van Klapwijk en dochter meer visie en mogelijkheden dan het verhaal van dhr Smits.
Niet zo verwonderlijk dat de groentensector in Nederland wegglijdt. Gezien de situatie op de graanmarkt gaat er in Nederland een verschuiving optreden van de vollegrond groententeelt naar graanteelt. Ofwel een verschuiving van productie van humaan voedsel naar diervoeders. Wat wil je ook, wanneer graanteelt met weinig risico`s eenzelfde saldo oplevert dan vollegrond goententeelt met veel risico`s. De keus is dan snel gemaakt. Graan in plaats van groenten. Deze herfst heeft de groenten verwerkende industrie al heel veel moeite moeten doen om bij telers groenten onder contract te krijgen. Komt nog bij dat door het afschaffen van het melkquotum de oprukkende Nederlandse melkveehouderij het Nederlandse areaal groenten ook nog eens onder druk zet en letterlijk uit het veld verdrijft. Niet ondenkbaar dat er volgend jaar in Nederland door marktwerking al een verschuiving optreedt van humane voedselproductie naar productie van diervoeders. Met als gevolg groenten duur en zuivel en vlees goedkoop. Zo een situatie noemen we in de akkerbouw " achter de markt aan telen"
Piet, denk jij dat kassen voor graan worden omgewisseld? Ik niet. Wat ik wel denk, is dat Smits het voor een groot deel over kasteelt heeft.
Kassen slopen en daarna graan zaaien ?
Even terug naar de discussie waarvoor Philip Smits de aftrap geeft. Ik onderschrijf dat afzetbundeling in de tuinbouw een heel lastige zaak is. De ervaring leert dat het vaak trekken aan een halfdood paard is. Ik kan de frustratie van Philip Smits wel plaatsen. Vooral ook The Greenery laat zien dat eerdere afzetbundeling van tuinbouwveilingen niet gebracht heeft van wat ervan gehoopt werd. Dus dat geeft niet zoveel vertrouwen voor nog meer bundeling.
Wat ik wel mis is de optie van meer samenwerking en afstemming tussen bestaande afzetpartijen in de tuinbouw. PT had dat mooi kunnen doen maar bleek ook geen sterke regisseur. In de laatste weken heb ik verschillende keren directeuren van Duitse fruitafzetorganisaties uit Noord- en Zuid-Duitsland aangehoord en dan hoor je dat de "concurrenten" in de belangrijkste fruitregio's wel goed samenwerken (en in elk geval beter dan hier). Natuurlijk zal het dan weleens botsen en toch weleens wat fout gaan. Maar de insteek is overkoepelend over de partijen veel meer samenwerking dan hier. Er is een centraal verkoopbureau, landelijke prijsnoteringen, gezamenlijk regiomerk (bijv. Obst von Bodensee), functionerende rassenintroductieclub DOSK, etc. Ook in België scoort de tuinbouw met een overkoepelend Flandria-merk en de "slimmeriken" in Nederland gaan voor grote aantallen eigen merken (die allemaal zwak zijn). In Nederland heeft bijv. Inova Fruit helaas laten zien dat de veilingen niet in staat zijn om op een dergelijke manier samen te werken. Dat zal ongetwijfeld aan machogedrag van directeuren en de Nederlandse individualistische cultuur te wijten zijn. Maar wij telers betalen hiervoor de pittige rekening. Een hoge rekening want de afzetkosten voor een teler aan een Duitse afzetorganisaties ligt heel veel lager. Duitse telers betalen minimaal 1/3 minder aan veilingprovisie, kistenhuur, koelen en sorteren. Telers die in Nederland weg willen blijken door eerdere GMO-subsidies toch wel sterk "vastgebonden" aan de afzetorganisatie. Ik mis in een dergelijk interview dan van Philip Smits ook de nodige zelfreflectie op de eigen organisatie. Ja, ook bij the Greenery gaat weleens mis. Het persbericht over het ooit zo mooie handelsbedrijf van Jover BV dat onder leiding van the Greenery ten gronde is gegaan was ook een mooi voorbeeld van ontbreken van zelfreflectie. Hoeveel voorbeelden wil je nog meer hebben ?
De Nederlandse (tomaten) telers halen inspiratie uit de USA bij zeer succesvolle bedrijven zoals Mastronardi en Driscolls. Als je het zo regelt als deze bedrijven heb je ook geen Greenery, FresQ en GMO meer nodig. Niemand zal ze missen.