Boer zijn is hartstikke leuk, zegt aardappelteler en chipsproducent Henk Scheele in gesprek met Foodbusiness. Maar je blijft op je eigen erf en bent erg sterk op je land gericht. Als chipsproducent gaat er een nieuwe wereld voor je open, met klantwensen, waar je als boer geen boodschap aan had.
Opeens heb je de route naar de winkel toe, en de wensen van de klant, wat je als boer nooit belangrijk vond
Sinds 2004 maken zakenpartners Henk Scheele en René de Zeeuw op de Hoeksche Hoeve hun eigen merk chips. Twee merken eigenlijk. Het regionale merk Hoeksche Chips dat in 7 smaken te koop is in speciaalzaken en Boerderij Chips, die in 3 smaken in de supermarkten liggen.

Het is een succesverhaal van langzaam beginnen en steeds iets nieuws blijven verzinnen. In 2004 begonnen Scheele en De Zeeuw hun eigen geteelde aardappelen te snijden, als chips te bakken en te verpakken.

"De aardappelteelt voor chips is lastiger dan je zou denken," zegt Scheele. "Dat komt nog veel preciezer dan bij friet. Je haalt al het water uit de aardappel en houdt alleen zetmeel over. Het zijn ook andere aardappelen dan die voor friet worden geteeld. Chipsaardappelen zijn rond, friet is langwerpig, en het zetmeelgehalte is veel hoger. We telen vier verschillende rassen en elk jaar proberen we ook een nieuw ras uit." Dat heeft als consequentie dat de smaak per seizoen verschilt. Helemaal niet erg, zegt Scheele, we zijn McDonald's niet. "Het is een puur natuurproduct en dat mag je bij ons proeven. Er staat ook op de zak dat de smaak kan verschillen per seizoen. Je moet het kunnen proeven."

De Hoeksche Hoeve kón, doordat de chips eerst een nevenactiviteit waren naast het verbouwen van hun eigen aardappelen, in de loop der jaren leren. Zo groeide hun machinepark met hen mee, ook toen de eerste weger eigenlijk 'een verkeerde' bleek maar toch alweer vervangen moest worden door een grotere. Ze stapten over op high oleic zonnebloemolie, zelfs toen die duur was door de Russische inval in Oekraïne. Ze pasten hun houdbaarheid aan van 5 weken naar 5 maanden, omdat winkels dat bleken te willen. En ze verzonnen een oplossing voor de verpakkingen, zonder aluminiumfolie, omdat dat niet recyclebaar is.

Juist met die verpakking hangt de nieuwste innovatie samen: het 'hoekje'. Bedacht door Bas Korsten van reclamebureau Wunderman Thompson, om ook bij die laatste chipskruimels uit de zak te kunnen komen, die zich altijd in de hoekjes ophopen. Korsten kwam naar Scheele en De Zeeuw en hup, het hoekje van de Hoeksche Chips was geboren. "Een laserlijntje erin snijden is duur en de fabriek die de folie maakt kon het nog niet. Maar zij vonden het ook leuk. Als mensen iets een leuk idee vinden, zijn ze vaak bereid om mee te werken," zegt Scheele. Het hoekje is inmiddels een feit.

het hoeksche hoekjeDe nieuwe smaak Salt and Balsamico van Hoeksche Chips, met het Hoeksche hoekje


Niet alleen bij de chipsproductie, ook bij de aardappelteelt hebben Scheele en De Zeeuw duurzaamheid hoog in het vaandel. Zo hebben ze insectenlokkende akkerranden, telen ze On the Way to PlanetProof gecertificeerd en is de tuin bij hun nieuwe pand biodivers. "We zijn boer, eerst noemden we dat onkruid, nu noemen we dat wilde planten," aldus Scheele. "Je ziet er vogels op afkomen en er zitten allemaal veldmuizen in. We hebben nu ook een valkenpaar die daar hun maal van hebben."

Scheele mag dan boer zijn en dat "hartstikke leuk" vinden, als chipsproducent is er een nieuwe wereld voor hem open gegaan. "Opeens heb je de route naar de winkel toe, en de wensen van de klant, wat je als boer nooit belangrijk vond."