Caroline van der Plas, redacteur van Nieuwe Oogst, wilde het fijne weten van de sterrenkip uit Roemenië. Ze bezocht de Roemeense partner van InterChicken, Agroli, en wierp een blik in de stallen en slachterij.
InterChicken heeft twee jaar geleden al de steven richting Roemenië gewend, toen het in Nederland bijna onmogelijk bleek om over te stappen op diervriendelijke vleeskuikenhouderij. In Roemenië kan voor een lage kostprijs geproduceerd worden: "De kostprijs is onder meer laag door het integratiemodel (van fok tot vork), de goedkope grond, de lage arbeidskosten, de eigen voerproductie en de efficientie van productie." Hierdoor is het mogelijk het één-ster-kippenvlees goedkoper in de schappen te krijgen dan in Nederland geproduceerd sterrenvlees.
De Roemeense directeur van Agroli, Rami Ghazari, kijkt wat bevreemd naar de kritiek in Nederland op de stap van InterChicken: "Waarom in Nederland zoveel scepsis heerst tegen Roemeense kippenvleesproductie snapt de Agroli-directeur niet zo goed. De Nederlandse vleeskuikenindustrie noemt hij 'backyard-farming'. "In Nederland bevinden vleeskuikenbedrijven zich altijd in dorpen of aan de randen ervan. Uitbreiden is in verband met vergunningen en onwillige buren moeilijk. In Roemenië heb je dit probleem niet. Vleesproductie is hier industrieel."
Het volledige artikel met de bijbehorende foto´s verscheen in de printeditie van Nieuwe Oogst, dat het aan Foodlog ter beschikking stelde. Het artikel is in PDF-formaat op Foodlog opgenomen: Kippenvlees in Roemenië. Rond het artikel is tevens een vraaggesprek te lezen met voorzitter Erik Hubers van de pluimveehouders van LTO/NOP. Volgens hem vertraagt het goedkope vlees uit Roemenië de omschakeling in Nederland naar betere kip.
Fotocredits: Nieuwe Oogst en Agroli Group
Dit artikel afdrukken
De Roemeense directeur van Agroli, Rami Ghazari, kijkt wat bevreemd naar de kritiek in Nederland op de stap van InterChicken: "Waarom in Nederland zoveel scepsis heerst tegen Roemeense kippenvleesproductie snapt de Agroli-directeur niet zo goed. De Nederlandse vleeskuikenindustrie noemt hij 'backyard-farming'. "In Nederland bevinden vleeskuikenbedrijven zich altijd in dorpen of aan de randen ervan. Uitbreiden is in verband met vergunningen en onwillige buren moeilijk. In Roemenië heb je dit probleem niet. Vleesproductie is hier industrieel."
Het volledige artikel met de bijbehorende foto´s verscheen in de printeditie van Nieuwe Oogst, dat het aan Foodlog ter beschikking stelde. Het artikel is in PDF-formaat op Foodlog opgenomen: Kippenvlees in Roemenië. Rond het artikel is tevens een vraaggesprek te lezen met voorzitter Erik Hubers van de pluimveehouders van LTO/NOP. Volgens hem vertraagt het goedkope vlees uit Roemenië de omschakeling in Nederland naar betere kip.
Fotocredits: Nieuwe Oogst en Agroli Group
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"En Europese denkers zouden dit ondernemersschap waarbij over grenzen heen wordt gekeken toch moeten toejuichen?"
Er is heel wat veranderd in 9 jaar tijd...
#2 Dat bedoel ik ook Caroline, de laatste zin in #1 slaat op het commentaar van Eric Hubers. Als je er niet in slaagt om het Nederlandse product een specifieke meerwaarde te geven dan is er heel veel goedkoop buitenland.
Juich!
Nu nog zorgen dat Roemenie er ook beter van wordt, anders is het een soort landgrab. Snel naar een Europese federatie, dan krijgen we nog veel meer van dit soort mooie samenwerkingen en verspreiden we de productiecapaciteit en welvaart over Europa.
Maakt Interchicken niet gewoon gebruik van de Europese mogelijkheden? Vergunningen zijn in Roemenië immers makkelijker te krijgen, grond is goedkoop, graanschuur staat in de achtertuin. Nederlanders zijn sinds de Gouden Eeuw al goed in geld verdienen met gebruik van de mogelijkheden het buitenland. En Europese denkers zouden dit ondernemersschap waarbij over grenzen heen wordt gekeken toch moeten toejuichen?
Interchicken heeft van een ontwikkeling die iedereen als een bedreiging zag een kans gemaakt, dat heet denken in oplossingen. En nu is het natuurlijk wéér niet goed, want nu vormt Interchicken de bedreiging.