De groei van de verkoop van elektrische auto’s gaat veel sneller dan analisten hadden verwacht. We onderschatten hoe hard het vanaf hier gaat, schrijft Hannah Ritchie. Zij is een datawetenschapper en wetenschapscommunicator en werkt onder andere voor dataplatform Our World in Data.
Ritchie vergelijkt de opkomst van de elektrische auto met die van zonnepanelen. Die groei ging het afgelopen decennium ook veel sneller dan bijvoorbeeld het Internationaal Energieagentschap (IEA) die jaar in jaar uit - verkeerd - voorspelde. “Elektrische auto's zijn de nieuwe zonnepanelen”, zegt Ritchie.
Inderdaad waren de verkopen van elektrische auto’s in 2023 al hoger dan wat analisten enkele jaren geleden voor 2030 voorzagen. Het IEA voorspelde in 2022 dat 21% van de nieuw verkochte auto’s in 2030 elektrisch zou zijn. In 2023 stelde het agentschap zijn verwachting bij naar 36%.
De bijgestelde voorspellingen van het IEA komen door hogere verkopen en door nieuw, ambitieus, elektrisch stimulerend beleid van grote economieën. Het gat tussen wat landen zeggen in 2030 te zullen doen en wat daarvan al in beleid is omgezet, wordt steeds kleiner.
Ritchie concludeert dat game-changing technologieën snel kunnen groeien als de politiek het juiste beleid maakt. Een randvoorwaarde is dan natuurlijk nog dat er ook voldoende grondstoffen en elektriciteit beschikbaar zijn.
Ritchie vergelijkt de opkomst van de elektrische auto met die van zonnepanelen. Die groei ging het afgelopen decennium ook veel sneller dan bijvoorbeeld het Internationaal Energieagentschap (IEA) die jaar in jaar uit - verkeerd - voorspelde. “Elektrische auto's zijn de nieuwe zonnepanelen”, zegt Ritchie.
Inderdaad waren de verkopen van elektrische auto’s in 2023 al hoger dan wat analisten enkele jaren geleden voor 2030 voorzagen. Het IEA voorspelde in 2022 dat 21% van de nieuw verkochte auto’s in 2030 elektrisch zou zijn. In 2023 stelde het agentschap zijn verwachting bij naar 36%.
De bijgestelde voorspellingen van het IEA komen door hogere verkopen en door nieuw, ambitieus, elektrisch stimulerend beleid van grote economieën. Het gat tussen wat landen zeggen in 2030 te zullen doen en wat daarvan al in beleid is omgezet, wordt steeds kleiner.
Ritchie concludeert dat game-changing technologieën snel kunnen groeien als de politiek het juiste beleid maakt. Een randvoorwaarde is dan natuurlijk nog dat er ook voldoende grondstoffen en elektriciteit beschikbaar zijn.
#11 Ik weet niet of de in dat artikel genoemde cijfers ook opgaan voor het Romeinse afval, maar zelfs dàn zou dat neerkomen op ongeveer 1-2% van het huidige (!) Amsterdamse elektriciteitsverbruik.
Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Zoals Gert al schreef, het benutten van de maximale verwerkingscapaciteit staat voorop. Het afvalbedrijf is inmiddels in handen van Chinese investeerders en ook voor hen moet de schoorsteen roken.
Enno, ik lees dat het energiebedrijf in kwestie warmte maakt, maar ook elektriciteit. Maar laten we er niet om strijden, want Gert heeft natuurlijk gelijk: er is capaciteit en daarom doen we het want we hebben er ooit voor gepland.
#8 De warmte die vrijkomt bij het verbranden van Italiaans afval gaat gebruikt worden voor verwarming van huizen, niet voor de opwekking van electriciteit (die overigens niet CO2-neutraal zou zijn). Ter plekke recycling zou het groene hart van Frans Timmermans sneller doen kloppen, lijkt me.
Mag ik wat anders vermoeden? De capaciteit van de verbrandingsoven was zwaar onderbenut. Geld verdienen is leuker dan elk jaar miljoenen bijlappen?
#6, Enno Veerman, ik denk dat we mogen vermoeden dat het dubbele volume aan Romeins afval dat we in Nederland gaan en juist willen verbranden te maken heeft met de honger naar biomassa voor energie.