De groei van de verkoop van elektrische auto’s gaat veel sneller dan analisten hadden verwacht. We onderschatten hoe hard het vanaf hier gaat, schrijft Hannah Ritchie. Zij is een datawetenschapper en wetenschapscommunicator en werkt onder andere voor dataplatform Our World in Data.
Ritchie vergelijkt de opkomst van de elektrische auto met die van zonnepanelen. Die groei ging het afgelopen decennium ook veel sneller dan bijvoorbeeld het Internationaal Energieagentschap (IEA) die jaar in jaar uit - verkeerd - voorspelde. “Elektrische auto's zijn de nieuwe zonnepanelen”, zegt Ritchie.
Inderdaad waren de verkopen van elektrische auto’s in 2023 al hoger dan wat analisten enkele jaren geleden voor 2030 voorzagen. Het IEA voorspelde in 2022 dat 21% van de nieuw verkochte auto’s in 2030 elektrisch zou zijn. In 2023 stelde het agentschap zijn verwachting bij naar 36%.
De bijgestelde voorspellingen van het IEA komen door hogere verkopen en door nieuw, ambitieus, elektrisch stimulerend beleid van grote economieën. Het gat tussen wat landen zeggen in 2030 te zullen doen en wat daarvan al in beleid is omgezet, wordt steeds kleiner.
Ritchie concludeert dat game-changing technologieën snel kunnen groeien als de politiek het juiste beleid maakt. Een randvoorwaarde is dan natuurlijk nog dat er ook voldoende grondstoffen en elektriciteit beschikbaar zijn.
Ritchie vergelijkt de opkomst van de elektrische auto met die van zonnepanelen. Die groei ging het afgelopen decennium ook veel sneller dan bijvoorbeeld het Internationaal Energieagentschap (IEA) die jaar in jaar uit - verkeerd - voorspelde. “Elektrische auto's zijn de nieuwe zonnepanelen”, zegt Ritchie.
Inderdaad waren de verkopen van elektrische auto’s in 2023 al hoger dan wat analisten enkele jaren geleden voor 2030 voorzagen. Het IEA voorspelde in 2022 dat 21% van de nieuw verkochte auto’s in 2030 elektrisch zou zijn. In 2023 stelde het agentschap zijn verwachting bij naar 36%.
De bijgestelde voorspellingen van het IEA komen door hogere verkopen en door nieuw, ambitieus, elektrisch stimulerend beleid van grote economieën. Het gat tussen wat landen zeggen in 2030 te zullen doen en wat daarvan al in beleid is omgezet, wordt steeds kleiner.
Ritchie concludeert dat game-changing technologieën snel kunnen groeien als de politiek het juiste beleid maakt. Een randvoorwaarde is dan natuurlijk nog dat er ook voldoende grondstoffen en elektriciteit beschikbaar zijn.
Vandaag in Trouw een stuk over het gebrek aan infrastructuur in Nederland om de auto's op te laden: netbeheerder Stedin heeft er geen geld voor, de overheid wil dat private partijen het net aanleggen, vergunningen komen niet af en er is een tekort aan personeel dat met zijn handen kan werken.
Wat ik om me heen zie: mensen kopen zelf een oplader.
Ander punt: iedereen zijn/haar eigen (electrische) karretje, is dat niet een inmiddels achterhaald ideaal uit de vorige eeuw? Er zijn toch betere oplossingen voor een optimale mobiliteit?
Ander nieuws bij dit nieuws: is er wel genoeg stroom?
Ja, volop zelfs, schrijft vandaag De Correspondent. Zonne-energie kunnen we spotgoedkoop oogsten. Het artikel bewijst het met economische grafieken. Het IPCC zou veel te pessimistisch zijn.
In het artikel is niet te vinden of er voldoende oppervlakte is om te oogsten en of er voldoende grondstoffen zijn om de energie op te vangen en op te slaan.
De stuwende kracht achter de verkoop van fossiele auto's zijn subsidies. Zodra die wegvallen is dit feestje voor de (dikke) portemonnee over.
Ik vraag me sterk af of er voldoende stroom is. Ik rijd ook elektrisch, opladen thuis, stroom opwekken via zonnepanelen, economisch hartstikke interessant zolang we mogen salderen. Maar ik wil ook opladen in de winter als het koud is en niet waait, waar dan de extra stroom vandaan moet komen is mij een raadsel.