Het Australische Vow Food, dat eind maart in Amsterdam als stunt een mammoetgehaktbal presenteerde, wil binnenkort kweekvlees van de Japanse kwartel in restaurants in Singapore serveren. In Australië zelf is kweekvlees ook nog niet toegestaan. James Ryall, Chief Scientific Officer bij Vow zei tegen Foodbusiness dat ze als eerste kweekvleesbedrijf in Australië in de toelatingsprocedure zitten en verwachten het eerste kwartaal van 2024 goedkeuring te hebben.

Vow zit ook in de Verenigde Staten in de procedure bij de FDA. In Amerika hebben onlangs de eerste twee kweekvleesbedrijven (Eat Just en Upside Foods) van de voedselautoriteit een fiat gekregen. Nu is het USDA zich aan het buigen over de vraag of kweekvlees ook daadwerkelijk de Amerikaanse markt op mag. Naar verwachting valt die beslissing ergens in de komende maanden.

Volgens Time Magazine zijn de geluiden over een mogelijke toelating op de Amerikaanse markt positief. Verwacht wordt dat andere landen daarna snel volgen. De redacteur van Time gaf ook nog een kleine recensie over de kweeksteak van Aleph Farms. Zij vond deze 'disappointingly slim', maar wel smaken als 'echt' rundvlees. Er wordt ook gewerkt aan een steak die ge-3D-print gaat worden met cellen, die moet dikker zijn.

De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid heeft nog geen aanvragen ontvangen voor risicobeoordeling voor kweekvlees of -vis
Het zal nog wel even duren voor we hier in Nederland en de andere EU-lidstaten een stukje kweekvlees kunnen bestellen. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA), die ervoor verantwoordelijk is dat nieuwe voedingsmiddelen veilig zijn om te consumeren, heeft nog geen aanvragen ontvangen voor risicobeoordeling voor kweekvlees of -vis, zo laat een woordvoerder van EFSA desgevraagd aan Foodbusiness weten. Wel heeft de autoriteit sinds 2018 - toen de nieuwe verordening voor nieuwe voedingsmiddelen werd geïmplementeerd - ongeveer tweehonderd andere aanvragen voor nieuwe voedingsmiddelen gehad. "De sterke stijging van het aantal aanvragen voor nieuwe voedingsmiddelen die we de afgelopen jaren in Europa hebben gezien, toont duidelijk aan dat er op de EU-markt aanzienlijke belangstelling is voor dergelijke producten", aldus de ESFA-woordvoerder.

'Klok stilzetten'
Op het moment dat zo'n aanvraag voor een beoordeling binnenkomt, hanteert de EFSA een vaste deadline van negen maanden, legt de woordvoerder uit. De klok kan ook worden stilgezet als er verdere gegevens of verduidelijkingen nodig zijn van de aanvrager. Die hebben dan ook de mogelijkheid om een ​​telefonische verduidelijkingsconferentie aan te vragen met EFSA-medewerkers.

Na deze negen maanden (of langer als de klok heeft stilgestaan) is het product nog niet op de markt. "De tijdlijn voor latere besluiten over de goedkeuring van nieuwe voedingsmiddelen en gebruiksvoorwaarden is in handen van de Europese Commissie en de EU-lidstaten, die verantwoordelijk zijn voor autorisatie."

Grootste wereldwijde subsidie in Nederland
Italië heeft kweekvlees onlangs al op voorhand verboden, vooral om de landbouw te beschermen. Het Nederlandse kabinet lijkt positief tegenover kweekvlees te staan. Vorig jaar oktober trok de regering €60 miljoen uit voor cellulaire agricultuur, de grootste wereldwijde subsidie hiervoor van een overheid. In Nederland zijn ook verschillende kweekvleesbedrijven actief, zoals Mosa Meat, Meatable en RESPECTfarms. Ontwikkeling, opschaling en tot een betaalbaar product komen, is ook nog een uitdaging, maar voor producenten kweekvlees, -vis of bijvoorbeeld -kwartel in Nederland überhaupt mogen afzetten, kan dus ook nog wel een tijdje duren.

Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodbusiness, Boerenbusiness en Foodlog.

Bij de opening van de nieuwe productielocatie van Mosa Meat bij Maastricht mocht sterrenkok Hans van Wolde een kweekvleesburger bakken. 'Kippenvel' kreeg hij van de smaak.

Mosa Meat gaat er honderdduizenden burgers produceren. Dat klinkt als heel wat, maar zo'n hoeveelheid verdwijnt in de holle kies van het grote publiek. Naar schatting worden in Nederland jaarlijks een half miljard hamburgers verkocht in de horeca en fastfoodrestautants. Mosa Meat mikt op een klein marktsegement: restaurants die iets nieuws en verantwoords willen en daar goede sier mee kunnen maken.

In de professionele wereld bestaat scepsis over de betaalbaarheid van kweekvlees dat net als waterstof in ieder geval voorlopig te duur zal blijven voor brede toepassing door het grote publiek.

Daar komt ook nog eens bij dat kweekvlees mogelijk helemaal niet zo duurzaam is omdat de kweek erg energie-intensief is.
Dit artikel afdrukken