In Frankrijk is het mogelijk de naam van een dorp of stad als 'merk' vast te leggen. Een simpel verzoek aan het Institut National de Protection Industrielle volstaat. Je moet aangeven welk product je onder de naam wilt verkopen, in welke van de 45 geïdentificeerde klassen het past en daar een handvol euros voor op tafel leggen (ongeveer 2000 voor alle klassen). Daarna heb je vijf jaar om het merk op de markt te brengen. Als je niets doet in die vijf jaar, kan een ander de vastlegging laten annuleren of zelf kopen. Er zijn nog twee andere belangrijke wetten in het spel: het merk mag geen 'afbreuk doen aan de naam, imago of reputatie' van het dorp of de stad in kwestie, en het merk mag niet 'onecht' zijn, in de zin dat een product dat aan een stad of dorp refereert, niet heel ergens anders vandaan mag komen.

In Laguiole zijn de bewoners naar de rechter gestapt om de claim te betwisten van Gilbert Szajner, een Parijse ondernemer. Hij heeft in 1993 het merk Laguiole gedeponeerd om een hele serie producten te verkopen, in maar liefst 38 klassen. Helaas werden de Laguiolenaren vorige maand in het ongelijk gesteld. Volgens de rechtbank is 'Laguiole' een algemene term geworden, die voor de Fransen meer naar de messen dan naar het dorp verwijst. De messen zijn in 1827 in Laguiole ontstaan, maar tegenwoordig komen ze meestal uit Thiers in de Puy de Dome. Van 'onecht' is dus geen sprake.
De inwoners van Laguiole gaan in beroep. De burgemeester, Vincent Alazard, hoopt dat zijn voorbeeld de regering ertoe zal brengen een 'anciënniteitspremie' in te stellen waarmee dorpen en steden het primaat op hun naam krijgen boven allerlei andere mogelijke kopers.

Laguiole is maar een kleine gemeente: het dorp telt 1300 inwoners. Grotere steden hebben er voor gekozen hun naam gewoon te beschermen door hem in alle klassen te deponeren. En te beschermen. Zo is de bekende badplaats Deauville op dit moment in een proces verwikkeld met Honda over het Honda-model Deauville.
Deauville staat op zijn merkregistratie.

Fotocredits: Titimo, Laguiole-mes
Dit artikel afdrukken