Coöperatie de Heyde Hoeve uit Gerwen (Noord-Brabant) won gistermiddag de titel ‘Beste varken van Nederland’.
Een smaakjury met culinair journalist Jeroen Thijssen (Trouw), Robert Jeurissen (restaurant Coco Pazzo in Houten) en Johan van Uden (slagerij Chateaubriand in Heemstede) koos uit de meest innovatieve inzendingen de lekkerste. Van Uden: “Het oordeel van de jury was unaniem. Als je het varkensvlees van de Heyde Hoeve in je mond steekt proef je het meteen. Sappig, goeie bite, goeie smaak.”
Urgenda en Foodlog organiseren deze wedstrijd om duidelijk te maken dat er naast grote hoeveelheden anoniem varkensvlees (Nederland produceert 25 miljoen biggen per jaar), steeds meer varkenshouders met onderscheidende concepten op de markt komen. Deze koplopers werken op allerlei manieren aan verbetering van het dierenwelzijn, het sluiten van regionale kringlopen, verminderen van antibiotica. Zij betrekken het voer uit de regio, zoeken naar nieuwe afzetkanalen en rechtstreeks contact met de consument, werken met zeldzame rassen, verwerken een teveel aan mest tot stroom of voeren hun beesten met lupinen, kruidenmengsels of eikeltjes. ‘Gewoon biologisch varkensvlees’ of ‘gewoon varkensvlees met een ster’ is op smaak niet te onderscheiden van gangbaar. Nieuwe rassen of ander voer geven die onderscheidende smaak wel. Hoe bekender consumenten raken met deze nieuwe manieren van varkens houden, hoe makkelijker het zal worden voor anderen om te innoveren op weg naar een lekkerdere en verduurzamende wereld.
Vijftien varkenshouders deden mee aan deze wedstrijd. In een open gesprek met publiek en deskundigen zijn op Foodlog vragen gesteld en meningen gedeeld. Niet eerder in de geschiedenis van de Nederlandse varkenshouderij hebben zoveel varkenshouders inzicht gegeven in hun drijfveren en prestaties. Een vakjury met Han Swinkels (HAS Den Bosch), Onno van Eijk (ex-WUR, thans Stichting Natuur & Milieu) en Ad Kemps (Coppens Diervoeders) koos de meest innovatieve finalisten die meedongen naar de titel: Heijde Hoeve, Beemsterlant Varken, Het Vechtdal Varken, Livar en Elshorst Puur. Buitengewone Varkens was wel gekozen in de finale, maar kon helaas geen vlees leveren.
Drijvende kracht achter de Heyde Hoeve is Tiny Scheepers. De Heyde Hoeve is een coöperatie van vier boeren. Gezamenlijk hebben zij 15 bedrijven over heel Nederland, met in totaal 250.000 dieren. De varkens die verkocht worden onder het merk de Heyde Hoeve hebben 1 m2 per dier. De biggen worden niet gecastreerd. Het voer voor de dieren komt voor 40-50% uit Nederland (granen van akkerbouwers rondom een van de boerderijen en breivoer). De Heyde Hoeve werkt met varkens van het Duroc-ras, onderscheidend in smaak en kwaliteit. Drie van de vier boeren hebben mestverwerkingsinstallaties. Zij produceren stroom uit biogas, wat naast energie voor het eigen bedrijf ongeveer 6000 huishoudens van energie voorziet. 1 van deze 3 boeren werkt met een mestverwerkingsinstallatie die ook nog eens een kwalitatief hoogwaardig mestproduct produceert. Dit product is weer bruikbaar voor akkerbouwers.
Kopfoto, vlnr: Robert Jeurissen, Jeroen Thijssen, Johan van Uden; foto onder: 2e van links: Tiny Scheepers, r en l de organisatoren, Sandra van Kampen (Urgenda) en Dick Veerman (Foodlog); Fotocredits: NieuwVers
Dit artikel afdrukken
Urgenda en Foodlog organiseren deze wedstrijd om duidelijk te maken dat er naast grote hoeveelheden anoniem varkensvlees (Nederland produceert 25 miljoen biggen per jaar), steeds meer varkenshouders met onderscheidende concepten op de markt komen. Deze koplopers werken op allerlei manieren aan verbetering van het dierenwelzijn, het sluiten van regionale kringlopen, verminderen van antibiotica. Zij betrekken het voer uit de regio, zoeken naar nieuwe afzetkanalen en rechtstreeks contact met de consument, werken met zeldzame rassen, verwerken een teveel aan mest tot stroom of voeren hun beesten met lupinen, kruidenmengsels of eikeltjes. ‘Gewoon biologisch varkensvlees’ of ‘gewoon varkensvlees met een ster’ is op smaak niet te onderscheiden van gangbaar. Nieuwe rassen of ander voer geven die onderscheidende smaak wel. Hoe bekender consumenten raken met deze nieuwe manieren van varkens houden, hoe makkelijker het zal worden voor anderen om te innoveren op weg naar een lekkerdere en verduurzamende wereld.
Vijftien varkenshouders deden mee aan deze wedstrijd. In een open gesprek met publiek en deskundigen zijn op Foodlog vragen gesteld en meningen gedeeld. Niet eerder in de geschiedenis van de Nederlandse varkenshouderij hebben zoveel varkenshouders inzicht gegeven in hun drijfveren en prestaties. Een vakjury met Han Swinkels (HAS Den Bosch), Onno van Eijk (ex-WUR, thans Stichting Natuur & Milieu) en Ad Kemps (Coppens Diervoeders) koos de meest innovatieve finalisten die meedongen naar de titel: Heijde Hoeve, Beemsterlant Varken, Het Vechtdal Varken, Livar en Elshorst Puur. Buitengewone Varkens was wel gekozen in de finale, maar kon helaas geen vlees leveren.
Drijvende kracht achter de Heyde Hoeve is Tiny Scheepers. De Heyde Hoeve is een coöperatie van vier boeren. Gezamenlijk hebben zij 15 bedrijven over heel Nederland, met in totaal 250.000 dieren. De varkens die verkocht worden onder het merk de Heyde Hoeve hebben 1 m2 per dier. De biggen worden niet gecastreerd. Het voer voor de dieren komt voor 40-50% uit Nederland (granen van akkerbouwers rondom een van de boerderijen en breivoer). De Heyde Hoeve werkt met varkens van het Duroc-ras, onderscheidend in smaak en kwaliteit. Drie van de vier boeren hebben mestverwerkingsinstallaties. Zij produceren stroom uit biogas, wat naast energie voor het eigen bedrijf ongeveer 6000 huishoudens van energie voorziet. 1 van deze 3 boeren werkt met een mestverwerkingsinstallatie die ook nog eens een kwalitatief hoogwaardig mestproduct produceert. Dit product is weer bruikbaar voor akkerbouwers.
Kopfoto, vlnr: Robert Jeurissen, Jeroen Thijssen, Johan van Uden; foto onder: 2e van links: Tiny Scheepers, r en l de organisatoren, Sandra van Kampen (Urgenda) en Dick Veerman (Foodlog); Fotocredits: NieuwVers
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Heijde Hoeve, gefeliciteerd! Maar als voorzitter van de vereniging Het Nederlandse Bonte Bentheimer Landvarken weet ik zeker dat Buitengewone Varkens zou hebben gewonnen :-). Dit varken is het enige erkende Nederlandse zeldzame ras en er zijn er naar schatting 400-500 van in Nederland. Buitengewone Varkens doet aan crowd funding; consumenten leggen een bedrag in en ontvangen vlees retour: vers vlees, maar ook droge worst, paté e.d. De leveringen zijn in volle gang. Ik begreep dat de organisatie van deze competitie op het allerlaatste moment vroeg om zeven karbonades te leveren. D.w.z. met enkele werkdagen. Het vlees lag niet op voorraad en een varken voor dit doel slachten kon qua tijd al niet meer.
Maar laten we deze competitie elke twee jaar doen. Dan weet ik zeker dat....
Norbert, de jury wees ook een nummer 2 en 3 aan, al kan er maar 1 Het Beste zijn.
Het Vechtdal varken werd 2. Het Beemsterlant varken werd 3.
Dat zegt iets. Waar Heyde Hoeve kiest voor een varken met - wat mij betreft indrukwekkend eruit springend - intramusculair vet, koos de jury voor een echt beweeg-, maar mager varken op 2. De beet van het door Pietrain gedomineerde biologische varken van Vechtdal zorgt ook voor onderscheid. Ik zou het een echt BBQ varken noemen, maar ben dan ook gewend aan de Z-Europese moderne gewoonte om daar een mager varken voor te kiezen.
Ik denk dat het tijd is voor een rassenproeverij. Daar moet dan de vraag niet zijn welk varken Het Beste is, maar welk varken voor welke gelegenheid het meest geschikt is.
En de Het Beste Verkiezing om de 2 jaar laten rouleren? Prima idee. Dan zijn er steeds 2 jaar om het nóg beter te gaan doen en het publiek te laten weten wat er gebeurt. Daar weet het nu nl. geen snars van. Het krijgt alleen wat dooie starre sterren van de Dierenbescherming. Zo'n versterring leidt tot verstarring. Innovatie moet gaan leven en dynamiek en inhoud krijgen.
Gekke vraag misschien, maar toch maar: hoe reageert nou zo'n Commisie van Doorn op dit voorbeeld van ondernemers die behoorlijk grootschalig innoveren, maar niet de weg volgen van het zoveelste nóg goedkopere roze varken met een paar milieustempels en een beetje meer ruimte die het maatschappelijk acceptabel moeten maken?
Waar ik nou zo benieuwd naar ben. Welk deel van het varken is gebruikt ? Haas, fricandeau of karbonade en dan welke karbonade ? En hoe is dat stuk vlees bereid ?
Eerst even @folkert: Wat ik weet is dat Buitengewone Varkens geen karbonades kon leveren. Of er meer varkensvlees is getest, weet ik niet.
Om de twee jaar een competitie is mooi. En dan grootser aanpakken. Een soort AKO Literatuurprijs, althans met zo'n uitstraling in de media - inderdaad weet het grote publiek niets van wat ècht varkensvlees is. Bij invoering van het sterrensysteem heb ik overigens uit protest mijn lidmaatschap van de Dierenbescherming opgezegd. Het heeft niet geholpen :-)