Koepel PVV van de Nederlandse vleessector vond het niet terecht dat de Vegetarische Slager zijn kip van soja 'kip' noemt. De PVV diende een klacht in bij de NVWA en kreeg ongelijk. De PVE maakt vandaag bekend het niet met de NVWA eens te zijn en verdere stappen te overwegen.
Op de website van de PVE is het volgende bericht te lezen:
Persinfo: Sojabal en Vegakip blijven nep
De Productschappen Vee en Vlees (PVV) en Pluimvee en Eieren (PPE) nemen er geen genoegen mee. De vegetarische slager denkt blijkbaar dat hij vegetarische producten mag blijven verkopen onder namen als kipstukjes, gehaktbal of gerookt spek ondanks de waarschuwing van de NVWA dat het niet hoort.
“Dit schaadt het imago van onze vleesproducten en als de NVWA het geen prioriteit vindt zullen we ons als productschappen beraden over verdere stappen, want wij vinden het misleiding”, aldus Ben Dellaert, secretaris van het PPE en PVV.
De vegetarische slager verkoopt vleesvervangers in de eigen vegetarische slagerswinkel. “Daar hebben we geen moeite mee, want daar is het duidelijk dat het om een vegetarisch product gaat”. Echter, doordat de producten nu ook in de supermarkt verkocht worden moet het voor de consument in één oogopslag helder zijn wat er in de verpakking zit. Het is kip noch vlees, dus is er sprake van verwarring en misleiding. “ En je zal als consument denken dat je een kipspiesje eet en dan op een sojabrokje kauwen, dat is zeker niet goed voor het imago van kip”, aldus Dellaert.
Stel je voor. Je stapt bij de vegetarische slager binnen en koopt daar vegetarische kip. Denk je dat je dan kip koopt of kip die geen kip is?
Naar de bescheiden mening van de redactie mag kip warenwettelijk geen kip heten als het geen kip is. Toch lijkt de NVWA te oordelen dat de consument heel goed weet dat hij geen kip maar iets plantaardigs koopt als hij bij de Vegetarische Slager 'kip' koopt.
Heeft de NVWA dáár ongelijk in?
Dat kunnen we ons moeilijk voorstellen. Temeer daar de nepkip van de Vegetarische Slager nog duurder is dan echte biologische.
Fotocredits: Sandra van Kampen
Dit artikel afdrukken
Persinfo: Sojabal en Vegakip blijven nep
De Productschappen Vee en Vlees (PVV) en Pluimvee en Eieren (PPE) nemen er geen genoegen mee. De vegetarische slager denkt blijkbaar dat hij vegetarische producten mag blijven verkopen onder namen als kipstukjes, gehaktbal of gerookt spek ondanks de waarschuwing van de NVWA dat het niet hoort.
“Dit schaadt het imago van onze vleesproducten en als de NVWA het geen prioriteit vindt zullen we ons als productschappen beraden over verdere stappen, want wij vinden het misleiding”, aldus Ben Dellaert, secretaris van het PPE en PVV.
De vegetarische slager verkoopt vleesvervangers in de eigen vegetarische slagerswinkel. “Daar hebben we geen moeite mee, want daar is het duidelijk dat het om een vegetarisch product gaat”. Echter, doordat de producten nu ook in de supermarkt verkocht worden moet het voor de consument in één oogopslag helder zijn wat er in de verpakking zit. Het is kip noch vlees, dus is er sprake van verwarring en misleiding. “ En je zal als consument denken dat je een kipspiesje eet en dan op een sojabrokje kauwen, dat is zeker niet goed voor het imago van kip”, aldus Dellaert.
Stel je voor. Je stapt bij de vegetarische slager binnen en koopt daar vegetarische kip. Denk je dat je dan kip koopt of kip die geen kip is?
Naar de bescheiden mening van de redactie mag kip warenwettelijk geen kip heten als het geen kip is. Toch lijkt de NVWA te oordelen dat de consument heel goed weet dat hij geen kip maar iets plantaardigs koopt als hij bij de Vegetarische Slager 'kip' koopt.
Heeft de NVWA dáár ongelijk in?
Dat kunnen we ons moeilijk voorstellen. Temeer daar de nepkip van de Vegetarische Slager nog duurder is dan echte biologische.
Fotocredits: Sandra van Kampen
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ja, want het mag alleen wol heten als het wol is.
M'n wollen trui bleek lekker fleece-jack. Ben ik nu genept?
Ik zie net dat de Vegetarische Slager toch de etiketten heeft aangepast.
Zie boerderrij link.
De Vegetarische Slager past etiketten toch aan
Jaco Geurts maakt ook een hele bijzondere en opvallende redenatie in zijn vraagstelling, zie de link van de boerderij in het artikel.
(in de vraag zit vaak de intentie van de richting, maar in dit geval ook duidelijk het echte argument en idd gevoel).
1 hij zegt ==> feitelijke misleiding van de consument, maw hij zegt dus op te komen voor de consument.....
Misschien zou Jaco eens aan consumenten moeten vragen of ze zich misleid voelen als er met grote letters op staat, 100% plantaardig of 100% vegetarisch.
Maw hele bijzondere argumenten, hij vindt letters/titel belangrijker dan een heel feitelijk etiket, hmmm wat is dan het argument feitelijk?
2 Jaco Geurts zegt misleidende etiketten als argument, mmm als er met grote letters op staat, 100% plantaardig of 100% vegetarisch?
3 als de nVWA niet optreed, vindt Jaco Geurts dat mensen/ondernemers zelf maar actie moeten gaan ondernemen.
Lekkere open stelling? Eigen richting pleitbezorger?
Kan foodlog deze nieuwe tweedekamer lid een vragen wat hij bedoeld?
Veelste onduidelijk qua argumenten lijkt me.
Ik zou als ik de vegetarische slager was, de titels nog groter op de verpakking gaan zetten, maar met hele kleine puntjes tussen de letters, zodat het geen "echt" woord meer is volgens de CDA defenitie, probleem opgelost lijkt me.
Rustig de vragen gaan afwachten lijkt me.
Productaanduidingen moeten aan de wet voldoen, daar zal weinig verschil van mening over zijn. Maar soms zijn zaken niet helemaal duidelijk en moet de wet geïnterpreteerd worden door instanties of zelfs de rechter, dat is in dit geval gebeurd. Ik verbaas mij enigszins over de commotie in relatie tot het feit dat nu aan de bel wordt getrokken door de ontwikkelingen rond de Vegetarische Slager, terwijl al vele tientallen jaren de vegetarische knakworstjes, gehaktballetjes en kipspiesjes van andere merken gewoon zonder problemen werden verkocht in de supermarkt. Ondervraag honderd consumenten of ze de producten van de VS ervaren als echte kip en ik denk dat je de uitkomst (met het woord vegetarisch in chocoladeletters op de verpakking) wel kunt raden. Dat de consument nu plotseling in verwarring raakt terwijl ze toch al jarenlang wordt geconfronteerd met vegetarische producten met vleesnamen lijkt dus niet de echte reden voor deze actie van PVV en CDA. Ik denk dat de pijn veel meer emotioneel is en daar kun je je iets bij voorstellen. Maar emotie is een slechte raadgever. In plaats van te zorgen voor veel "free publicity" voor de Vegetarische Slager zou ik mijn energie eerder gebruiken voor het verbeteren van het imago van het eigen product. Daar schort nog het een en ander aan zou ik denken. Je kunt nieuwe ontwikkelingen proberen vanuit het defensief buiten de deur te houden of je kunt meegaan in innovaties en verandering. Doe je dat laatste niet of niet voldoende, dan word je ingehaald.