Het bedrijf A.C. Hartman uit Sexbierum (Friesland) is winnaar geworden van de titel ‘Beste paprika van Nederland’. Een smaakjury met culinair journalist Felix Wilbrink (Telegraaf), chefkok Berdien Siere (Kleur op je bord) en groentenkok Jonathan Karpathios (restaurant Vork & Mes) koos uit de meest innovatieve inzendingen de lekkerste. Daarnaast werd Hartman ook door het aanwezige publiek als winnaar gekozen. Wilbrink: “Deze rode puntpaprika was zoet, maar naast het zoet waren er ook veel andere smaken te ontdekken. Het overheerste niet. We hadden gelijk zin in nog een stukje!”.
Belangrijke uitkomst van de proeverij was ook dat het ongelofelijk veel uitmaakt voor de smaak hoe vers de paprika’s zijn. Alle meedingers hadden hun waar op woensdag geoogst. Paprika’s in de supermarkt zijn doorgaans lang onderweg, minder rijp geoogst en veel minder smaakvol. Hoewel de winnende paprika verkrijgbaar is bij Albert Heijn, zei Wilbrink “nog nooit deze kwaliteit geproefd te hebben. Er wordt ons consumenten iets onthouden. We zouden supermarkten moeten verplichten een bepaalde kwaliteit te leveren!”
Urgenda en Foodlog organiseerden deze wedstrijd om duidelijk te maken dat er in de paprikateelt volop wordt geïnnoveerd op energiegebruik, gezondheid, teeltwijze of marktbenadering. Veel van deze telers blijven echter verborgen voor het grote publiek, en dat is jammer. Door de koplopers in het zonnetje te zetten hopen de twee organisaties ook anderen in de tuinbouw te stimuleren om te innoveren op weg naar een lekkerdere en duurzamere wereld.
Twintig grote en kleinere telers zonden hun producten in voor de wedstrijd. In een open gesprek met publiek en deskundigen zijn vervolgens op Foodlog vragen gesteld en meningen gedeeld. Niet eerder in de geschiedenis van de Nederlandse tuinbouw zijn zoveel telers rechtstreeks het contact met het publiek aangegaan en hebben inzicht gegeven in hun drijfveren en prestaties. Een vakjury bestaande uit prof. Olaf van Kooten (WUR en Hogeschool InHolland), tomatenteler Marco van Noord (Prominent) en potgrond- en substraatproducent Stefaan Vandaele (Peltracom) koos vervolgens de bedrijven die door gingen naar de smaakjury: Sweet Point, Pura Natura, Hartman, Orange Peppers, Eminent en Frank de Koning.
Hartman is een van de grootste telers van Nederland. Het bedrijf teelt diverse soorten reguliere paprika’s en een paar hectare biologisch onder glas. Aan de Waddenzee, direct achter de dijk, vangen de producten meer zonlicht dan elders in Nederland. Een vergister van aardappelafval uit de buurt kan de biologische kas voor een derde van energie voorzien, maar staat momenteel helaas stil.
Fotocredits: Pieternel van Velden, klik hier voor de foto's die zij maakte van de proeverij. Klik hier voor de foto's van Dorine Rüter
Dit artikel afdrukken
Urgenda en Foodlog organiseerden deze wedstrijd om duidelijk te maken dat er in de paprikateelt volop wordt geïnnoveerd op energiegebruik, gezondheid, teeltwijze of marktbenadering. Veel van deze telers blijven echter verborgen voor het grote publiek, en dat is jammer. Door de koplopers in het zonnetje te zetten hopen de twee organisaties ook anderen in de tuinbouw te stimuleren om te innoveren op weg naar een lekkerdere en duurzamere wereld.
Twintig grote en kleinere telers zonden hun producten in voor de wedstrijd. In een open gesprek met publiek en deskundigen zijn vervolgens op Foodlog vragen gesteld en meningen gedeeld. Niet eerder in de geschiedenis van de Nederlandse tuinbouw zijn zoveel telers rechtstreeks het contact met het publiek aangegaan en hebben inzicht gegeven in hun drijfveren en prestaties. Een vakjury bestaande uit prof. Olaf van Kooten (WUR en Hogeschool InHolland), tomatenteler Marco van Noord (Prominent) en potgrond- en substraatproducent Stefaan Vandaele (Peltracom) koos vervolgens de bedrijven die door gingen naar de smaakjury: Sweet Point, Pura Natura, Hartman, Orange Peppers, Eminent en Frank de Koning.
Hartman is een van de grootste telers van Nederland. Het bedrijf teelt diverse soorten reguliere paprika’s en een paar hectare biologisch onder glas. Aan de Waddenzee, direct achter de dijk, vangen de producten meer zonlicht dan elders in Nederland. Een vergister van aardappelafval uit de buurt kan de biologische kas voor een derde van energie voorzien, maar staat momenteel helaas stil.
Fotocredits: Pieternel van Velden, klik hier voor de foto's die zij maakte van de proeverij. Klik hier voor de foto's van Dorine Rüter
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Mooi project en prachtig resultaat voor de winnaar. En dan nog wel uit Friesland! Met een knipoog naar de mode-wereld: Kunnen we verwachten dat "sweet will be the new black"? Ik ben erg benieuwd naar die andere smaken die Felix naast het zoet wist te ontdekken. Zijn die te beschrijven?
En nu? De lekkerste paprika van NL mag toch zeker wel, ehm, 2% duurder worden voor AH?
En ik heb nog een vraag; voor paprika is de versheid dus van groot belang voor de smaak. Dat is in ieder geval een juist argument voor lokale/regionale afzet. Maar geldt dat in het bijzonder voor deze top paprika's, of is dat in het algemeen zo?
Liesbeth, ik leerde vandaag, o.m. van een Wageningse paprikasmaakexpert dat dat echt voor alle paprika's geldt. Bij heerlijke paprika's heb je daar alleen nóg veel meer plezier van.
De jury - beslist niet de minsten als het gaat om warenkennis - was verrast door alle kennis die loskwam. Ik hoop dat de leden van de jury er hier zelf iets over willen vertellen.
Net zoals ik hoop dat ook de aanwezige kenners vanuit het vak willen vertellen wat ze ervoeren toen ze zagen hoe groot het kennisgat is dat gaapt tussen hen en mensen die op een andere manier óók professioneel en kundig met eten omgaan.
Anekdote: één vd telers zei dat hij gewoon 2% minder paprika's leverde.
Even nog wat smaakcommentaren van de jury. Over SweetPoint werd gezegd: "Die moet direct op de grill, die moet je altijd in voorraad hebben." Jonathan Karpathios gaf aan deze in zijn restaurant te willen hebben. Over Eminent Seeds: "Pittige paprika met een hit in de pitjes, mooi naast een stukje beef, herfstachtige smaak.". Over Orange Peppers: "Een diversiteit aan smaken, appeltjes, meloen."
Unaniem was de conclusie over hoeveel smaak er in de keten verloren gaat. Er komt kennelijk een prachtig product van de plant, en wat de consument er in de winkel aan overhoudt is een slap aftreksel daarvan. Mijn conclusie: meer directe verkoop van teler naar horeca en consument. Slim gedaan, kan dat ook nog eens bakken energie schelen die in de keten gebruikt wordt voor vervoer en koeling. En dan krijgen wij al die geweldig leuke soorten die we gisteren konden proeven, ook gewoon op ons bord. Er is bij mijn weten geen ander tuinbouwproduct wat in zoveel felle kleuren geproduceerd wordt.