Recent, nog niet gepubliceerd onderzoek, laat zien dat de oogbewegingen van proefpersonen de neiging hebben zich te concenteren op de objecten die in het midden van het schap staan - vijf seconden voordat ze hun keuze maken. Het maakt niet uit welk product er in het schap staat. Het onderzoek zal in december verschijnen in het Journal of Consumer Research, schrijft Scientific American.

De proefpersonen keken naar een 3 bij 3 'schap' met fictieve producten, van voedingssupplementen tot video's. Ze bleken zelfs voor het merk in het midden van het schap te gaan als dat niet in het midden van hun gezichtsveld stond.

De bevindingen sluiten aan bij eerdere studies die laten zien dat mensen een voorkeur hebben voor de middelste plekken: de middelste WC, een plek midden aan tafel in plaats van aan het hoofd of het middelste voorwerp in een serie van willekeurige voorwerpen.

Er valt nog veel te leren over hoe de consument besluit welk product zij mee naar huis neemt. De simpele visuele positionering zou wel eens een sterkere impuls kunnen zijn dan alles wat de marketingafdeling verzonnen heeft.
Vraagt u het zich eens af: neemt u uit de ene supermarkt een andere pot pindakaas mee dan uit de andere?

Fotocredits: ~scatterak
Dit artikel afdrukken