Jan Zijderveld, topman van Unilever Europa, vertelt in een interview met Financial Times Deutschland dat hij Unilevers strategie voor West-Europa aanpast met het oog op de verarming van Europa die het levens- en zeepmiddelen concern voorziet. De tot op heden gehanteerde strategie van premiumproducten of ecologische niche-artikelen, waarmee Unilever zich onderscheidt van de discount-supermarkten, wordt omgezet in een aanpak die z'n waarde heeft bewezen in opkomende markten: kleinere verpakkingen. Zijderveld zegt: "Als een Spanjaard gemiddeld nog maar 17 euro uitgeeft aan zijn boodschappen, dan kan ik hem geen wasmiddel verkopen dat de helft van zijn budget opslokt."

Met kleine verpakkingen is ook winst te maken, dat heeft Zijderveld in Zuid-Oost Azië laten zien, waar bijvoorbeeld shampoo verkocht wordt in één-wasbeurtverpakking, voor 2 of 3 cent. In Spanje en Griekenland zijn de eerste kleinverpakkingen inmiddels in de winkels.

Terwijl de Europese markt krimpt, blijkt de groei voor levensmiddelen en landbouwproducten buiten Europa snel aan te trekken. EVMI meldt dat Duitse bedrijven de eerste zes maanden van dit jaar voor het recordbedrag van 29,5 miljard euro geëxporteerd hebben. Dat blijkt uit cijfers van de German Export Association for Food and Agriproducts. De groei is vooral op het conto te schrijven van export naar derde landen, die nam met 13 procent toe. De export naar EU-landen nam in volume met 10,8 procent af - de Duitse export naar Griekenland, Italië en Portugal daalde met respectievelijk 3,6, 6,2 en 4,7 procent - daarentegen steeg de export naar Spanje met 2,1 procent.

Gefa merkt verder op dat het volume van de export binnen Europa weliswaar daalde, maar dat de omzet veel minder afnam, slechts 1,4 procent. Zij verbinden daar de conclusie aan: “Daar blijkt uit dat in de economische gespannen situatie vraag blijft naar de hoogwaardige en dus duurdere agrarische producten en levensmiddelen uit Duitsland. Die ontwikkeling is in tegenspraak met de trend van de vraag naar goedkopere exportproducten.”

Jonge, hoogopgeleide Europeanen moeten zich de vraag stellen of ze willen wonen, waar de markten van de toekomst zijn. Als ze massaal verhuizen zal dat de Europese markten verder laten wegzakken.

Fotocredits: dmmalva, la cocina
Dit artikel afdrukken