8
Fotocredits: Mark Harbers, Valerie Kuypers, Rijksoverheid

FlashMinister Harbers legt bouw wegen en spoorlijnen stil

“We kunnen op korte termijn geen nieuwe plannen voor de aanleg van infrastructuur uitvoeren”, zegt minister Mark Harbers van Infrastructuur (I&W) en Waterstaat. De stikstofcrisis, personeelstekorten en stijgende prijzen gooien roet in het eten. De budgetten voor nieuwe wegen en spoorlijnen hevelt Harbers over naar de renovatie van wegen, bruggen, viaducten en sluizen. Aanleg van nieuwe infrastructuur heeft minder prioriteit volgens de bewindsman.

In het regeerakkoord werd 7,5 miljard euro toegewezen aan nieuwe wegen, spoorlijnen en fietspaden. De uitvoering komt niet van de grond door de stikstofproblematiek. Harbers: “De realiteit is dat we bitter weinig nieuwe aanlegbesluiten hebben kunnen nemen.”

Groen licht voor nieuwe aanlegprojecten zoals wegverbredingen en nieuwe spoorlijnen lijken voorlopig een illusie. Wel kunnen projecten doorgaan die reeds een vergunning hebben, zijn gestart of onder een tracébesluit vallen. Projecten die bijdragen aan de woningbouwafspraken uit het coalitieakkoord zouden kunnen worden uitgezonderd, volgens een woordvoerder van I&W.

Infrasite - Kabinet stopt met aanleg nieuwe wegen en spoor, 21 mrt 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Gert van der Hoek
  • #1
  • 22 mrt '23
  • 16:23

Bijzonder dat Schiphol en vliegveld Eindhoven gewoon door mogen gaan - zonder vergunning nog steeds, maar die ligt al klaar - en uitbreiden van Harbers. Die rechtszaak (Staat c.s. versus KLM c.s.) is daar ook voor denk ik: de bedoeling lijkt mij dat Harbers verliest, zodat hij zijn handen in onschuld kan wassen door te zeggen: "de rechter heeft gesproken".

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #2
  • 22 mrt '23
  • 16:28

Vandaag licht baas Job Dura van bouwer Dura-Vermeer in het Financieele Dagblad duidelijk hoe de vlag er in de Nederlandse bouwsector bij hangt: De woningbouw is niet aan het inzakken, maar aan het instorten. Dat zegt ceo Job Dura van bouwonderneming Dura Vermeer in een toelichting op de jaarcijfers die woensdag bekend werden.
Volgens Dura staan veel signalen in de bouw op rood: een stijgende rente, stikstofregels, inflatie, trage afhandeling van bouwvergunningen en weinig betaalbare bouwlocaties.
.

Theo Jonkhart
Theo Jonkhart Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en
  • #3
  • 22 mrt '23
  • 18:14

Als deze regeringskliek wetten en zelf bedachte regels ook op andere beleidsterreinen net zo pietjeprecies zou naleven en uitvoeren zou ik er nog enig begrip voor kunnen opbrengen.
Dan leefden we misschien tóch in een gaaf landje. Dit lijkt er meer en meer op dat we doelbewust in de afgrond gestort worden.

willem van aaken
willem van aaken Land- en tuinbouw
  • #4
  • 22 mrt '23
  • 18:54

Ze hoeven maar één getalletje aan te passen en dan is het opgelost.

Douwe de Jong
Douwe de Jong Energie Economie Eten
  • #5
  • 24 mrt '23
  • 10:23

Je zou toch denken dat openbaar vervoer prioriteit heeft. Gezien de toename van het aantal auto's.
Meer auto's ook de pakketje auto's mee gerekend beteken toch ook weer meer en beter asfalt.
Zou je denken. Als je naar minder uitstoot wilt (vastgelegd in wetgeving) waarom dan op oude voet door breien? Lobby? gebrek aan visie? daadkracht? bang voor de toekomst?

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.