Varkens in Nederland moeten anders. Dat vindt Nederland. Foodlog produceerde een serie korte films over hoe Nederlanders daarover denken. We vroegen het boeren die het anders willen, slagers en een slachter.
In opdracht van het Ministerie van EL&I en de Stichting Natuur&Milieu produceerden we 5 filmpjes over boeren, slagers en slacht. Ze moesten gaan over boeren die beesten en vlees willen zoals de consumenten dat zouden willen. Maar wat wil 'de consument'?
We filmden ook een heel bijzondere slachter die het anders doet, ook al willen wij helemaal niet weten wat hij doet.
We kondigden de serie al een tijdje geleden aan. Producent Dick Veerman was zo druk in varkensland, dat we het even ophielden. Hij hield zich namelijk ook bezig met de buren van een van de gefilmde boeren.
Vandaag aflevering één. Hoofdrolspeler is Steef Uijttewaal. Hij is varkensboer op het schilderachtige Eiland van Schalkwijk, vlakbij Utrecht. Doorgaan met varkens zoals het nu gaat, is volgens hem een doodlopende zaak. Hij wil een eigen ras en denkt dat de consument daarop zit te wachten. Op de foto zie je biggetjes Ram en Bam. Ze heten naar RamBam, het TV-programma van reporter Linda Hakeboom en filmer Rolf Hartogensis. We verknoopten de nieuwe serie met onze eerdere serie LesLokaal.
Wat denkt u als u Steef hoort?
Maandag a.s. volgt aflevering twee: Steef bij de slager. Om de dag volgen de andere afleveringen.
Dit artikel afdrukken
We filmden ook een heel bijzondere slachter die het anders doet, ook al willen wij helemaal niet weten wat hij doet.
We kondigden de serie al een tijdje geleden aan. Producent Dick Veerman was zo druk in varkensland, dat we het even ophielden. Hij hield zich namelijk ook bezig met de buren van een van de gefilmde boeren.
Vandaag aflevering één. Hoofdrolspeler is Steef Uijttewaal. Hij is varkensboer op het schilderachtige Eiland van Schalkwijk, vlakbij Utrecht. Doorgaan met varkens zoals het nu gaat, is volgens hem een doodlopende zaak. Hij wil een eigen ras en denkt dat de consument daarop zit te wachten. Op de foto zie je biggetjes Ram en Bam. Ze heten naar RamBam, het TV-programma van reporter Linda Hakeboom en filmer Rolf Hartogensis. We verknoopten de nieuwe serie met onze eerdere serie LesLokaal.
Wat denkt u als u Steef hoort?
Maandag a.s. volgt aflevering twee: Steef bij de slager. Om de dag volgen de andere afleveringen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Kijker, zou je de uitspraken van Steef die je het meest opvallen willen aangeven?
"We willen de consument alles laten zien." Nobel. In Tilburg mislukte het project Het Varkenshuis omdat de meerderheid (?) van de bewoners van de wijk absoluut niet geconfornteerd wilden worden met varkens. Misschien dat Het Varkenshuis te direct was en Steef dus wel mensen over de drempel kan helpen.
Persoonlijk ben ik van mening dat we nog verder terug moeten: een natuurlijke leefomgeving voor het varken en er weer een seizoensproduct van maken. November slachtmaand: vers vlees, droge vleeswaren, balkenbrij en zo weer de zomer in. Tot de volgende november. Maar dat zal wel een droom blijven, vrees ik.
Norbert, welke woorden van Steef in het filmpje vielen je het daarnaast het meest op?
Blijf het volgen overigens. Steef doet ontdekkingen.
Misschien herken ik door mijn omgang met afgehaakte varkenshouders (die nu wel weer Bonte Bentheimers houden) een aantal uitspraken niet meer als opvallend. Voor mij is Steef een van de velen, doch hij zit 'in het systeem' en poogt een doorbraak te forceren.
Los van de intensieve houderij en Steefs wens om de varkens zeug met biggen "los" te laten lopen in een hok met stro, vind ik het behoorlijk schokkend dat hij al dertig jaar geen voldoening in c.q. gevoel van waardering heeft voor zijn werk. Hij wil een behoorlijk product aan de man brengen en "heeft de indruk dat de burger er zich mee wil bemoeien". (Vion gooit het op de grote hoop, zegt Steef en C1000 verkoopt de kiloknaller van Duitse varkenshouders, denk ik dan.) "Al dat gezeik" en "we kunnen onze kracht niet kwijt". Steef wil trots zijn op zijn product. De consument laten zien van "zo kan het ook" in de gangbare landbouw (hetgeen overigens tegenstrijdig lijkt).
Een landelijk varkenshouderij consulent zei een paar jaar geleden al tegen mij: het is geen consumentenprobleem, maar een retailprobleem. En daar geloof ik in. Want Steef kan wel de indruk hebben dat de burger dit wil.... de burger als klant wil zo min mogelijk betalen. (En dat geldt niet alleen voor de varkenshouderij.)
Norbert, dank! Anderen: wat horen jullie vooral?