Albert Heijn maakte vanochtend bekend dat zijn 'Beter voor (Dier,) Natuur & Boer'-eisen aan eigen producten ook door concurrenten mogen worden gebruikt. Een bijzondere stap, zeker in het licht van het moeizaam op stoom komende Landbouwakkoord.
Volgens het regeerakkoord van Rutte IV moeten supermarkten en voedselverwerkers een 'niet-vrijblijvende bijdrage' aan de verduurzaming van de landbouw laten zien. Minister Piet Adema probeert op dit moment die harde wens in het moeizaam op gang komende Landbouwakkoord te verwezenlijken nadat zijn voorganger Staghouwer afgelopen zomer besloot zijn post op te geven omdat hij daar zich daar niet de man voor wist.
AH nam met 'Beter voor...' het voortouw op het gebied van zowel duurzaamheid en dierenwelzijn als betere betaling van de boer. Een dergelijk geïntegreerd eisenpakket stond in de Nederlandse markt vooralsnog op zichzelf. Nu nodigt AH als het ware zijn conculega's uit te volgen. Daar konden minister Adema en zijn voorganger Staghouwer vooralsnog niet van dromen.
Albert Heijn zegt in een persbericht 'Beter voor...' een breed toegankelijk Topkeurmerk van Milieu Centraal te willen laten worden. Vanuit AH's missie 'Samen beter eten bereikbaar maken; voor iedereen' zette de blauwe supermarktketen de nodige stappen om naar beste kunnen bij te dragen aan het gezonder, socialer en duurzamer maken van de samenleving.
Door het uitgebreide ontwikkelde eisenpakket en de controle daarop van een privaat bedrijfslogo om te zetten naar een breed toegankelijk keurmerk wil Albert Heijn naar eigen zeggen bijdragen aan "een brede vernieuwing van de landbouwtransitie in Nederland".
Albert Heijn ging met Beter voor (Dier), Natuur & Boer van start in 2017. Het bedrijf zei verder te gaan dan PlanetProof, integreerde de basisnormen van Beter Leven van de Dierenbescherming. Het deed daar nog een schepje bovenop en nam fair pay-principes op. In totaal sloot het bedrijf 1.100 boeren en telers aan, 450 melkveehouders, 100 varkenshouders, 200 pluimveehouders en 360 groente- en fruittelers. De realisatie van het integrale programma wordt gecontroleerd door onafhankelijke controleurs en getoetst op ambitie, betrouwbaarheid en transparantie door Milieu Centraal.
AH stelt zijn integrale schema's op het gebied van dierlijke producten (zuivel, varkens, kippenvlees, eieren en groenten en fruit) nu open voor zijn concurrenten.
Minister Piet Adema kan ze overnemen en verplicht stellen. Bijvoorbeeld als doel voor 2027; wie dan niet aan de benchmark voldoet of boven deze oude normen uit is gegroeid is af en verliest zijn licence to produce of sell. Voor 2030 kan de excellentie er dan nog wat stikstof- en natuurdoelen aan toevoegen zodat ook AH nog wat moet doen en er voor iedereen actie in de taxi blijft. Hoe moeilijk kan het zijn als de marktleider je op gang helpt?
Dit artikel afdrukken
AH nam met 'Beter voor...' het voortouw op het gebied van zowel duurzaamheid en dierenwelzijn als betere betaling van de boer. Een dergelijk geïntegreerd eisenpakket stond in de Nederlandse markt vooralsnog op zichzelf. Nu nodigt AH als het ware zijn conculega's uit te volgen. Daar konden minister Adema en zijn voorganger Staghouwer vooralsnog niet van dromen.
Albert Heijn zegt in een persbericht 'Beter voor...' een breed toegankelijk Topkeurmerk van Milieu Centraal te willen laten worden. Vanuit AH's missie 'Samen beter eten bereikbaar maken; voor iedereen' zette de blauwe supermarktketen de nodige stappen om naar beste kunnen bij te dragen aan het gezonder, socialer en duurzamer maken van de samenleving.
Door het uitgebreide ontwikkelde eisenpakket en de controle daarop van een privaat bedrijfslogo om te zetten naar een breed toegankelijk keurmerk wil Albert Heijn naar eigen zeggen bijdragen aan "een brede vernieuwing van de landbouwtransitie in Nederland".
Albert Heijn ging met Beter voor (Dier), Natuur & Boer van start in 2017. Het bedrijf zei verder te gaan dan PlanetProof, integreerde de basisnormen van Beter Leven van de Dierenbescherming. Het deed daar nog een schepje bovenop en nam fair pay-principes op. In totaal sloot het bedrijf 1.100 boeren en telers aan, 450 melkveehouders, 100 varkenshouders, 200 pluimveehouders en 360 groente- en fruittelers. De realisatie van het integrale programma wordt gecontroleerd door onafhankelijke controleurs en getoetst op ambitie, betrouwbaarheid en transparantie door Milieu Centraal.
Voor 2030 kan de excellentie dan nog wat stikstof- en natuurdoelen toevoegen zodat ook AH nog wat moet doen en er voor iedereen actie in de taxi blijftEconomisch is het AH-programma aantrekkelijk. Het bedrijf maakt in overleg met boeren lange termijn afspraken op basis van een gezonde verkoopprijs en - bijvoorbeeld in onderscheid met PlanetProof bij FrieslandCampina - afnamegaranties. Investeringen van boeren in verduurzaming of verbetering van dierenwelzijn vergoedt Albert Heijn al vooraf. De Zaanse super neemt dus het risico voor de ontwikkeling en de tijd die nodig is om het gezamenlijke eindproduct rendabel te laten worden.
AH stelt zijn integrale schema's op het gebied van dierlijke producten (zuivel, varkens, kippenvlees, eieren en groenten en fruit) nu open voor zijn concurrenten.
Minister Piet Adema kan ze overnemen en verplicht stellen. Bijvoorbeeld als doel voor 2027; wie dan niet aan de benchmark voldoet of boven deze oude normen uit is gegroeid is af en verliest zijn licence to produce of sell. Voor 2030 kan de excellentie er dan nog wat stikstof- en natuurdoelen aan toevoegen zodat ook AH nog wat moet doen en er voor iedereen actie in de taxi blijft. Hoe moeilijk kan het zijn als de marktleider je op gang helpt?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Inkoppertje? In een persbericht nodigt SMK Albert Heijn uit samen te werken aan één topkeurmerk.
Eén eenduidig systeem voor verduurzaming in Nederland is van het grootste belang voor boeren en tuinders. Stichting Milieukeur (SMK) roept daarom Albert Heijn op om samen te werken aan één duurzaamheidskeurmerk voor voeding. [..] SMK voert al een topkeurmerk, On the way to PlanetProof, voor een groot aantal categorieën versproducten (aardappelen, groenten, fruit, sierteelt, zuivel en eieren).
Volgens SMK hebben de systemen van Albert Heijn en SMK 'inhoudelijk veel gelijkenissen'. Waar AH zijn keurmerk nu openstelt, is On the way to PlanetProof 'al lange tijd [om precies te zijn: 5 jaar, nvdr] een geaccrediteerd topkeurmerk'. Het wordt toegepast door 'een breed scala aan Nederlandse supermarkten' en 'is ontwikkeld 'in nauwe samenspraak met boeren en tuinders, maar ook maatschappelijke organisaties, overheden en wetenschap'.
Eén transparant keurmerk voor duurzamere versproducten verlaagt de kosten voor boeren en telers op het gebied van verduurzaming en certificatie, en versterkt de positie van boeren en tuinders om hun duurzamere producten ook internationaal te verwaarden. Het vergroot bovendien de mogelijkheden om aan te sluiten bij overheidsregelingen, en erkenning te krijgen van maatschappelijke organisaties en consument. Samenwerking is een betere keuze voor boer, natuur, klimaat én consument.
Op naar een schema 'On the way to NPLG' :-)
#1 Nee, geen inkoppertje. Integendeel, zou ik zeggen.
PlanetProof denkt anders, beperkter en laat de verantwoordelijkheid voor de economische kant van de zaak graag aan een ander. Nu Beter voor ... open beschikbaar komt, is het logischer PP daarin op te laten gaan.
Ik probeer het uit te leggen.
PP heeft dierenwelzijn geen plek gegeven (en sneed op dat punt enkele jaren geleden zelfs de Dierenbescherming de pas af toen die organisatie met Natuur & Milieu welzijn en natuur wilde certificeren).
Al evenmin heeft PP zich beziggehouden met de economische kant van de zaak. Daarvan zei PlanetProof altijd dat het de zaak van supermarkten was, want PP was niet bij machte om ook maar iets aan het creëren van meerwaarde te doen. Dat zeg ik niet insinuerend; dat klaagde de organisatie over zichzelf.
AH heeft natuur (minimaal op het niveau van PlanetProof), welzijn en economie samen vormgegeven. Dat hebben andere keurmerken niet gedaan. En een 1-ster varken bij AH heeft meer dan dat van een andere supermarkt (er hangt een borstel in de stal - heel fijn voor een varken; in een gewone 1-ster stal hangt een ketting en staan de wandjes wat verder uit elkaar). En de boer heeft een langjarig contract.
Dus nu een grote broek aantrekken is onterecht van PP. Wel is het zo dat alle supermarkten PP AGF en zuivel hebben en dus naar het volgende niveau kunnen worden getrokken.
Minister Piet kan ze naar het volgende niveau te helpen door de People-Animal/Planet/Profit balans als benchmark voor te houden; ze kunnen dan zelf beslissen hoe ver ze PP achter zich laten om daar bovenuit te stijgen én hoever ze boven Beter voor ... uit willen stijgen.
Als een bestaande stichting de boel moet overnemen, laat het dan gebeuren door Beter Leven, een inmiddels verstandige en pragmatische club. Met zo'n Beter voor .... daarin krijg je alle rest van PP gratis mee.
SMK - de Stichting Milieukeur waaruit PP voortkomt - liep nooit voorop en doet dat ook niet met PP.
En 1 keurmerk? Dat willen ze allemaal zijn; er zijn vele honderden best aardige keurmerken. Daarom is die Ene Ware willen zijn niet de juiste manier van denken. Een benchmark waar je boven kunt gaan zitten, zelfs op verschillende manieren - zou dat geen slimmere manier van denken zijn?
Dus als andere supermarkten het ook gaan doen moet dit minimaal verdubbeld worden:
"In totaal sloot het bedrijf 1.100 boeren en telers aan, 450 melkveehouders, 100 varkenshouders, 200 pluimveehouders en 360 groente- en fruittelers"
Wat ons niet ontslaat om na te denken over waarom AH dit doet. Vermoedelijk omdat het weinig doet voor de positionering. Misschien ook wel te weinig volume doet. Te omslachtig is en daarmee niet echt uitkan.
Er mee stoppen zal nog niet gaan. Gezichtsverlies.
Als je AH ziet als een derde van de markt, moeten de getallen x3.
Reden voor AH om dit te doen is - lijkt me, of weet ik wel zeker - om de markt als geheel mee te krijgen omdat het bedrijf als marktleider zijn rol heeft genomen, maar te hard gaat als het peleton niet volgt. En dat peleton moet volgen van de publieke en politieke opinie. Daarom lopen nu al twee ministers van Landbouw zich stuk op 'perspectief voor de boer', dat nu in het 'Landbouwakkoord' moet komen.
Deze retailer was daar al jaren geleden mee begonnen. Idem Lidl France (onder inkoopbaas Michel Biero), zoals wij hier al sinds 2015 laten zien.
Bijzonder toch: zowel een 21e eeuwse discounter als een full service supermarkt (onder CEO Marit van Egmond sinds ze eerst het inkoopteam ging leiden nadat ze van Gall & Gall terugkwam naar Albert Heijn) werkten er al aan voordat het echt een politiek probleem werd.