Tijdens "The Big Greenwash Circus" in Brussel heeft het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing afgelopen zaterdag de eerste Greenwash Award toegekend gekregen, voor hun ‘Vlees van hier’-campagne. Volgens actiegroep Climaxi is de prijs bedoeld voor bedrijven of organisaties die zich een stuk groener voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. In de 'Vlees van hier' campagne wordt volgens Climaxi stelselmatig verzwegen dat voor het 'vlees van hier' veevoeder van elders nodig is, met name Zuid-Amerikaanse soja.

VLAM heeft resoluut geweigerd de Award in ontvangst te nemen. VLAM zegt niets te verzwijgen: Bij het onderdeel ‘verantwoord’ focussen we op de positieve evolutie/de verduurzaming, maar gaan we enkele aandachtspunten, waaronder ook de diervoederthematiek, niet uit de weg. Ze beschrijven op hun site inderdaad heel feitelijk wat er gebeurt: Dieren hebben eiwitten nodig om te groeien. Een belangrijke eiwitrijke grondstof voor diervoeders is soja, maar dat gewas groeit niet in ons klimaat. Veevoederfirma’s moeten dus sojaschroot importeren, vaak uit Zuid-Amerika.
VLAM gaat verder uitgebreid in op de controles en samenwerkingsverbanden die ervoor moeten zorgen dat het veevoer 'veilig' is, en op de diverse maatschappelijk verantwoorde initiatieven zoals de RTRS.

Zowel 'Vlees van hier' als het puur Hollandse Sparvlees benadrukken de kwaliteitsverbetering die door minder verplaatsingen, beter toezicht, meer 'buiten' en ambachtelijke verwerking eigen zou zijn aan het lokale vlees. Maar ook een lokale koe eet meer dan alleen lokaal gras.

Zou Spar in Nederland volgend jaar het Gouden Windei van Foodwatch wegens groenwassen krijgen?

Fotocredits: Peter Huys
Dit artikel afdrukken