Het GroentenFruitbureau licht de campagne toe in een persbericht:

Na een moeilijke tijd voor de groentesector en grote onzekerheid aan consumentenzijde willen we het vertrouwen in groenten uit kassen duurzaam versterken. Met dat doel start in Duitsland op 1 juni 2012 een imagocampagne specifiek voor glasgroenten. De drie jaar durende campagne wordt gefinancierd door EU-fondsen en gecoördineerd en uitgevoerd door het GroentenFruit Bureau en het Duitse pr-bureau Dederichs Reinecke & Partner uit Hamburg.

Sicher ist lecker – Waar gaat dat eigenlijk over? Jochem Wolthuis, Directeur international GroentenFruit Bureau: “Tijdens de EHEC-crisis 2011 heeft het imago van glasgroenten geleden. We doen er daarom alles aan om het vertrouwen sterker te maken dan ooit. Met de campagneslogan 'veilig is lekker' sluiten we daar goed bij aan en brengen we onze twee boodschappen, vertrouwen en genieten, over. Vooral in het eerste jaar staat het onderwerp veiligheid centraal. De doelstelling is om door serieuze voorlichting vertrouwen op te bouwen, kennis over te dragen en vooroordelen weg te nemen. Daarom informeren we op transparante wijze over de moderne productieomstandigheden van groenten uit kassen. We richten ons speciaal op jonge moeders, omdat voor hen gezonde voeding voor hun kinderen erg belangrijk is.“


Wolthuis licht de campagne 'Sicher ist lecker' toe in een youtubetje.

Veilig is lekker. Die kennen we nog van 'vrij veilig'. En iedereen wist het meteen. Dat is helemaal niet lekker. Lekker spontaan, da's pas lekker. Wat zalig is, laat je even alles vergeten. Zo zijn er al heel wat onbedoelde kinderen op de wereld gekomen. Lekker onveilig.

Serieus nu. Maak je Nederlandse waar voor een Duitser aantrekkelijker door te zeggen dat je groenten niet lekker maar wel veilig zijn? Tomaten van het ras Komeett - vermoedelijk de meerderheid - zijn bijvoorbeeld niet lekker. Dat is domweg zo omdat ze daar niet voor ontwikkeld zijn. Ze moesten goedkoop kunnen zijn en nog nét te eten.

Voedselveiligheid moet je gewoon regelen. En dat is nog steeds niet gebeurd. Het feit dat voedselveilgheidcoordinatie in geval van calamiteiten tussen de diverse lidstaten van de EU niet goed geregeld is, zorgde voor de puinhopen van de EHEC-crisis. Dat kan Nederland dus ook onmogelijk in zijn eentje oplossen. Als er een nieuwe crisis uitbreekt, zijn met deze campagne - met steun van de EU! - de imago-rapen pas echt gaar. Eenvoudige statistiek leert dat het risico daarop met iedere ton extra productie toeneemt.

Ik zou maar voor Lecker gaan. Dat verkoopt als een tiet.

NB: ik kreeg gisteren een artikel toegestuurd dat laat zien hoe complex voedselveiligheid in de wereld geworden is door de toenemende concentratie van de voedselproductie, - verwerking en de handels- en logistieke stromen. Het laat zien dat het risico sterk toeneemt. Je moet wel een beetje verstand van wiskunde hebben om het te kunnen lezen. Misschien dat marketeers daarom uitermate riskante campagnes verzinnen en volhouden dat je er niets van oploopt.

Fotocredits: 'Mehr Sicherheit geht einfach nicht', Lebensmittelrundschau
Dit artikel afdrukken