In de Levensmiddelenkrant van deze week passeren de verschillende standpunten en lobby-coalities de revue. CBL, Vakcentrum en FNLI blijken op een lijn te zitten met oproepen voor vernieuwing van het beleid ten aanzien van de foodsector.

Het Vakcentrum zegt bij monde van directeur Patricia Hoogstraaten: Het consumentenvertrouwen moet weer omhoog. Daartoe moet de overheid lastenverzwaringen beperken en vooral ook goed doorrekenen. De recente accijnsverhogingen op alcohol en tabak waar supermarktondernemers in de grensstreken acuut de gevolgen van ondervonden is een voorbeeld van hoe het niet moet.

Het CBL, de koepel van retailers, heeft in een brief gepleit voor handhaven van het lage BTW-tarief. Bovendien zijn zij voorvechter voor de vrije zondagsopenstelling. Het Vakcentrum zit op deze zelfde lijn,

De FNLI, de koepel van etenswarenfabrikanten, maakt zich sterk voor heldere regelgeving op het gebied van betalingstermijnen door retailers. Directeur Philip den Ouden: Het kan niet zo zijn dat de betalingstermijn langer is dan de houdbaarheid van een product. Ook verzet de FNLI zich tegen onnodige administratieve lasten of discriminerende belastingen, zoals een vettax.

Er zijn ook belangenorganisaties die niet voor de politieke lobby kiezen. Wakker Dier bijvoorbeeld is tevreden over het effect van hun plofkipcampagne op de kipverwerkende producenten en gaat liever met de eigen acties door dan dat ze hun inspanningen richten op de politiek.

Onder de rode draad van verstandigheid om de economie en bedrijven in de benen te houden gaat nog steeds een volkswijsheid schuil: "Het leven is een pijpkaneel, eenieder zuigt eraan en krijgt zijn deel."

Fotocredits: -JvL-
Dit artikel afdrukken