Koffieketen Starbucks lanceert, in Italië, niet een nieuwe smaak of enkel product, maar een hele nieuwe lijn: Oleato. Dat betekent zoiets als 'met olie'. Vanaf deze week kun je bij Italiaanse Starbucks-vestigingen drankjes kopen met een duidelijk aanwezige groenige substantie. Een gewaagde onderneming.
Het toevoegen van vet aan koffie is niet nieuw. Traditioneel heb je natuurlijk koffie met room of melk. Bulletproof coffee, koffie met boter of kokosolie, was een opkomende trend. Een lepel olijfolie is relatief nieuw, al bestaan daar ook recepten van online. Op sociale media hoor je dat een dagelijkse lepel olijfolie goed is voor je hart en ontstekingen zou verminderen. In Italië en andere landen met een olijfoliecultuur is het een gedachte die in het collectieve bewustzijn zit.
Maar koffie met olijfolie is nog niet bepaald een trend waar consumenten voor uit hun stoel komen.
De Starbucks infusion met extra vierge olijfolie voegt 120 kcal per portie toe en zou het nieuwe luxedrankje op de Starbucks-kaart moeten worden. Volgens Starbucks biedt de onverwachte alchemie een fluweelzachte, lekker weelderige koffie-ervaring. Maar wel een zo nieuwe dat het heel gewaagd is. Toch waagt Starbucks de sprong in het diepe.
Schultz
Op CNN noemt CMO Brady Brewer de Oleato-lijn “een van de grootste lanceringen in decennia” en dat in een tijd waarin toeleveringsketens fragiel zijn, consumenten op hun budget letten en barista’s worstelen met gecompliceerde drankbestellingen. En dat allemaal dankzij CEO Howard Schultz.
Tijdens zijn eerste bezoek aan Italië als marketingdirecteur van Starbucks in 1983 raakte Schultz gecharmeerd van het land en de espressobarcultuur. Zijn bezoek vormde, met wat omwegen, de basis voor het huidige Starbucks. Ook voor de nieuwe lijn vormde een bezoek aan Italië de inspiratiebron. Vorig jaar ontmoette Schultz tijdens een reis door Sicilië olijfolieproducent Tommaso Asaro, bekend van het merk Best Siciliy. Asaro liet Schultz kennis maken met de gewoonte om elke dag een eetlepel olijfolie te nemen. Schultz pakte de gewoonte op en bedacht in een opwelling de combinatiemogelijkheid met zijn dagelijkse koffieroutine. Asaro runt zijn Italiaanse delicatessen merk overigens vanuit New York en richt zich met zijn Italiaanse aanbod nadrukkelijk op een Amerikaans publiek.
Asaro, tevens baas van de Amerikaanse olijfolie-importeur United Olive Oil, reageerde in eerste instantie niet bepaald enthousiast. Maar Schultz zette zijn Starbucks-team in Seattle aan het werk. Dat slaagde erin om olijfoliekoffie goed te laten smaken. De eerste line-up con olio bestaat uit een warme havermelk latte, de golden foam cold brew en een ijsgeschudde espresso. Ook is het mogelijk om een lepel van de Partanna-olijfolie van Asaro te bestellen om drankjes op maat te maken.
Starbucks houdt zich verre van claims over de mogelijke gezondheidsvoordelen van Oleato-koffie. De koffieketen verwacht dat consumenten die link zelf wel gaan inzien. Starbucks wil vooral het koffiehart van de Italianen zelf veroveren, iets wat bijvoorbeeld Domino’s niet lukte. De pizzaketen kon niet op tegen de lokale restaurants en verliet vorig jaar augustus Italië. Sommige Italianen riepen ook op tot een boycot van Starbucks toen de keten in 2018 voor het eerst een vestiging in Italië opende.
Starbucks is van plan later dit jaar de lijn ook uit te rollen in eerst de Verenigde Staten (Californië) en daarna het Verenigd Koninkrijk, het Midden-Oosten en Japan.
Voor Schultz is het plaatje rond. De lancering is zijn laatste kunstje, een soort afscheidskado: in april loopt zijn derde periode als hoofd van het bedrijf ten einde. Naar eigen zeggen komt hij “nooit meer terug”. Wel zal hij blijven optreden als ambassadeur van het merk Oleato. De nieuwe lijn noemt hij “transformationeel” en "baanbrekend". Hij verwacht dat de olijfolielijn een 'disruptor' zou kunnen zijn in de koffie-industrie.
Wat hier gebeurt? Met een Amerikaanse Italiaan zet Starbucks een nieuwe manier van koffiedrinken in de markt en suggereert straks net of het een oude traditie is door die in Italië geboren te laten worden en het lepeltje olie te associëren met gezond en oud gebruik. En natuurlijk moet die olie uit Italië komen en niet uit Spanje of Griekenland. Uit Italië komen immers niet alleen olijfolie maar ook de beste baristas. Loopt de koffie daar een beetje, dan breng je het naar al die andere landen waar je al zit als Starbucks en gaat iedereen denken dat koffie met een beetje olijfolie traditioneel gezond is, zodat je nog wel een tweede kunt nemen. En alleen jij hebt die echte authentieke olijfolie uit Partanna op Sicilië want daar is natuurlijk niet genoeg van voor andere koffiehuizen. Zo bouw een merk binnen je merk dat niet te kopiëren valt in samenwerking met een echte Italiaanse importeur die toch gewoon in New York woont, de Amerikaanse markt bedient en daarom de hele stroom Partanna-olie al in handen heeft. In Italië laat je natuurlijk zien dat je de ziel van het land serieus neemt en toch iets heel nieuws weet te brengen dat geen enkel Amerikaans koffiehuis zou verzinnen.
Dit artikel afdrukken
Maar koffie met olijfolie is nog niet bepaald een trend waar consumenten voor uit hun stoel komen.
De Starbucks infusion met extra vierge olijfolie voegt 120 kcal per portie toe en zou het nieuwe luxedrankje op de Starbucks-kaart moeten worden. Volgens Starbucks biedt de onverwachte alchemie een fluweelzachte, lekker weelderige koffie-ervaring. Maar wel een zo nieuwe dat het heel gewaagd is. Toch waagt Starbucks de sprong in het diepe.
Schultz
Op CNN noemt CMO Brady Brewer de Oleato-lijn “een van de grootste lanceringen in decennia” en dat in een tijd waarin toeleveringsketens fragiel zijn, consumenten op hun budget letten en barista’s worstelen met gecompliceerde drankbestellingen. En dat allemaal dankzij CEO Howard Schultz.
Tijdens zijn eerste bezoek aan Italië als marketingdirecteur van Starbucks in 1983 raakte Schultz gecharmeerd van het land en de espressobarcultuur. Zijn bezoek vormde, met wat omwegen, de basis voor het huidige Starbucks. Ook voor de nieuwe lijn vormde een bezoek aan Italië de inspiratiebron. Vorig jaar ontmoette Schultz tijdens een reis door Sicilië olijfolieproducent Tommaso Asaro, bekend van het merk Best Siciliy. Asaro liet Schultz kennis maken met de gewoonte om elke dag een eetlepel olijfolie te nemen. Schultz pakte de gewoonte op en bedacht in een opwelling de combinatiemogelijkheid met zijn dagelijkse koffieroutine. Asaro runt zijn Italiaanse delicatessen merk overigens vanuit New York en richt zich met zijn Italiaanse aanbod nadrukkelijk op een Amerikaans publiek.
Asaro, tevens baas van de Amerikaanse olijfolie-importeur United Olive Oil, reageerde in eerste instantie niet bepaald enthousiast. Maar Schultz zette zijn Starbucks-team in Seattle aan het werk. Dat slaagde erin om olijfoliekoffie goed te laten smaken. De eerste line-up con olio bestaat uit een warme havermelk latte, de golden foam cold brew en een ijsgeschudde espresso. Ook is het mogelijk om een lepel van de Partanna-olijfolie van Asaro te bestellen om drankjes op maat te maken.
En natuurlijk moet die olie uit Italië komen en niet uit Spanje of Griekenland. Uit Italië komen immers niet alleen olijfolie maar ook de beste baristasGezondheid verzint de klant er wel bij
Starbucks houdt zich verre van claims over de mogelijke gezondheidsvoordelen van Oleato-koffie. De koffieketen verwacht dat consumenten die link zelf wel gaan inzien. Starbucks wil vooral het koffiehart van de Italianen zelf veroveren, iets wat bijvoorbeeld Domino’s niet lukte. De pizzaketen kon niet op tegen de lokale restaurants en verliet vorig jaar augustus Italië. Sommige Italianen riepen ook op tot een boycot van Starbucks toen de keten in 2018 voor het eerst een vestiging in Italië opende.
Starbucks is van plan later dit jaar de lijn ook uit te rollen in eerst de Verenigde Staten (Californië) en daarna het Verenigd Koninkrijk, het Midden-Oosten en Japan.
Voor Schultz is het plaatje rond. De lancering is zijn laatste kunstje, een soort afscheidskado: in april loopt zijn derde periode als hoofd van het bedrijf ten einde. Naar eigen zeggen komt hij “nooit meer terug”. Wel zal hij blijven optreden als ambassadeur van het merk Oleato. De nieuwe lijn noemt hij “transformationeel” en "baanbrekend". Hij verwacht dat de olijfolielijn een 'disruptor' zou kunnen zijn in de koffie-industrie.
Wat hier gebeurt? Met een Amerikaanse Italiaan zet Starbucks een nieuwe manier van koffiedrinken in de markt en suggereert straks net of het een oude traditie is door die in Italië geboren te laten worden en het lepeltje olie te associëren met gezond en oud gebruik. En natuurlijk moet die olie uit Italië komen en niet uit Spanje of Griekenland. Uit Italië komen immers niet alleen olijfolie maar ook de beste baristas. Loopt de koffie daar een beetje, dan breng je het naar al die andere landen waar je al zit als Starbucks en gaat iedereen denken dat koffie met een beetje olijfolie traditioneel gezond is, zodat je nog wel een tweede kunt nemen. En alleen jij hebt die echte authentieke olijfolie uit Partanna op Sicilië want daar is natuurlijk niet genoeg van voor andere koffiehuizen. Zo bouw een merk binnen je merk dat niet te kopiëren valt in samenwerking met een echte Italiaanse importeur die toch gewoon in New York woont, de Amerikaanse markt bedient en daarom de hele stroom Partanna-olie al in handen heeft. In Italië laat je natuurlijk zien dat je de ziel van het land serieus neemt en toch iets heel nieuws weet te brengen dat geen enkel Amerikaans koffiehuis zou verzinnen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Klinkt heel vies
Starbucks en Starbuck's, twee schrijvers aan het werk?
In de, elders op Foodlog al genoemde column van Martijn Katan in de NRC komt ook olijfolie er niet goed af. Dat wil zeggen, Katan vindt het gewoon olie als andere vloeibare olie, al kan roomboter van hem nog wel een zoveelste opduvel krijgen, maar laat hij kaas gewoon kaas wezen.
Katan: 'Blijft over olijfolie. Dat is gezonder dan roomboter of palmolie, want die zitten vol met verzadigd vet. Maar er zijn geen harde bewijzen dat olijfolie beter is dan andere vloeibare oliën zoals zonnebloem of soja. Olijfolie bestaat vooral uit oliezuur. Dat heeft niets speciaals, het lichaam maakt het zelf aan en we krijgen daarnaast een hoop oliezuur binnen uit vlees en kaas. ‘Extra virgin’ olijfolie bevat spoortjes tyrosol en hydroxytyrosol maar de effecten daarvan op de gezondheid zijn vooral hypothetisch.. '
Katan, heeft zijn carrière gebouwd rondom margarine. Nu is hij al lang met pensioen. Als ik Katan zo lees -en dat doe ik al twintig jaar- dan kan je niets anders concluderen a) niks is bewezen, b) alles is ongezond (op water na, en misschien groente). Wat moet je er mee?!
'Katan vindt olijfolie gewoon olie als andere vloeibare olie', nou dat Katanboekje hoef ik al niet meer.
"Gezondheidseffecten van kleine bestanddelen van olijfolie".
Moeilijk te vinden sinds het overhoop gooien van een aantal EC websites, maar gearchiveerd nog steeds te vinden op: European Commission
De informatie is in het Nederlands te vinden op Food-Info, deel-1 met de nodige referenties.
In het Fact Sheet deel-2 de kleine bestanddelen van olijfolie, zullen de gezondheidsvoordelen van de in olijfolie aanwezige koolwaterstoffen en in het bijzonder squaleen en sterolen worden besproken....
(Food-info blijkt een destijds in de steek gelaten initiatief van Wageningen)
Over welke stoffen gaat het?
Tocoferolen, fenolen, koolwaterstoffen en sterolen. De gegevens hebben betrekking op extra vierge olie. De bewerkte, geraffineerde olie bevat nog slechts kleine hoeveelheden hiervan.
Tocoferolen.
Olijfolie bevat a-tocoferol, deze tocoferol heeft het hoogste gehalte aan vitamine E, varierend van 1,2 tot 43mg/100g, de cultivar, rijpheid van de vrucht en duur van de opslag spelen hierbij een grote rol.
Fenolen.
Van de eenvoudige fenolen, zoals vanilline, galluszuur, coumarine zuur, cafeïne zuur, tyrosol en hydroxytyrosol wordt gemiddeld 4,2mg/100g aangetroffen in extra vierge olijfolie en 0,47mg/100g in overige olijfolie.
Daarnaast bevat olijfolie ook secoiridoïn, zoals oleuropeïne en ligstroside (respectievelijk 2,8mg/100g, lignines 4,15mg/100g in olie van eerste persing en flavonoïden, zoals apigenine of luteoline. De concentratie van hydroxytyrosol, tyrosol en luteoline, neemt toe naarmate de vrucht rijper is, terwijl de totale hoeveelheid van fenolen en a-tocoferol juist afneemt in een rijpere vrucht.
Olijfolie bezit een grote reeks van deze bestanddelen, zoals hydroxytyrosol, tyrosol, cafeïnezuur, vanillezuur, (+)-1- acetoxypinoresionol en oleuropeïne, anti-oxidatieve eigenschappen bezitten.
Het is interessant dat extracten van extra vierge olijfolie, een combinatie van bekende en onbekende fenolen bevatten die bij veel lagere concentraties reeds effect hebben dan de individueel geteste bestanddelen. Dit geeft aan dat er een synergistisch effect bestaat tussen de individuele bestanddelen die de anti-oxidatieve werking van die combinatie verhoogt. Extracten van extra vierge olijfolie hebben een sterk remmende werking op de xanthine oxidase activiteit. Xanthine oxidase is een enzym dat betrokken is bij de carcinogenese en xanthine oxidase remmers hebben een chemotherapeutisch effect op kankercellen. Soortgelijke waarnemingen zijn gedaan met betrekking tot de ontvankelijkheid van LDL voor oxidatie. Oleuropeïne en tyrosol remmen, naar verluidt, LDL-oxidatie in vitro......
Ook is aangetoond dat proto-catechuzuur en 3,4-hydroxyfenylethanol (DHPE) zeer effectief zijn bij de bescherming van LDL tegen in vitro oxidatie. Bij dit onderzoek is het LDL geïsoleerd en de fenolen zijn aan de LDL preparaten in vitro toegevoegd. Bonanome et al ., hebben maaltijden rijk aan extra vierge olijfolie toegediend aan gezonde vrijwilligers en hebben geconstateerd dat direct na de maaltijd fenolen, waarbij het tyrosol- en hydroxytyrosolgehalte is gemeten, in alle categorieën plasma lipoproteïnen aanwezig waren, behalve in VLDL (very low-density lipoprotein), hetgeen vergezeld ging met een verhoging van hun anti-oxidatieve werking. Ook is vastgesteld dat DHPE het cytotoxische effect van reactieve zuurstof metabolieten op cellen kan neutraliseren, waarmee celbeschadiging wordt voorkomen. Deiana et al . hebben vastgesteld dat hydroxytyrosol een remmende werking heeft op DNA schade door peroxinitriet. Naast deze anti-oxidatieve werking hebben fenolen van extra vierge olijfolie een duidelijk ontstekingsremmend effect. ..........
Zie ook Wikipedia
Hier stop ik, want ik ben niet deskundig op dit terrein, maar wel onder de indruk, bovendien te veel voor een reactie op FL.
>>> En wat zit er in zonnebloemolie? ......niet veel anders dan olie. <<<