In drie jaar van een online bedrijf naar 6 producten in de schappen bij 502 Albert Heijn-filialen in Nederland en België. Dat lukt de Rotterdamse startup Upfront, die van 'volledige transparantie' de standaard wil maken binnen de Nederlandse voedingsindustrie. Daarmee zet Upfront zich af tegen de gevestigde orde.
Upfront maakt producten als eiwitrepen, proteïne-poeder en linzenchips en ja, ook voedingssupplementen. De oprichters, twee Amsterdamse vrienden, willen niet voldoen aan het clichébeeld van twee gym bro’s die snel geld willen verdienen met een eiwitpoeder. Als statement zet Upfront de ingrediënten en voedingswaarden, die normaliter achterop staan, op de voorkant van de verpakkingen. Het bedrijf gebruikt geen claims en de verpakkingen zijn neutraal, zonder kleur. Dat doen ze vanuit de overtuiging dat het product zichzelf moet verkopen, niet de verpakking. Al vallen de ‘saaie’ producten nu juist op, doordat andere fabrikanten juist wel uitpakken met opvallende verpakkingen.
De producten bevatten niet veel ingrediënten, de eiwitrepen bijvoorbeeld maar 7. De producten moeten ook wel simpel zijn, als je de ingrediënten en voedingswaarde op de voorkant zet, vertelden Harro Schwencke en Mark de Boer eerder aan De Ondernemer. "Het is het ambitieuze productontwikkelingsteam gelukt om in verschillende categorieën een gezonder en minder gecompliceerd alternatief op het huidige aanbod te ontwikkelen," zeggen ze. Met resultaat, want de startup groeit jaarlijks met meer dan 450%.
Met alleen de voedingswaarde en ingrediënten op de voorkant zetten ben je er overigens nog lang niet. Op de website staat bij elk product beschreven wat de kosten en de marges zijn. Daarnaast zet Upfront in op educatie over gezonde voeding. Via de social media gaan filmpjes online over gezondheidsmythes en productmisleiding - iets waar Upfront dus ver van blijft - en deelt de startup de Upfront Podcast, Upfront University en Upfront Approved met zijn community. De online following van Upfront telt inmiddels een kwart miljoen Nederlanders.
Upfront maakt producten als eiwitrepen, proteïne-poeder en linzenchips en ja, ook voedingssupplementen. De oprichters, twee Amsterdamse vrienden, willen niet voldoen aan het clichébeeld van twee gym bro’s die snel geld willen verdienen met een eiwitpoeder. Als statement zet Upfront de ingrediënten en voedingswaarden, die normaliter achterop staan, op de voorkant van de verpakkingen. Het bedrijf gebruikt geen claims en de verpakkingen zijn neutraal, zonder kleur. Dat doen ze vanuit de overtuiging dat het product zichzelf moet verkopen, niet de verpakking. Al vallen de ‘saaie’ producten nu juist op, doordat andere fabrikanten juist wel uitpakken met opvallende verpakkingen.
De producten bevatten niet veel ingrediënten, de eiwitrepen bijvoorbeeld maar 7. De producten moeten ook wel simpel zijn, als je de ingrediënten en voedingswaarde op de voorkant zet, vertelden Harro Schwencke en Mark de Boer eerder aan De Ondernemer. "Het is het ambitieuze productontwikkelingsteam gelukt om in verschillende categorieën een gezonder en minder gecompliceerd alternatief op het huidige aanbod te ontwikkelen," zeggen ze. Met resultaat, want de startup groeit jaarlijks met meer dan 450%.
Met alleen de voedingswaarde en ingrediënten op de voorkant zetten ben je er overigens nog lang niet. Op de website staat bij elk product beschreven wat de kosten en de marges zijn. Daarnaast zet Upfront in op educatie over gezonde voeding. Via de social media gaan filmpjes online over gezondheidsmythes en productmisleiding - iets waar Upfront dus ver van blijft - en deelt de startup de Upfront Podcast, Upfront University en Upfront Approved met zijn community. De online following van Upfront telt inmiddels een kwart miljoen Nederlanders.
Ik heb geen idee hoe het publiek uiteindelijk op dit soort verpakkingen reageert en zou het niet durven te voorspellen.
Deze transparantie is prettig en het zou een non-merk merk kunnen worden (helemaal in de stijl van No logo en voor het publiek dat zich daartoe voelt aangetrokken).
Ik zou graag van jonge mensen horen wat ze van het merk en zijn verpakkingen vinden. Iemand (<25)?!!?!?
Dit merk mikt zo te zien op mensen die geen tijd hebben om te koken, sporters, biohackers, gefocust op nutriënten en te verleiden met het toverwoord proteïne en met de suggestie van "clean food". Kortom gefocust op hun eigen lichaam. Dat is een andere doelgroep dan de mensen die willen weten waar de ingrediënten vandaan komen, misschien ook gefocust op clean food als in "zo min mogelijk ingrediënten" maar voor wie "clean" ook betekent "geen sociale misstanden, kinderarbeid vrij, slavernij-vrij, minimale CO2 voetafdruk" enzovoorts. Kortom gefocust op "de wereld waarin wij leven".
#14 Misschien kijk ik er overheen, maar ik mis toch best nog wat informatie, zoals waar er geproduceerd wordt. Verder is het vooral een hippe tent, die vrij weinig te bieden heeft. Wat er allemaal omheen gebeurt en dat ze heel open zijn over hun 'struggle' is zeker charmant, maar net zo onbelangrijk als het liefdesleven van de visboer.
Vroeger was het duidelijk waar al die oer-Nederlandse merken als Inproba, Suzy Wan en Conimex hun spullen maakten; gewoon in Nederland. Maar tegenwoordig lijkt de productie van Conimex totaal vertrokken te zijn uit ons land en schijnt het vooral in Polen te gebeuren. Op de verpakking is hier niets over terug te vinden.
Aart, dat geloof ik wel, ik heb op een of andere manier terughoudendheid bij hun producten, die vind ik redelijk complex in relatie tot hun simpele veerpakking.
Het gaat hier nu vooral over de verpakkingen. De jongens van Upfront gaan veel verder met hun transparantie. Ik volg ze al een tijdje en het lijkt me meer dan een marketinggimmick. Ze menen het. Omzetcijfers, talloze fuckups, negatieve reviews, werkelijk alles wordt door Upfront gedeeld met een snel groeiende groep vooral jonge volgers. Ik heb dit nog niet eerder zo gezien. En, het slaat aan. De groep volgers is relatief gezien nu nog klein, maar fanatiek en scherp. Ze pikken het gefop van grote merken niet meer zomaar.